امنیت

سخت‌افزار

March 26, 2024
10:58 سه شنبه، 7ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163160

چین استفاده از چیپ‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را ممنوع کرد

فایننشال تایمز می‌گوید دولت چین دستورالعمل‌های تازه‌ای را معرفی کرده است که براساس آن ریز پردازنده‌های ساخته اینتل و AMD باید از کامپیوترها و سرور‌های دولتی خارج شوند. پکن در تلاش است تا فناوری خارجی را با راه‌حل‌های بومی جایگزین کند.

به گزارش پیوست، دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه جدید چین همچنین گزینه‌های داخلی را به سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت اولویت می‌دهد. کسب‌وکارهای دولتی چین نیز رویکرد درون‌گراتری را نسبت به گذشته در پیش می‌گیرند.

مقررات جدیدی که دولت چین برای خرید معرفی کرده گام مهمی برای ایجاد رجوع به گزینه‌های داخلی در مقابل فناوری‌های خارجی است و نشان از ادامه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن دارد. واشنگتن نیز چندین شرکت چینی را به دلایل امنیت ملی هدف تحریم قرار داده است و همچنین مقرراتی در ایالات متحده نیز بر تولید در داخل تاکید دارد و صادرات چیپ‌ها و ابزارهای پیشرفته را به چین ممنوع می‌کند.

مقامات از سال جاری مقررات جدید کامپیوتر، لپتاپ و سرور را اجرایی می‌کنند. این دستورالعمل را وزارت اقتصاد و وزارت صنعت و تکنولوژی اطلاعات (MIIT) در روز ۲۶ دسامبر معرفی کرده‌اند. براساس این دستورالعمل آژانس‌های دولتی و سازمان‌های طرف دولت هنگام خرید خود باید ملاک پردازنده‌ها و سیستم‌عامل‌های «امن و مطمئن» را در نظر بگیرند.

علاوه بر این مرکز ارزیابی امنیت فناوری اطلاعات در چین نیز در همان روز اولین لیست سیستم‌عامل‌ها و پرازنده‌های «امن و مطمئن» را منتشر کرده است که همگی از شرکت‌های چینی هستند.

از بین ۱۸ پردازنده‌ای که در لیست امن و مطمئن قرار گرفته‌اند ۱۸ پردازنده ساخته شرکت هواوی و شرکت Phytium هستند. هردوی این شرکت‌ها در لیست سیاه صادرات واشنگتن قرار دارند.

سازنده‌های چینی برای تولید پردازنده‌های خود از ساختاربندی x86 شرکت اینتل، Arm و نمونه‌های داخلی استفاده می‌کنند و سیستم‌عامل‌ها نیز براساس نسخه متن‌باز لینوکس طراحی می‌شوند.

اقدامات پکن بخشی از استراتژی ملی چین برای تمرکز بر بخش‌های ارتش، دولت و استانی است که با عنوان «نوآوری اپلیکیشن IT» شناخته می‌شود.

به گفته یکی از مقامات حوزه IT این کشور، این استاندارد‌ها «اولین دستورالعمل ملی، دقیق و واضح برای ترویج» نوآوری اپلیکیشن IT به حساب می‌آیند.

شرکت‌های استانی نیز تحت نظارت نهاد‌های دولتی باید تا سال ۲۰۲۷ یک گذار کامل از لحاظ فناوری را به اجرا بگذارند. گروه‌های دولتی از سال گذشته گزارش روند پیشرفت خود در سیستم‌های IT را آغاز کرده‌اند اما در این دوره همچنان امکان ادامه کار فناوری‌های خارجی وجود دارد.

اقدامات جدید دولتی چین شرکت‌های سخت‌افزار آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اولین موج آن اینتل و AMD، بزرگترین تولیدکننده‌های پردازنده کامپیوتر را بیشتر از همه تحت تاثیر می‌گذارد. چین سال گذشته بزرگترین بازار اینتل بوده و ۲۷ درصد از ۵۴ میلیارد دلار فروش این شرکت را تامین کرده است و ۱۵ درصد از فروش ۲۳ میلیارد دلاری AMD در سال گذشته نیز مربوط به بازار این کشور است.

مایکروسافت جزئیات فروش در چین را مشخص نمی‌کند اما برد اسمیت، نماینده شرکت در کنگره آمریکا اعلام کرده بود که چین ۱.۵ درصد از ورودی پول این کشور را تامین می‌:ند.

اینتل و AMD بعید است که در لیست جدید پردازنده‌های مورد تایید دولت قرار بگیرند و برای ارزیابی در این فرایند باید مستندات و کد تحقیق و توسعه خود را به طور کامل در اختیار دولت چین قرار دهند. ملاک اصلی ارزیابی سطحی از طراحی، توسعه و تولید است که در داخل چین به پایان برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.