تلفن همراه

گوشی

March 27, 2024
11:48 چهارشنبه، 8ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163251

دروغ‌ها و افسانه‌ها، مهم‌ترین نکته‌ها در مورد عمر باتری موبایل

منبع: Peivast

گفته‌هایی که در بین بسیاری از مردم در مورد باتری موبایل زده می‌شود گاهی از روی ناآگاهی و اطلاعات نادرست است. در اینجا به برخی از تصورات غلط و درست رایج در بین افراد اشاره می‌کنیم و با دلیل علمی آن را شرح خواهیم داد. با دانستن علمی مهمترین نکته‌ها در مورد باتری موبایل و ظرفیت آن می‌توانید عمر آن را افزایش دهید. در این مقاله، سعی داشته‌ایم تا مهمترین نکته‌ها در مورد باتری موبایل را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری در زمان خرید باتری موبایل و در نهایت مدیریت کارآمد آن داشته باشید.

برای درک بهتر نیازهای باتری خود، ابتدا لازم است تا بدانید که از چه نوع باتری موبایلی استفاده می‌کنید. به طور کلی، ۴ نوع مختلف برای باتری موبایل وجود دارد که برای تلفن‌های همراه استفاده می‌شود:

نیکل کادمیوم (NiCd): این نوع باتری فقط در تلفن‌های همراه قدیمی مورد ‌استفاده قرار می‌گرفت.

نیکل متال هیبرید (NiMH): باتری‌های نیکل قدرتمندتر از باتریهای NiCd هستند. آنها معمولاً فقط در تلفن‌های همراه قدیمی ‌استفاده می‌شوند.

لیتیوم یونی (Li-ion): باتری‌های لیتیوم یونی رایج‌ترین نوع باتری‌ها هستند. این نوع باتری‌ها در تلفن‌های امروزی بسیار استفاده می‌شوند و حتی از باتری‌های NiMH قویتر هستند.

لیتیوم پلیمر (LiPo): این نوع باتری‌ها در واقع شکل ارتقا یافته باتری‌های لیتیوم یونی است. این نوع باتری‌ها بیشترین قدرت را در بین باتری‌های ذکر شده دارد.

برای پی بردن به نوع باتری موبایل خود می‌توانید به سادگی برچسب روی باتری را نگاه کنید. حتی اگر برچسب پاک شده بود می‌توانید اطلاعات باتری را از دفترچه تلفن همراه خود بیابید.

مهمترین نکته‌ها در مورد باتری موبایل
در مورد نحوه استفاده درست از باتری موبایل‌ها به منظور افزایش عمر، تصورات درست و غلطی وجود دارد. در ادامه ما سعی کرده‌ایم که رایج‌ترین آنها را بیان کنیم و درست و نادرست بودن آنها را با دلیل علمی و منطقی توضیح دهیم.

حتی زمانی که باتری شما ۱۰۰ درصد شارژ شده است، هنوز هم جا برای شارژ بیشتر وجود دارد
این تصور درست است اما اگر از آن ظرفیت اضافی استفاده کنید، عمر کلی باتری موبایل به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. افزایش شارژ موجود در باتری، تعداد دفعاتی را که باتری می‌تواند بدون آسیب دیدگی شارژ و دشارژ شود را کاهش می‌دهد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است تا کمی در مورد ساختار داخلی باتری‌های موبایل صحبت کنیم. ساختار داخلی باتری‌های موبایل از دو لایه یکی اکسید لیتیوم کبالت و دیگری گرافیت تشکیل شده است. زمانی انرژی آزاد می‌شود که یون‌های لیتیوم از لایه گرافیت به لایه اکسید لیتیوم کبالت حرکت کنند. در زمانی که باتری را شارژ می‌کنید یون‌های لیتیوم را به سمت دیگر برمی‌گردانید.

در اینجا، اگر باتری خود را بیشتر از ۱۰۰ درصد شارژ کنید، یون‌های لیتیوم بیشتری را از لایه اکسید کبالت لیتیوم خارج می کنید و کل ساختار لایه به هم می‌ریزد.

شارژ کردن گوشی در حالت هواپیما باعث سریع‌تر شارژ شدن آن می‌شود
یکی از نکات رایجی که در بین افراد وجود دارد این است که اگر می‌خواهید باتری موبایل شما سریع‌تر شارژ شود آن را در حالت هواپیما قرار دهید. حالت هواپیما در موبایل به این معنا است که تمامی‌ فرکانس‌های رادیویی خاموش هستند، بنابراین شما هیچ داده تلفن همراهی را نخواهید داشت و اتصالات بلوتوث و وای فای شما نیز قطع می‌شود. از نظر تئوری این درست است که در زمانی که گوشی شما کاری کمتری انجام می‌دهد سریع‌تر شارژ می‌شود. اما بر طبق تحقیقاتی که توسط CENT انجام شده است نشان داده شده که روشن کردن حالت هواپیما تنها ۴ دقیقه زمان شارژ را کوتاه‌تر کرده است.

روشن بودن wifi و بلوتوث در پس زمینه، عمر باتری را کاهش می‌دهد
درست است که صفحه نمایش میزان انرژی زیادی را از باتری دریافت می‌کند، اما روشن بودن وای فای و بلوتوث نیز میزان زیادی از انرژی باتری را مصرف می‌کند. از جمله راه‌کارهایی که شما می‌توانید برای کاهش مصرف انرژی باتری استفاده کنید، کاهش روشنایی صفحه نمایش و مدت زمانی است که گوشی شما به حالت خواب می‌رود است.

استفاده از شارژرهای غیر استاندارد
همه شارژرهای تلفن همراه یکسان ساخته نشده‌اند و این می‌تواند اثر مخربی بر گوشی‌های موبایل داشته باشد. شارژر‌ها کنترل‌هایی بر روی خود دارند که میزان شارژ تحویلی به گوشی موبایل را محدود می‌کنند و هنگامی‌که باتری پر شود شارژ تلفن را متوقف می‌کنند. اما برخی از شارژرهای غیر استاندارد چنین تنظیمات دقیقی ندارند.

اگر جریان زیادی به باتری موبایل داده شود، منجر به پاره شدن بیش از حد یون‌های لیتیوم خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که از شارژر‌های استاندارد و با مارک معتبر استفاده کنید.

شارژ گوشی از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ به باتری آسیب می‌رساند
این تفکر نادرست است. با توجه به اینکه ساختار درونی باتری‌های موبایل از یون‌های لیتیوم تشکیل شده است، شارژ شدن آهسته باتری، فشار کمتری بر یون‌های لیتیوم و ساختار آن وارد می‌کند و آسیب‌های احتمالی که ممکن است به باتری وارد شوند کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که سازندگان محدودیت‌هایی را برای دستگاه قائل می‌شوند تا باتری سریع شارژ نشود.

خاموش کردن گهگاهی گوشی موبایل به حفظ عمر باتری کمک می‌کند
در گذشته، باتری‌های موبایل از جنس نیکل متال هیدرید بودند. در آن باتری‌ها، خواندن سطح میزان شارژ باتری بدون تخلیه کامل و سپس شارژ مجدد باتری غیر ممکن بود. اگر در زمانی که به طور کامل شارژ آنها خالی نشده بود آنها را شارژ می‌کردید، شارژ قبلی آنها را از دست می‌دادید.

اما در باتریهای لیتیوم یونی اینطور نیست. باتری‌های امروزی می‌توانند وضعیت خود را بخوانند. زمانی که دستگاه شما از میزان شارژ استفاده نمی‌کند فشار روی باتری به همان اندازه‌ای است که دستگاه به طور کامل خاموش است. به هر حال، اگر دستگاه خود را خاموش کنید به آن استراحت می‌دهید.

باتری‌ها وقتی سرد هستند عملکرد بدتری دارند
در واقع، خلاف این موضوع درست است. استفاده از باتری در دمای خنک و سرد نگه داشتن باتری برای عمر باتری بهتر است. قرار گرفتن باتری در دمای بالا عمر آن را کاهش می‌دهد. دلیل این امر به الکترولیت‌های مایع که بین شکاف‌های لایه‌های اکسید لیتیوم کبالت و گرافیک را پر می‌کند و از تماس دو جزء جلوگیری می‌کند است.

در دمای بالا، این الکترولیت‌های مایع شروع به شکستن می‌کنند و باعث می‌شود باتری در طی چند بار شارژ شدن ضعیف شود.

قبل از شارژ مجدد تلفن همراه باید باتری تا ۰ درصد کاهش یابد
زمانی که باتری کاملاً شارژ شده باشد یا اینکه کاملاً خالی باشد، بیشترین فشار را تحمل می‌کنند. در واقع، زمانی که میزان شارژ باتری به ۵۰ درصد رسید زمان مناسب برای شارژ باتری است. به این معنا که نیمی ‌از یون‌های لیتیوم متحرک در لایه اکسید لیتیوم کبالت و نیمی ‌دیگر در لایه گرافیت هستند. این تعادل باعث می‌شود که کمترین فشار به باتری وارد شود و تعداد چرخه‌های شارژی که قبل از تخریب کامل تحمل می‌کنند، افزایش می‌یابد. بنابراین، یکی از بهترین راه کارهای برای افزایش عمر باتری این است که میزان شارژ آن را همواره بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

نکاتی درباره افزایش طول عمر باتری موبایل
اگر به دنبال این هستید که عمر باتری موبایل خود را افزایش دهید، می‌توانید با تغییر نحوه استفاده و رعایت نکات زیر برای بهینه سازی قدرت باتری تلفن خود قدم بردارید.

۱- کم کردن نور صفحه نمایش
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اینکه گوشی شما در تمام طول روز شارژ داشته باشد، کم کردن نور صفحه نمایش است. اگر صفحه نمایش شما بیش از حد روشن باشد، باتری موبایل را زودتر خالی می‌کند و دمای گوشی موبایل را افزایش می‌دهد. می‌توانید با کاهش دمای گوشی خود، عمر باتری را افزایش دهید.

۲- خاموش کردن GPS
یکی از دلایل خالی شدن باتری موبایل روشن بودن GPS است. این ویژگی‌ها مکمل برنامه‌هایی مانند Google Maps است. اگر نیازی به GPS خود ندارید، آن را خاموش کنید.

۳- خاموش کردن حالت ویبره
گذاشتن گوشی موبایل در حالت زنگ میزان شارژ بسیار کمی ‌نسبت به حالت ویبره استفاده می‌کند. بنابراین، زمانی که نیاز به لرزش تلفن همراه خود ندارید آن را بر روی حالت زنگ یا بی‌صدا تنظیم کنید.

۴- خاموش کردن نوتیفیکیشن
در حالی که اعلان‌های فشاری گاهی اوقات می‌توانند مفید باشد، اغلب اطلاعاتی را که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را در اختیار افراد قرار می‌دهند. هر زمان که گوشی شما با دریافت یک اعلان فشاری روشن می‌شود، باتری زودتر خالی می‌شود. برخی از اعلان‌ها با لرزش یا آهنگ زنگ همراه هستند که بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید عمر باتری خود را افزایش دهید، اعلان‌های خود را خاموش کنید.

۵- حذف کردن برنامه‌های اضافی
اگرچه ذخیره کردن برنامه‌هایی که ممکن است در آینده استفاده کنید وسوسه انگیز است اما این برنامه انرژی باتری را مصرف می‌کنند. داشتن چندین برنامه به داده‌های پس زمینه شما اضافه می‌کند و مصرف باتری شما را افزایش می‌دهد. یکی از راه‌های آسان حذف برنامه‌های اضافی است که آنها را به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید.

۶- از شارژ سریع استفاده نکنید
در حالی که بسیاری از تلفن‌ها گزینه‌های شارژ سریع را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد گوشی خودتان را در چند دقیقه شارژ کنید. اما تا حد امکان سعی کنید از این گزینه استفاده نکنید. دلیل این امر این است که در هنگام شارژ سریع یون‌های لیتیوم و فلزات لیتیوم بین الکترودهای باتری لیتیوم به سرعت جابجا می‌شوند. وقتی با سرعت پایین‌تری شارژ می‌کنید، اجازه می‌دهید تا این فرآیند با سرعت طبیعی خود انجام بشود. بنابراین، با شارژ آهسته تر، ظرفیت شارژ باتری خود را نیز افزایش خواهید داد.

نتیجه‌گیری
هر باتری موبایل چرخه عمر محدودی دارد و میزان عمر آن تا حد زیادی به ماهیت درونی آن بستگی دارد. کم کردن روشنایی صفحه نمایش، قرار دادن در حالت هواپیما، حذف کردن برنامه‌های اضافی کارهایی ساده‌ای هستند که اگر تبدیل به عادات روزانه شوند می‌توانند تا حد زیادی بر عمر باتری شما تأثیر خوبی بگذارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.