هوش مصنوعی

March 28, 2024
21:12 پنجشنبه، 9ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163350

کاخ سفید رهنمود استفاده از هوش مصنوعی را در آژانس‌های دولتی تدوین کرد

منبع: Zoomit

آژانس‌های دولتی ایالات متحده ازاین‌پس موظفند برای استفاده از هوش مصنوعی یک‌سری قوانین را رعایت کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پنج ماه پیش فرمانی اجرایی را برای رسیدگی به پیشرفت‌های غافلگیرکننده‌ی هوش مصنوعی صادر کرد. این فرمان که EO نام دارد، دستگاه‌های اجرایی و آژانس‌های دولتی آمریکا را موظف می‌کند که پیشرفت‌های لحظه‌به‌لحظه‌ی هوش مصنوعی را زیر نظر بگیرند و برای کاهش سوگیری‌های احتمالی، راه‌حل ارائه دهند.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، خطاب به رسانه‌ها گفت: «ما در دولت وظیفه‌ی اخلاقی داریم که مطئمن شویم هوش مصنوعی نه‌تنها به عموم مردم آسیب نمی‌رساند، بلکه باعث لذت بردن و افزایش رفاه آن‌ها می‌شود.»

طبق فرمان اجرایی دولت ایالات متحده، همه‌ی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی باید اطمینان حاصل کنند که محصولات هوش مصنوعی ضمانت حفاظتی مشخصی دارند و حقوق و امنیت مردم را به‌خطر نمی‌اندازند؛ درغیراین‌‌صورت ممکن است با عواقبی همچون توقف استفاده از آن هوش مصنوعی روبه‌رو شوند.

برخی از موارد فرمان اجرایی بایدن، حفظ امنیت انتخابات، کنترل زیرساخت‌هایی مثل سیستم آب، خدماتی مثل شبکه‌های برق، وسایل نقلیه‌ی خودران و عملکرد ربات‌ها در محل کار و تحصیل را در بر می‌گیرد.

همچنین نهادهای دولتی و خصوصی موظفند فهرستی از تمام سیستم‌های هوش مصنوعی را به‌همراه ارزیابی خطرات و نحوه‌ی مدیریت آن‌ها منتشر کنند و اگر آژانسی به‌دلیل محرمانگی موضوع نتواند موارد خاص را فاش کند، همچنان باید به دولت درباره‌ی آن‌ها گزارش دهد.

براساس قانون جدید، دستگاه‌های فدرال باید یک مدیر ارشد هوش مصنوعی را در سازمان خود استخدام کنند تا دولت مطمئن شود که استفاده از هوش مصنوعی، طبق چارچوب‌ها پیش خواهد رفت. برای بسیاری از سازمان‌ها، ضرب‌الأجلی برای تشکیل هیئت‌مدیره‌ی هوش مصنوعی تعیین شده است.

سیاست جدید ایالات متحده بخشی از مجموعه‌قوانینی است که سعی دارد حرکت روبه‌جلو و به‌شدت سریع هوش مصنوعی را کمی کنترل کند.

پیش‌تر در اتحادیه‌ی اروپا نیز شاهد قوانین سختگیرانه‌ی زیادی بوده‌ایم. ایالت‌های مختلف آمریکا هم هرکدام به‌طور جداگانه قوانین خاصی برای استفاده از هوش مصنوعی وضع کرده‌اند،‌ مثلاً در ایالت یوتا قانونی برای حمایت از مردم در برابر کلاهبرداران هوش مصنوعی تصویب شده و در ایالت تنسی قانونی تحت عنوان امنیت صدا و تصویر وضع شده است که جلوی شبیه‌سازی صدای هنرمندان و افراد معروف را می‌گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.