رگولاتوری

گوشی

March 22, 2024
20:03 جمعه، 3ام فروردینماه 1403
کد خبر: 162974

دولت آمریکا از اپل بخاطر انحصاری کردن بازار تلفن هوشمند شکایت کرد!

وزارت دادگستری آمریکا و ۱۵ ایالت، روز پنج شنبه، از اپل به دلیل انحصاری کردن بازارهای تلفن هوشمند، شکایت کردند.

به گزارش ایسنا، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه ای گفت: مصرف کنندگان نباید مجبور به پرداخت قیمتهای بالاتر باشند زیرا شرکتها قوانین ضد انحصار را نقض می‌کنند. اگر اپل بدون چالش باقی بماند، تنها به تقویت انحصار خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد.

مدل کسب‌ و کار اپل مبتنی بر دریافت نرخ اضافی از کاربران برای محصولات فناوری است که در آن اپل تقریبا تمام جزئیات نحوه عملکرد دستگاه و نحوه استفاده از آن را دیکته می‌کند. وزارت دادگستری با وادار کردن اپل به دادن انتخاب‌های بیشتر به کاربران در مورد اینکه چگونه اپلیکیشن‌ها می‌توانند از سخت‌افزاری که اپل طراحی می‌کند، بهره ببرند، می خواهد مدل کسب‌ و کار این شرکت را باز کند.

وزارت دادگستری آمریکا که منطقه کلمبیا در این شکایت به آن ملحق شد، مدعی است اپل از قدرت بازار خود برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، سازندگان محتوا، هنرمندان، ناشران، مشاغل کوچک و بازرگانان استفاده می‌کند.

این دادخواست ۸۸ صفحه‌ای که در دادگاه فدرال آمریکا در نیوآرک، نیوجرسی تنظیم شده است، می‌گوید تمرکزش بر آزاد کردن بازارهای گوشی‌های هوشمند از رفتار ضد رقابتی و انحصاری اپل و بازگرداندن رقابت به منظور کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند برای مصرف‌کنندگان، کاهش هزینه‌ها برای توسعه‌دهندگان و حفظ نوآوری برای آینده است.

در این شکایت، آمریکا اپل را متهم کرد که محصولاتش را برای مصرف کنندگان بدتر می‌کند تا رقبا را مسدود کند و به پنج نمونه اشاره کرد که در آن اپل از مکانیزمهایی برای سرکوب فناوری هایی استفاده کرد که باعث افزایش رقابت در بین گوشی‌های هوشمند می شد: این سوپر اپلیکیشن‌ها شامل برنامه های بازی، پخش ابری، برنامه های پیام رسانی، ساعت های هوشمند و کیف پول های دیجیتال بودند.

به عنوان مثال، آمریکا ادعا می‌کند که اپل کار نرم افزارهای پیام رسان و ساعتهای هوشمند رقیب را در تلفنهای خود دشوارتر کرده است. همچنین ادعا شده است سیاستهای فروشگاه برنامه اپل در خصوص سرویسهای پخش بازیها، به رقابت آسیب رسانده است.

اپل در بیانیه‌ای مخالفت خود را ابراز و اعلام کرد: این شکایت ما را تهدید می‌کند و اصولی را که محصولات اپل را در بازارهای رقابتی شدید متمایز می‌کند، تهدید می‌کند. اگر این شکایت موفق شود، مانع ایجاد فناوری خواهد شد که مردم از ما انتظار دارند؛ فناوری که در آن، سخت افزار، نرم افزار و خدمات با هم تلاقی می‌کنند.

سهام اپل ۳.۳ درصد کاهش یافت.

اپل قبلا در معرض تحقیقات و دستورات ضد انحصارطلبی در اروپا، ژاپن و کره و همچنین شکایتهای حقوقی از سوی رقبای شرکتی مانند اپیک گیمز بوده است.

فروشگاه اپ استور که یکی از پرسودترین کسب‌وکارهای اپل است و ۳۰ درصد از توسعه‌دهندگان کمیسیون دریافت می‌کند، قبلا از یک چالش قانونی طولانی تحت قوانین آمریکا توسط اپیک گیمز جان سالم به در برده است. در حالی که این شکایت نشان داد که اپل قوانین ضد انحصار را نقض نمی‌کند، یک قاضی فدرال به اپل دستور داد تا اجازه دهد کاربران برای برنامه ها بدون استفاده از کمیسیون پرداخت درون برنامه ای اپل، پول پرداخت کنند.

در اروپا، مدل کسب و کار فروشگاه اپ استور اپل با قانون جدیدی به نام قانون بازارهای دیجیتال که اوایل ماه جاری اجرایی شد، از بین رفته است. اپل قصد دارد به توسعه‌دهندگان اجازه دهد فروشگاه‌های اپلیکیشن خود را ارائه دهند و مهمتر از آن، هیچ کمیسیونی نپردازند. اما رقبایی مانند اسپاتیفای و اپیک گیمز استدلال می‌کنند اپل هنوز هم ارائه فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین را بسیار سخت می‌کند. احکام مربوط به اپ استور اپل، وزارت دادگستری را وادار کرد تا برای شکایت، به سایر شیوه های اپل از جمله اینکه چگونه اپل به شرکت‌های خارجی اجازه دسترسی به تراشه ها و حسگرهای آیفون را می دهد، نگاهی بیندازد.

سازندگان دستگاه‌های سخت‌افزاری، مانند سازنده ردیاب‌های هوشمند Tile، مدت‌ها شکایت کرده‌اند که اپل راه‌هایی که از طریق آنها می توانند با حسگرهای آیفون در هنگام توسعه محصولات رقیب که دسترسی بیشتری دارند کار کنند را محدود کرده است.

اپل فروش ایرتگ که می تواند به مواردی مانند کلید ماشین متصل شود تا به کاربران کمک کند در صورت گم شدن آنها را پیدا کنند را چندین سال پس از فروش محصول مشابه توسط Tile آغاز کرد.

همچنین، اپل دسترسی به تراشه ای در آیفون را محدود کرده است که امکان پرداخت بدون تماس را فراهم می‌کند. کارتهای اعتباری را فقط می توان با استفاده از سرویس Apple Pay به آیفون اضافه کرد. اپل مدت‌ها استدلال کرده است که دسترسی توسعه‌دهندگان شخص ثالث به برخی از داده‌های کاربر و برخی از سخت‌افزارهای آیفون را به دلایل حفظ حریم خصوصی و امنیتی، محدود می‌کند.

سازنده آیفون همچنین به دلیل سرویس آی مسیج این شرکت فقط روی دستگاههای اپل کار می‌کند، با انتقاداتی مواجه شده است. منتقدان شکایت کرده‌اند که این شرکت، پیام‌های ارسالی و دریافتی از تلفن‌های اندرویدی را با کوچک‌کردن تصاویر و فیلم‌ها، ضعیف کرده است. سال گذشته، اپل تغییر موضع داد و اعلام کرد از فناوری پیام رسانی جدیدی به نام RCS پشتیبانی می‌کند که توسط گوگل به عنوان راهی برای روانتر کردن پیام رسانی در انواع مختلف دستگاهها معرفی شده است.

در اواخر ماه فوریه، بلومبرگ نیوز گزارش داده بود که نمایندگان اپل با مقامات وزارت دادگستری در تلاشی برای متقاعد کردن آژانس مبنی بر عدم تشکیل شکایت ضد انحصار علیه سازنده آیفون، ملاقات کردند. این شکایت جدید ضد انحصاری علیه اپل، سومین مورد از سوی وزارت دادگستری در ۱۴ سال گذشته خواهد بود، اما اولین شکایتی است که سازنده آیفون را به حفظ غیرقانونی موقعیت برتر خود متهم می‌کند.

اپل همچنین در میانه یک شکایت ضد انحصاری با سازنده بازی‌های ویدیویی اپیک گیمز قرار دارد. اکنون شرکت‌های متا پلتفرم، مایکروسافت، ایکس و مچ گروپ، به اعتراض اپیک گیمز مبنی بر اینکه اپل از اجرای حکم دادگاه در مورد پرداختها در اپ استور سر باز زده است، پیوسته اند.

غول‌های فناوری سازنده برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در اپ استور اعلام کردند اپل با سخت‌کردن هدایت مصرف‌کنندگان به روش‌های ارزان‌تر برای پرداخت محتوای دیجیتال، از احکام سپتامبر سال ۲۰۲۱، آشکارا سرپیچی کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت دادگستری دو بار از گوگل آلفابت شکایت کرده که یک بار در زمان دونالد ترامپ جمهوریخواه در رابطه با کسب و کار جستجوی این شرکت و بار دوم در زمینه فناوری تبلیغات از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات بوده است. کمیسیون تجارت فدرال در زمان دولت ترامپ ،از فیس بوک شکایت کرد و کمیسیون تجارت فدرال در دولت بایدن، این شکایت را پیش برد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.