اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 24, 2024
15:05 یکشنبه، 5ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163095

دانشمندان علوم داده چقدر در پیشرفت سازمان‌ها نقش دارند؟

منبع: همکاران سیستم

نقش مهندسان داده به عنوان افرادی که داستان اصلی را طراحی می‌کنند و از بین داده‌ها اکتشاف می‌کنند در سال 2012 به عنوان «جذاب‌ترین شغل قرن بیست و یکم» از سوی مرکز «هاروارد بیزینس ریویو» انتخاب شد. درست دو سال قبل «توماس داونپورت» و «دی‌جی پاتیل» نویسندگان گزارشی که در سال 2012 منتشر شده بود پیش بینی خود را به‌روز رسانی کردند تا دریابند که دانشمندان علوم داده در عصر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تا چه اندازه به جریان اصلی و حیاتی برای تجارت جهانی تبدیل شده‌اند.

بررسی‌ها نشان داد نقش اصلی این شغل تکامل یافته است و در بعضی بخش‌ها بهتر و برخی موارد بدتر شده است. این دو کارشناسان در گزارش جدید خود که هم اکنون منتشر شده است توضیح دادند: «این تخصص بیش از گذشته نهادینه شده است، دامنه کار بازتعریف شده است، فناوری که تحلیل داده بر آن تکلیه می‌کند پیشرفت‌های بزرگی داشته است، و اهمیت تخصص غیرفنی از جمله اخلاق و مدیریت تغییر نیز ارتقا یافته است».

نظرسنجی اخیر از 328 متخصص دلیل داده ه در مرکز Rexer Analytics انجام شده است تایید می‌کند که کاربران نقش دانشمندان علوم داده را بسیار مهم می‌دانند و با این وجود تمایل چندانی به عمل کردن به توصیه‌های آنها ندارند. «اریک سیگل» یکی از نویسندگان نتیجه نهایی نظرسنجی و استاد سابق دانشگاه کلمبیا توضیح داد 22 درصد از دانشمندان علوم داده بر این باورند که ابتکارات آنها و مدل‌هایی که برای فعال کردن یک فرآیند یا قابلیت جدید ارایه کرده‌اند معمولا به مرحله عمل نمی‌رسد.

در مطالعه دیگری که مرکز KDNuggets به تازگی انجام داده است 43 درصد متخصصان علوم داده اعلام کردند بیش از 80 درصد مدل‌های جدید آنها هرگز به کار گرفته نمی‌شود و طرح‌های ارایه شده از سوی آنها معمولا اهمیت چندانی ندارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.