فناوری اطلاعات

March 18, 2024
14:36 دوشنبه، 28ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162834

ارایه «خدمات مستقل زمان شبکه» با توسعه شبکه ملی اطلاعات

صبح امروز اعلام شد که میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به حدود ۶۰ درصد رسیده است؛ این شبکه زیرساخت‌های لازم برای اپراتورها را فراهم می‌کند تا آنها بدون وابستگی به سامانه‌های ناوبری جهانی به فعالیت خود ادامه داده و نیازها کاربران را رفع کند.

به گزارش ایرنا، سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی صبح امروز (یکشنبه) میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را با توجه به شاخص‌های جدید، ۵۹.۱۸ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تحقق شبکه ملی اطلاعات باعث ایجاد دسترسی‌های با کیفیت بیشتر و ارائه خدمات مطلوب‌تری برای مردم می‌شود، گفت: دستگاه‌های مختلفی برای تحقق این شبکه از سالیان گذشته مشغول کار هستند و مرکز ملی فضای مجازی نیز برای ارزیابی این شبکه، شاخص‌ها و اهدافی را مطابق سند طرح کلان و معماری شبکه ملی مصوب شورای عالی فضای مجازی و با مشارکت دستگاه‌های متولی تعیین کرده و بر اساس همین شاخص‌ها و اهداف، میزان پیشرفت شبکه ملی سنجیده می‌شود.

به گزارش ایرنا، یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات تامین خدمات مستقل شبکه برای همه زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور بدون وابستگی به سامانه‌های ناوبری جهانی نظیر GPS است. بخش مهمی از فعالیت‌های اینترنتی کاربران یا خدماتی که ارائه می‌شود، در بستر زمان و مکان اتفاق می‌افتد.

فرض کنیم در حال درخواست تاکسی اینترنتی هستیم، در همان لحظه اپلیکیشن در حال پیداکردن خودروهای نزدیک به موقعیت مکانی ماست، اما اگر موقعیت زمانی دستگاه کاربر و سرویس‌دهنده باهم متفاوت باشد، باعث ایجاد اختلال در خدمات اینترنتی خواهد شد و زمان پیداکردن خودرو برای ما طولانی‌تر می‌شود و یا موقعیت مکانی ما تغییر می‌کند.

اکنون بسیاری از خدمات در فضای مجازی مثل بورس، ثبت‌نام‌های اینترنتی، تراکنش‌های بانکی به هماهنگی زمانی بین کاربر و خدمات دهنده نیازمند است که عمده این خدمات وابسته به سامانه‌های غیر بومی است.

برای دسترسی اپراتورها به شبکه زمانی بین‌المللی GMT راه‌های مختلفی وجود دارد؛ یک راه دسترسی از طریق سرویس‌های اینترنت است که از مسیر NTP)) پروتکل زمان شبکه وصل می‌شوند یا از طریق سرویس‌های (GPS) موقعیت مکانی و زمانی کاربر را تنظیم می‌کنند.

اگر شرایطی ایجاد شود که به هر علت دیگری، به اپراتورها خدمات زمانی از راه‌های ممکن ارائه نشود، باید خدمات مستقل زمان شبکه در ایران وجود داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.