هوش مصنوعی

March 22, 2024
20:16 جمعه، 3ام فروردینماه 1403
کد خبر: 162989

هوش مصنوعی نگرش افراد نسبت به واکسن را پیش‌بینی می‌کند

یک ابزار جدید قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا فردی مایل به دریافت واکسن در برابر کووید-۱۹ هست یا نیست. این فناوری جدید می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای برای پیش‌بینی سلامت روان داشته باشد و منجر به ایجاد کمپین‌های مؤثرتر برای سلامت عمومی شود.

به گزارش ایسنا، گروهی به رهبری محققان دانشگاه سینسیناتی و دانشگاه نورث وسترن با استفاده از یک سیستم یکپارچه معادلات ریاضی، یک مدل پیش‌بینی ایجاد کردند.

به نقل از ساینس‌دیلی، نیکول وایک (Nicole Vike)، یکی از همکاران ارشد این پژوهش در کالج مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: ما از تعداد کمی متغیر و حداقل‌ترین منابع محاسباتی برای پیش‌بینی استفاده کردیم.

بعید است که کووید-۱۹ آخرین بیماری همه‌گیری باشد که در دهه‌های آینده شاهد آن هستیم. داشتن شکل جدیدی از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی سلامت عمومی ابزار ارزشمندی است که می‌تواند به آماده‌سازی بیمارستان‌ها برای پیش‌بینی میزان واکسیناسیون و نرخ عفونت ناشی از عدم دریافت آن کمک کند.

محققان در سال ۲۰۲۱ در طول همه‌گیری کووید-۱۹، ۳۴۷۶ فرد بزرگسال را در سراسر ایالات متحده بررسی کردند. در زمان بررسی، اولین واکسن‌ها بیش از یک سال بود که در دسترس بودند.

داوطلبان اطلاعاتی مانند محل زندگی، درآمد، بالاترین سطح تحصیلات تکمیل شده، قومیت و دسترسی به اینترنت را ارائه کردند.

از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا هر یک از واکسن‌های موجود کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند یا خیر. حدود ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که واکسینه شده‌اند و کمی بیشتر از ۷۰ درصد جمعیت کشور در سال ۲۰۲۱ واکسینه شده بودند.

علاوه بر این، از آنها پرسیده شد که آیا به طور معمول از چهار توصیه برای جلوگیری از شیوع ویروس که شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و عدم حضور در تجمعات بزرگ است، پیروی می‌کنند.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا میزان علاقه یا عدم علاقه‌شان به مجموعه‌ای متشکل از ۴۸ عکس با ترتیب تصادفی را ارزیابی کنند. این عکس‌ها در ۶ دسته بودند: ورزش، بلایا، حیوانات زیبا، حیوانات تهاجمی، طبیعت و غذا.

وایک گفت که هدف از این تمرین تعیین کمیت ویژگی‌های ریاضی قضاوت افراد است، در حالی که محرک‌های احساسی ملایمی را مشاهده می‌کنند.

هانس بریتر (Hans Breiter)، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و استاد علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: چارچوبی که بر اساس آن قضاوت می‌کنیم چه چیزی پسندیده یا ناپسند است، بر نحوه تصمیم‌گیری در مورد مسائل پزشکی حائز اهمیت است.

متغیرهای قضاوت و جمعیت‌شناختی بین داوطلبانی که واکسینه شده بودند و کسانی که واکسینه نشده بودند، مقایسه شد. از سه رویکرد یادگیری ماشینی برای آزمایش اینکه قضاوت، جمعیت‌شناسی و نگرش پاسخ‌دهندگان نسبت به اقدامات احتیاطی کووید-۱۹ تا چه اندازه پیش‌بینی می‌کنند که آیا آنها واکسن را دریافت می‌کنند یا خیر، استفاده شد.

این مطالعه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از داده‌ها یا تکیه بر ارزیابی‌های بالینی، پیش‌بینی‌های دقیقی درباره نگرش‌ انسان‌ها انجام دهد و پیش‌بینی کند که آیا فردی متمایل به دریافت واکسن خواهد بود یا خیر.

این سیستم می‌تواند بسیار ساده کار کند. نیازی به محاسبات فوق‌العاده ندارد، ارزان است و هرکسی می‌تواند با یک تلفن هوشمند آن را در دسترس داشته باشد و محققان از آن به عنوان هوش مصنوعی شناختی محاسباتی یاد می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.