سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 27, 2024
14:02 چهارشنبه، 8ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163289

هواوی سومین برند برتر بازار کامپیوتر چین شد

منبع: Zoomit

تقریباً همه‌ی سازندگان کامپیوتر شخصی در چین با افت فروش مواجه شدند، اما هواوی رشد ۱۱ درصدی تجربه کرد.

در شرایطی که تحریم‌های آمریکا علیه چین بر بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری تأثیر گذاشته است، چین همچنان بازار بسیار مهمی برای تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود. مطابق آمار، حجم زیادی از کامپیوترهای شخصی طی سال‌ها در این کشور به‌فروش رفته‌اند.

در سال ۲۰۲۳ شاهد تغییرات چشمگیری در بازار کامپیوتر چین بودیم. هواوی تنها سازنده‌ی کامپیوتر شخصی بود که سهم بازار خوبی در چین به‌دست آورد و سایر برندها در مقایسه‌های سال‌به‌سال، با ضررهای بزرگی مواجه شدند که در این میان دل بیشترین آسیب را دید.

کارشناسان کانالیس می‌گویند دل با افت ۴۴ درصدی فروش در سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین بازنده‌ در بازار کامپیوترهای شخصی چین بود و پس‌از آن ایسوس با افت ۲۸ درصدی دومین شرکتی محسوب می‌شود که با کاهش شدید فروش مواجه شده است.

لنوو که از بیشترین سهم فروش کامپیوتر شخصی در چین برخوردار است، نسبت‌به سال قبل کاهش ۱۹ درصدی فروش را تجربه کرد و اچ‌پی با کاهش جزئی فروش در این کشور روبه‌رو شد. هواوی تنها برندی بود که با فروش ۳٫۹۸۵ میلیون کامپیوتر شخصی، رشد ۱۱ درصدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد.

لنوو، اچ‌پی، هواوی، دل و ایسوس به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم بازار کامپیوتر چین در فصل پایانی ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

اِما زو، تحلیلگر کانالیس، می‌گوید: «انتظار داریم سال ۲۰۲۴ شاهد بهبود جزئی در بازار کامپیوترهای شخصی چین باشیم، اما شرایط این کشور همچنان چالش‌برانگیز باقی خواهد ماند.»

دولت چین به‌دنبال گسترش استفاده از هوش مصنوعی است و سازمان‌های دولتی و خصوصی برای ایجاد اکوسیستم هوش مصنوعی داخلی در سرتاسر صنایع تلاش می‌کنند و همین عامل فرصت‌های زیادی در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد می‌کند، به‌خصوص اینکه اتفاق مذکور همزمان با ظهور کامپیوترهای شخصی مبتنی‌بر هوش مصنوعی رخ می‌دهد.

اگرچه دیدگاه کانالیس خوشبینانه به‌نظر می‌رسد، اما تکیه بر هوش مصنوعی به‌عنوان عاملی برای کاهش ضرر، احتمالاً برای همه‌ی شرکت‌ها قابل اجرا نخواهد بود؛ به‌عنوان مثال انویدیا تراشه‌ی A800 را برای چین طراحی کرد که بعداً با تحریم‌های آمریکا مواجه شد.

ازطرفی بسیاری از تحریم‌های آمریکا به‌طور خاص برای محدودسازی دسترسی چین به هوش مصنوعی اعمال شده‌اند و به‌همین‌ دلیل فناوری موردبحث شاید نتواند محرک اصلی رشد بازار کامپیوترهای شخصی در چین باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.