5G, 6G, vRAN, OpenRAN

امینت

تلفن همراه

خبر اول

March 24, 2024
23:19 یکشنبه، 5ام فروردینماه 1403
کد خبر: 162994

اریکسون و نوکیا برای ایجاد شبکه 5G ارتش آمریکا جدی هستند

ICTna.ir – اریکسون و نوکیا اخیراً بخش‌های جدیدی را ایجاد کرده‌اند که بر فروش تجهیزات و خدمات به دولت ایالات متحده آمریکا متمرکز شده‌اند، این طرحها با هدف جدب نقدینگی  ناشی از سرمایه‌گذاری ارتش آمریکا در 5G ایجاد خواهد شد. اریکسون این هفته گروه فناوری فدرال اریکسون (EFTG) جدید خود را معرفی کرد، بخشی که به فروش خدمات و تجهیزات فروشنده به دولت ایالات متحده آمریکا، از جمله وزارت دفاع (DoD) اختصاص دارد. این اقدام تنها چند هفته پس از آن صورت می گیرد که نوکیا واحد راه حل فدرال نوکیا (NFS) خود را معرفی کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کریستوفر لینگ، رئیس EFTG از اریکسون، در بیانیه‌ای گفت: از آنجایی که وزارت دفاع به دنبال اتصال تحت یک سیستم ارتباطی امن و یکپارچه است، من معتقدم 5G راه‌حلی برای حفظ امنیت و رقابت آمریکا است. لینگ قبلاً در Booz Allen Hamilton کار میکرده و اخیراً به عنوان رئیس تجارت امنیت ملی این شرکت در ایالات متحده آمریکا فعال بوده است.

اریکسون از پاسخ به سؤالات رسانه ها در مورد بخش جدید شرکت، از جمله تعداد کارمندی که ممکن است در آن مستقر باشد و درآمدهای مورد انتظار آن، پاسخ دهد.

تحلیلگران می گویند که اقدامات اریکسون و نوکیا تعجب آور نیست و می تواند تلاش هایی برای جبران روند کُند تقاضا برای فروش تجهیزات 5G در میان اپراتورهای شبکه باشد.

اد گوبینز، تحلیلگر گلوبال دیتا، نوشت: هزینه‌های اپراتورهای تلفن همراه در سال گذشته کاهش یافته است، زیرا عرضه 5G کند شده است، و این به هر دو وندور مخابراتی آسیب وارد کرده است. بهره برداری از جریان درآمد خارج از جامعه اپراتور دقیقاً همان چیزی است که هر دو وندور به آن نیاز دارند، اگرچه مطمئن نیستم که چه زمانی درآمد حاصل از این فعالیت افزایش یابد یا معنی دار باشد.

هافمن خاطرنشان کرد که حدود 800 تاسیسات نظامی در سراسر ایالات متحده آمریکا وجود دارد و هر کدام می توانند حداقل تعداد انگشت شماری از سایت های انتقال 5G را پشتیبانی کنند. این بدان معناست که وزارت دفاع ممکن است برای چند هزار سایت سلولی تجهیزات خریداری کند. در مقابل، اپراتورهای AT&T و ورایزون هر کدام شبکه‌هایی را اجرا می‌کنند که تقریباً 60هزار سایت سلولی را در بر می‌گیرند.

 

رشد فرصت

نوکیا مدت هاست که به بازار خدمات شبکه های بی سیم خصوصی چشم دوخته است و اریکسون در ابتدای سال گذشته به طور کامل در این روند، به نوکیا در این بخش پیوست. با این حال، تحلیلگران بر این باور نیستند که بازار شبکه های بی سیم خصوصی تقریباً به اندازه ای است که برخی فروشندگان امیدوار بودند .

گوبینز نوشت: من فکر می‌کنم درآمد شرکت‌ها در این مرحله به سختی بیش از 10 درصد از کل درآمد آنها است. کسب و کار شبکه های اپراتور تلفن همراه هنوز تا حد زیادی غالب است. درآمد بیشتر از سازمان های دولتی می تواند کمک کند.

این امر باعث شد تا نوکیا و اریکسون تلاش های خود را در میان مشتریان فدرال گسترش دهند.

به عنوان مثال، اریکسون سال گذشته اعلام کرد که به ارتش آمریکا به عنوان یک مشتری بالقوه چشم دوخته است. مایک مورفی، مدیر ارشد فناوری اریکسون در آمریکای شمالی در آن زمان گفت: در حال حاضر دولت ایالات متحده علاقه زیادی به پذیرش 5G دارد. ما محصولات را به وزارت دفاع تحویل خواهیم داد.

به طور جداگانه، نوکیا در اواخر سال 2023 اعلام کرد که Fenix ​​Group، یک شرکت خصوصی آمریکایی که متخصص در راه حل‌های ارتباطات سیار «تاکتیکی» برای صنعت دفاعی است، خریداری خواهد کرد.

اکنون، هر دو شرکت تلاش خود را برای فروش به دولت رسمی می کنند، و هر دو در حال هماهنگی با تلاش های مرتبط برای تولید محصولات خود در خاک ایالات متحده هستند . این تلاش‌ها با الزامات دولت بایدن در خصوص طرح ملی «خرید آمریکایی» همراه است.

 

5G برای سربازان

اریکسون و نوکیا امیدوارند تجهیزات 5G خود را در کل دولت ایالات متحده آمریکا بفروشند، اما در هدف قرار دادن ارتش به طور خاص، آنها می توانند مستقیماً با لاکهید مارتین، بزرگترین پیمانکار وزارت دفاع و شرکتی که سرمایه گذاری هنگفتی نیز در 5G انجام می دهد، رقابت کنند.

واضح است که چرا هر سه شرکت، ارتش را یک فرصت مهم می دانند. لیزا پورتر، معاون معاون وزیر دفاع در امور تحقیقات و مهندسی، در سخنانی در سال 2019 گفت: وزارت دفاع به طور همه‌جانبه بر روی 5G متمرکز است.

JADC2 که مخفف Joint All-Domain Command and Control است، دیدگاه پنتاگون برای اتصال “حسگرها با تیراندازها در همه دامنه ها، دستورات و خدمات” است. به این معنی که این یک سیستم شبکه بی سیم جامع و قابل همکاری برای اتصال همه چیزهایی است که متعلق به پنتاگون است. انتظار می رود JaDC2 به شدت بر روی 5G تمرکز کند.

وزارت دفاع آمریکا در سه سال گذشته حدود 650 میلیون دلار برای پروژه های مختلف تحقیق و توسعه هزینه کرده است. به گزارش دیفنس وان، توماس روندو، مدیر اصلی وزارت دفاع برای FutureG ، اخیراً گفت : ما تقریباً 100 میلیارد دلار در سال تحقیق و توسعه را تخمین می زنیم که صنعت تجاری برای ارتباطات راه دور اختصاص می دهد. بنابراین، آنها به این ترتیب در حال پیشرفت هستند. روندو توضیح داد که ارتش ایالات متحده امیدوار است از بخشی از این سرمایه گذاری و نوآوری استفاده کند و وزارت دفاع اکنون ملزم به نصب شبکه های خصوصی بی سیم 5G در تمام پایگاه های نظامی ایالات متحده است. تقریباً 800 پایگاه از این قبیل در سراسر جهان وجود دارد.

 

پیچ RAN را باز کنید

اما یک پیچ جالب در تعقیب ارتش ایالات متحده برای 5G وجود دارد: مقامات وزارت دفاع می خواهند از رابط های RAN باز در استقرار خود استفاده کنند. انجام این کار به ارتش این امکان را می دهد که فروشندگان را بدون قفل شدن در یک شرکت واحد با هم ترکیب کنند.

این اولویت RAN باز مستقیماً با استراتژی های جدید نوکیا و اریکسون مطابقت دارد. نوکیا مدتهاست که از Open RAN حمایت می کند، در حالی که اریکسون اخیراً رویکرد موفق خود را برای باز کردن RAN توسعه داده است. این رویکرد به اریکسون کمک کرد تا قرارداد 14 میلیارد دلاری 5G RAN باز AT&T را به ثمر برساند .

گابینز نوشت: اریکسون اخیراً یک پیروزی بزرگ بر نوکیا به دست آورد: معامله بزرگ با AT&T، بزرگترین معامله در تاریخ اریکسون، که حتی شامل تعویض برخی تجهیزات نوکیا با اریکسون است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.