سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 26, 2024
10:46 سه شنبه، 7ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163142

سیستم‌عامل ویندوز از کامپیوترهای دولتی چین کنار گذاشته می‌شود

منبع: Zoomit

ارگان‌های دولتی چین موظفند در راستای پیروی از دستور‌العمل‌های جدید، از فناوری‌های داخلی استفاده کنند.

طبق دستورالعمل جدید دولت چین، سیستم‌های عامل نظیر ویندوز به‌تدریج جای خود را به نمونه‌های داخلی خواهند داد.

به‌گزارش فایننشال تایمز، سازمان‌های دولتی و ارگان‌های حزبی چین ملزم به استفاده از فناوری‌های «ایمن و قابل اعتماد» هستند. فناوری‌های مدنظر حکومت چین شامل پردازنده‌ها، سیستم‌های عامل و نرم‌افزار‌های مختلف می‌شود.

حکومت چین به سازمان‌های دولتی توصیه می‌کند تا به‌جای استفاده از پردازنده اینتل و پردازنده AMD، از پردازنده‌های ساخت هواوی و فیتیوم بهره بگیرند.

به سازمان‌های دولتی گفته شده است به‌ جای استفاده از سیستم‌عامل ویندوز، از سیستم‌های عامل داخلی مبتنی‌بر لینوکس استفاده کنند.

این دستور‌العمل‌ها بخشی از یک استراتژی ملی جدید هستند. هدف استراتژی نام‌برده خودکفایی چین در زمینه‌هایی مختلفی از جمله فناوری و صنایع نظامی است. چین به شرکت‌های دولتی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۷ فرصت دارند تا فناوری‌های داخلی را جایگزین فناوری‌های خارجی کنند.

خرید سیستم‌عامل ویندوز تا مدت محدودی ادامه خواهد داشت، اما پکن اصرار دارد که تمام ارگان‌های دولتی باید تا زمان اعلامی، از فناوری‌های خارجی پاک‌سازی شوند. به‌احتمال زیاد چنین تصمیمی تأثیرگرفته از تنش‌های بین چین و آمریکا است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.