رسانه‌های اجتماعی

رگولیشن

March 26, 2024
10:57 سه شنبه، 7ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163157

اتحادیه اروپا سه غول آمریکایی را درمورد قانون بازارهای دیجیتال تفحص می‌کند

متا،‌ الفابت (شرکت مادر گوگل) و متا در اولین موج از تفحص‌های مربوط به قانون بازارهای دیجیتال هدف قرار گرفته‌اند. اتحادیه اروپا با قانون بازارهای دیجیتال در تلاش است تا قدرت غول‌های فناوری را محدود کند.

به گزارش پیوست، کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، امروز دوشنبه اعلام کرد که در تفحص اپل و گوگل موضوع اولویت دادن فروشگاه‌های اپلیکشین این دو شرکت نسبت به رقبا را موضوع بررسی قرار می‌دهد. متا، شرکت مادر فیسبوک، نیز به دلیل استفاده از داده‌های شخصی در تبلیغات هدف قرار می‌گیرد.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا قرار است تا سلطه آن دسته از شرکت‌هایی که به تشخیص قاره سبز «دروازه‌بان‌» به حساب می‌آیند را هدف قرار دهد و از اوایل ماه جاری میلادی این قانون عملا اجرایی شده است.

در صورت عدم پیروی و تخطی از قانون بازارهای دیجیتال، جریمه سنگینی تا سرحد ۱۰ درصد از ورودی پول شرکت در سطح بین‌المللی می‌تواند متوجه متخلفان شود.

مارگارت وستاگر، نایب‌رئیس بخش سیاست‌های دیجیتال اتحادیه اروپا، می‌گوید: «این‌‌ها پرونده‌های مهم و نشانه‌ای از نتیجه DMA برای انتخاب مصرف‌کنندگان هستند.»

او افزود: «اگر این مشکلات تنها با مذاکره قابل حل بود تا امروز حل شده بودند.»

براساس این مقررات شرکت‌ها می‌گویند توسعه دهندگان اپلیکیشن باید امکان استفاده از محصولاتی خارج از پلتفرم خود را نیز برای کاربران بدون دریافت هزینه فراهم کنند. همچنین پلتفرم‌هایی که نتایج جستجوی رده‌بندی شده ارائه می‌کنند باید خدمات شخص‌ثالث را به گونه‌ای «منصفانه و غیر تبعیض‌آمیز» رده‌بندی کنند.

اتحادیه اروپا همچنین خدمات Google Shopping و Google Flights را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد تا مشخص شود آیا شرکت در نتایج جستجو آنها را در اولویت قرار داده است یا خیر.

همچنین کمیسیون اروپا بررسی می‌کند که آیا اپل پیش نیاز «پاک کردن ساده هر نرم‌افزاری» در سیستم‌عامل iOS فراهم کرده و می‌توان به سادگی تنظیمات پیش‌فرض، مرورگرها و موتورهای جستجو را تغییر داد.

مساله متا نیز در رابطه با استفاده از داده‌های مشتریان است. براساس طرحی که متا برای پیروی از قوانین اروپا ارائه کرده است،‌ پلتفرم‌های مختلف یک اشتراک پولی را در اختیار کاربران می‌گذارند و در صورت عدم پرداخت هزینه کاربر باید رضایت خود برای استفاده از داده‌ها را اعلام کند. اتحادیه اروپا بررسی می‌کند که آیا این طرح با پیش نیاز DMA برای جلب رضایت کاربر «در راستای ترکیب یا استفاده فراگیر از داده‌های شخصی» همخوانی دارد.

تری برتون، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا، می‌گوید با توجه به تمهیداتی که شرکت‌های فناوری برای پیروی از DMA در نظر گرفته‌اند «ما متقاعد نشده‌ایم که راه‌حل‌های الفابت، اپل و متا با تعهدات‌شان درمورد فضای دیجیتالی باز‌تر و منصفانه‌تر بررای شهروندان و کسب‌وکارهای اروپایی همخوانی دارد.»

براساس چارچوبی که DMA فراهم کرده است، غول‌های فناوری باید با تغییر رویکرد خود به بازار امکان رقابت بیشتری را فراهم کنند. اتحادیه اروپا به تازگی اپل را به دلیل جلوگیری از اطلاع‌رسانی اپلیکیشن‌های استریم در مورد قیمت‌ها بهتر ۱.۸ میلیارد یورو جریمه کرد. متا و گوگل نیز در سال‌های اخیر هدف رگولاتورهای اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

بروکسل امیدوار است تفحص خود را در مدت یک سال به پایان برساند که در قیاس با سابقه بررسی‌های مشابه مدت زمان کوتاه‌تری را هدف گرفته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.