اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

March 23, 2024
12:16 شنبه، 4ام فروردینماه 1403
کد خبر: 162971

وودافون همچنان دست و پایش را جمع می‌کند: شعبه ایتالیایی وودافون به سوئیس‌کام فروخته شد، آنهم به 8 میلیارد دلار!

ICTna.ir – وودافون سومین و آخرین گام خود را در تغییر شکل اوپریشن اروپایی خود به پایان رساند. این تغییر، از ساختار جدید و همچنین تغییرات مدیریتی از جمله مدیران عامل جدید در آلمان و بریتانیا پرده برداری می کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پس از ماه‌ها شایعات و گمانه‌زنی، گروه وودافون تایید کرد که اوپریشن ایتالیایی خود را به قیمت ۸ میلیارد یورو (۸.۷ میلیارد دلار آمریکا) بدون بدهی و بدون پول نقد به سویسکام می‌فروشد. اپراتور سوئیسی هم در این خصوص گفت که هدفش ادغام وودافون ایتالیا با Fastweb، زیرمجموعه این شرکت در ایتالیا است.

این حرکت پیش بینی شده بود، و سه تراکنش را تکمیل می کند که توسط وودافون دنبال می شود تا یا از شر اوپریشن های ضعیف خود خلاص شود یا آنها را در ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا تقویت کند. انتظار می‌رود قرارداد سوییس کام در سه ماهه اول سال 2025 بسته شود، اگرچه همه چیز، منوط به تایید سازمان رقابت ایتالیا و سهامداران احتمالی وودافون است.

در بیانیه ای، این گروه گفته شده که پس از فروش وودافون ایتالیا به سوییس کام و وودافون اسپانیا به شرکت مخابراتی Zegona، و همچنین ادغام برنامه ریزی شده وودافون انگلیس با تری  اکنون فعالیت های خود در اروپا را بر روی بازارهای رو به رشد متمرکز خواهد کرد، جایی که مدیران وودافون در بیانیه شان گفته اند: مواضع قوی با مقیاس محلی خوب دارند!

Margherita Della Valle، مدیر عامل گروه وودافون، قرارداد با سوییس کام را “گام سوم و نهایی در تغییر شکل اوپریشن در اروپا” توصیف کرد و گفت که “این قرارداد ارزش قابل توجهی برای وودافون ایجاد می کند.”

دلا واله افزود: معاملات ما در ایتالیا و اسپانیا 12 میلیارد یورو [13 میلیارد دلار] درآمد نقدی اولیه را به همراه خواهد داشت و ما قصد داریم به عنوان بخشی از بررسی تخصیص سرمایه گسترده تر، 4 میلیارد یورو [4.3 میلیارد دلار] را از طریق بازخرید به سهامداران برگردانیم.

کریستوف اشلیمان، مدیر عامل سوئیسکام هم گفت که منطق صنعتی این ادغام بسیار قوی است: “Fastweb و وودافون ایتالیا، برای ایجاد ارزش افزوده بالا برای همه ذینفعان مناسب هستند. در نتیجه، مشتریان خصوصی و تجاری از جامع ترین پیشنهاد بهره مند خواهند شد. سوئیس کام نیز به طور کلی تقویت خواهد شد و به ما امکان می دهد به سرمایه گذاری های قابل توجه در سوئیس و ایتالیا ادامه دهیم.

وودافون تا پنج سال با هزینه تخمینی سالانه حدود 350 میلیون یورو (381 میلیون دلار) به ارائه خدمات خاصی به سوئیس کام ادامه خواهد داد. این دو گروه گفتند همچنین در حال بررسی روابط تجاری نزدیکتر در زمینه هایی از جمله اینترنت اشیا، خدمات و راه حل های سازمانی، تدارکات، خدمات مشترک عملیاتی و رومینگ هستند.

قابل ذکر است، قرارداد با سوئیسکام عملاً به رویای Iliad مستقر در فرانسه برای خرید وودافون ایتالیا برای افزایش اوپریشن ایتالیایی خود پایان می دهد. در ژانویه، وودافون دومین پیشنهاد Iliad برای ادغام واحدهای مربوطه خود در ایتالیا را رد کرد. پیشنهاد تجدیدنظر شده که در ماه دسامبر صادر شد، وودافون 6.6 میلیارد یورو (7.2 میلیارد دلار) و ایلیاد 400 میلیون یورو (434 میلیون دلار) را به صورت نقد دریافت می کرد.

 

همه چیز در وودافون تغییر می کند

وودافون همچنین از یک اصلاح بزرگ در عملیات باقی مانده با تعدادی تغییرات سازمانی و مدیریتی که از اول آوریل 2024 اعمال می شود، پرده برداری کرد. براین اساس، وودا، در آینده، پنج بخش تجاری را شامل می شود: آلمان. بازارهای اروپایی؛ آفریقا؛ Vodafone Business; و سرمایه گذاری وودافون!

شایان ذکر است، فیلیپ روگ از سمت خود به عنوان مدیر عامل شرکت وودافون آلمان کناره گیری می کند و از 31 مارس از گروه خارج می شود. مارسل دو گروت، رئیس فعلی تجارت مصرف کننده وودافون آلمان، جانشین وی خواهد شد.

در دیگر تغییرات کلیدی مدیریتی، احمد ایسام، مدیرعامل وودافون انگلیس، به سمت مدیرعاملی بازارهای اروپایی، با مسئولیت بریتانیا و همچنین آلبانی، جمهوری چک، یونان، ایرلند، پرتغال، رومانی و ترکیه ارتقا یافته است. او همچنین نقش رئیس اجرایی وودافون آلمان را بر عهده می گیرد. مکس تیلور که در حال حاضر مدیر ارشد تجاری وودافون انگلیس است، جایگزین Essam به عنوان مدیر عامل اپراتور انگلیس خواهد شد.

علاوه بر این، سرپیل تیمورای که در حال حاضر مدیرعامل اروپا کلاستر است، به عنوان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری وودافون منصوب شده است و مسئولیت برج های ونتیج، وودافون زیگو، وودافون ایده و TPG را بر عهده خواهد داشت.

در همین حال، وودافون هنوز تراکنش های برنامه ریزی شده خود را در اسپانیا و بریتانیا تکمیل نکرده است. به نظر می‌رسد این گروه مطمئن است که فروش وودافون اسپانیا به Zegona را در نیمه اول سال 2024 تکمیل خواهد کرد. آخرین مهلت تحقیقات مرحله اول 22 مارس است.

حجم دهی در ایتالیا

منطق سوئیس کام در خرید وودافون ایتالیا ایجاد یک “رقیب همگرای پیشرو در بازاری با فرصت های رشد مادی” است. رویترز خاطرنشان می کند که این معامله دومین اپراتور بزرگ خط ثابت پهن باند ایتالیا را پس از Telecom Italia (TIM) ایجاد می کند.

سوئیس کام 600 میلیون یورو (653 میلیون دلار) پس انداز سالانه را هدف قرار داده است که رویترز گفته است که عمدتاً از طریق مهاجرت مشتریان تلفن همراه از Fastweb به شبکه وودافون حاصل می شود.

شایان ذکر است، Fastweb قبلا متعهد به ایجاد یک شبکه تلفن همراه 5G با مشارکت WindTre با هدف پوشش 90 درصد جمعیت تا سال 2026 شده بود. Fastweb گفت که سرویس تلفن همراه 5G آن اکنون بیش از 4هزار شهر را پوشش می دهد.

در دوره 12 ماهه منتهی به 31 مارس 2023، وودافون ایتالیا درآمدی معادل 4.8 میلیارد یورو (5.2 میلیارد دلار) گزارش کرد که 4.2 درصد کمتر از سال قبل بود. EBITDA تعدیل شده با 14.5 درصد کاهش به 1.45 میلیارد یورو (1.58 میلیارد دلار) رسید. از نظر مشتریان، این اپراتور 17.2 میلیون مشتری تلفن همراه در پایان دسامبر و فقط کمتر از 3 میلیون مشتری پهنای باند ثابت را گزارش کرد. همچنین با Open Fiber برای استقرار شبکه های فیبر به خانه همکاری می کند.

در سال مالی 2023، Fastweb افزایش 6 درصدی درآمد را به 2.6 میلیارد یورو (2.8 میلیارد دلار) و EBITDA-AL اساسی 817 میلیون یورو (889 میلیون دلار) گزارش کرد که 3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. این اپراتور 3.25 میلیون مشتری خط سیم و 3.5 میلیون مشتری تلفن همراه دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.