5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

منتخب سردبیر

هوش مصنوعی

March 28, 2024
21:28 پنجشنبه، 9ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163352

انویدیا چطور می‌تواند اریکسون و نوکیا را در 5G و 6G تهدید کند؟!

ICTna.ir – مدیران مخابراتی با ترکیبی از شگفتی و وحشت به انویدیا نگاه می کنند. قیمت سهام این سازنده تراشه زمانی که در 8 مارس به 974 دلار رسید، مانند یک بالون هلیومی در حال صعود به نظر می رسید. در حالی که متعاقباً به کمتر از 880 دلار کاهش یافته است، سهام انویدیا تنها در دو سال گذشته 216 درصد افزایش یافته است و ارزش شرکت را امروز در حدود 2.2 تریلیون دلار ارزیابی می کند. این شرکت از اشتهای سیری ناپذیر hyperscaler برای واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) خود سود برده است، تراشه هایی که به طور جدی برای مربیگری هوش مصنوعی مولد (AI) مناسب هستند. اما ارتباطات مخابراتی را نیز در نظر پردازنده گرافیکی خود دارد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ایده اصلی این است که یک پردازنده گرافیکی انویدیا می تواند هم برای بارهای کاری هوش مصنوعی و هم مخابراتی در لبه شبکه استفاده شود، این یک ابزار برای تسهیلات کوچکتر است که منابع فناوری اطلاعات را به کاربران نهایی نزدیکتر می کند. در دنیای قدیم و پیش از هوش مصنوعی، یک فروشنده تجهیزات مانند اریکسون یا نوکیا تمام محصولات 5G را برای یک سایت خاص ارائه می‌کرد. انویدیا به عنوان یک غاصب بالقوه، شاید عضلانی ترین و بد قلق ترین چالشی است که مدیران فعلی وندورهای مخابراتی با آن مواجه شده اند.

چند روند اکنون به نفع انویدیا و سایر شرکت‌هایی است که به جای پیشینه مخابراتی کلاسیک، از حوزه فناوری اطلاعات هستند. اولین مورد مجازی سازی است، توانایی اجرای عملکردهای شبکه بر روی تراشه های محاسباتی استاندارد به اشتراک گذاشته شده با بارهای کاری دیگر، به جای سخت افزار اختصاصی. مورد دیگر مفهوم شبکه دسترسی رادیویی باز (اوپن رن) است. رابط‌های قدیمی‌تر و اختصاصی، یک اپراتور را مجبور می‌کرد تا همه محصولات یک سایت را از همان سیستم تامین‌کننده خریداری کند. این امر مانع از آن شد که متخصصان به طور مستقیم به یک شرکت مخابراتی مراجعه کنند. با اوپن رن، از نظر تئوری می توان آنها را در کنار سایر تامین کنندگان قرار داد.

ظاهراً انویدیا علاقه‌ای به ساخت رادیوهایی ندارد که بیش از نیمی از هزینه‌های مخابراتی در RAN را خرج می‌کنند. اما در حال توسعه تراشه‌ها و نرم‌افزارهایی است که می‌توانند در واحدهای مرکزی و توزیع‌شده اپراتور (CUs و DUs)، جعبه‌های سروری که عملکردهای شبکه را میزبانی می‌کنند، نصب شوند. در یک RAN مجازی، یک شرکت مخابراتی نرم افزار را بر روی مخلوطی از واحدهای پردازش مرکزی (CPU) همه منظوره و سیلیکون تخصصی اجرا می کند. انویدیا از طریق یک ابرتراشه با نام تجاری گریس هاپر، هر دو را دارد!

 

هوایی پرواز می کند

بخش Grace در اصل یک CPU است که بر اساس نقشه های Arm، یک طراح تراشه مستقر در بریتانیا است که جایگزین اصلی معماری برای پلتفرم x86 اینتل است. در راه‌اندازی انویدیا، این کار به عملکردهای پیوند داده، که معمولاً به‌عنوان لایه 2 یا در اصطلاح بخش MAC نامیده می‌شود، و همچنین برخی از نرم‌افزارهای لایه بالاتر را بررسی می‌کند. هاپر، بخش GPU سوپرچیپ، با لایه 1 یا PHY، نرم افزار تشنه منابع IT سر و کار دارد.

آنچه انویدیا را از سایر شرکت‌هایی که فرصت‌های مشابه را هدف قرار می‌دهند متمایز می‌کند – جدای از مسیر رشد آن – جامعیت رویکرد آن است. اینتل پردازنده‌های مرکزی را به همراه «شتاب‌دهنده‌های» سفارشی لایه 1 تقویت می‌کند، اما بیشتر نرم‌افزار را به شرکایی مانند اریکسون و سامسونگ واگذار می‌کند (در واقع، قبلاً گفته بود که اریکسون باید به جای طراحی تراشه‌ها، روی این موضوع تمرکز کند). نیروی مخابراتی Marvell، تامین‌کننده مهم نوکیا، سیلیکون سفارشی برای لایه 1 است. چیپ‌های Graviton مبتنی بر بازو از AWS اکنون می‌توانند میزبان برخی از عملکردهای RAN باشند. اما AWS از طراحی نرم افزار RAN خارج شده است.

در مقابل، به نظر می رسد انویدیا در این حوزه ها در حال گسترش است. قبلاً ادعا کرده بود که مجموعه کاملی از نرم‌افزار لایه 1 با نام تجاری Aerial را دارد که در نقش نرم‌افزاری که معمولاً توسط اریکسون یا نوکیا بازی می‌شود، نفوذ می‌کند. کوالکام استراتژی لایه 1 مشابهی دارد که هم سیلیکون و هم نرم‌افزار را روی کارت رابط شبکه هوشمند (یک SmartNIC) ارائه می‌کند که مستقیماً به سرور متصل می‌شود. اما Nvidia اکنون Aerial را در قاب بسیار بزرگتر و جاه طلبانه تری ارائه می دهد.

Soma Velayutham، مدیر کل کسب و کار هوش مصنوعی، 5G و مخابرات انویدیا در این خصوص گفته: Aerial نام تجاری پلتفرم‌های انویدیا برای بی‌سیم (5G/6G) است. “این شامل SDK [کیت توسعه نرم افزار]، سیستم سخت افزاری و غیره است.” بنابراین، لایه 1 تنها یک جزء است که در حال حاضر به عنوان “Aerial CuPHY” مطرح شده است. “Cu” در این نام اشاره ای به CUDA است، یک پلتفرم نرم افزاری انویدیا که با زبان های برنامه نویسی محبوب مانند C++ و Python سازگار است.

در سمت نرم افزار RAN، انویدیا فراتر از این مرزهای لایه 1 حرکت کرده است. Velayutham اضافه کرد: ماهیت تعریف شده توسط نرم افزار امکان ادغام قابلیت های اضافی را در پشته RAN برای بهینه سازی عملکرد انتها به انتها فراهم می کند. برای پیشبرد جاه طلبی های RAN خود نیز به دنبال تخصص است. در چند روز اخیر برای جدب یک مهندس ارشد نرم افزار برای کار در Aerial تبلیغ کرده است. بر اساس آگهی، نامزد ایده آل در هر دو لایه PHY و MAC تخصص خواهد داشت. انویدیا بسته به تجربه، حقوق پایه سالانه بین 180000 تا 339250 دلار ارائه می دهد.

انویدیا که قبلاً در راه اندازی یک گروه جدید به نام اتحاد AI-RAN نقش داشته است، این هفته از آنچه «پلتفرم ابری تحقیقاتی 6G» نامیده است، رونمایی کرد. این شامل ابزارهای مختلف انویدیا برای ادغام هوش مصنوعی در فناوری‌های مشابه 6G، به همراه «پشته RAN کامل» برای تحقیق در مورد 6G است، استانداردی که هنوز توسط نهادهای رسمی مشخص نشده است. انویدیا گفت: شرکای اکوسیستم شامل فوجیتسو، نوکیا، سامسونگ و سافت‌بانک هستند.

Velayutham صحبت در مورد Nvidia به عنوان رقیب اریکسون، نوکیا و سایر ارائه دهندگان تجهیزات شبکه (NEP) را کم اهمیت می داند. او گفت: انویدیا با NEP ها رقابت نمی کند، اما همکاری را در اولویت قرار می دهد. NEP ها می توانند قابلیت های خاصی را از Aerial در راه حل های موجود خود ادغام کنند. او افزود که گزینه های آنها همچنین شامل گرفتن سخت افزار یا فقط نرم افزار از Nvidia است.

 

مونوپولی یک بازی سرگرم کننده نیست

با توجه به روند مجازی سازی، برخی از NEP ها احتمالاً از انویدیا به عنوان جایگزین سخت افزاری برای اینتل استقبال می کنند، که هنوز هم بازیگر غالب در بازار CPU است. Tommi Uitto، رئیس گروه تجاری موبایل نوکیا می گوید: این نباید یک انحصار باشد و باید تنوع وجود داشته باشد. اگر امروز به لایه 2 و لایه 3 و عملکردهای انتقال نگاه کنید، می توانید این کار را با x86 اینتل انجام دهید، می توانید این کار را با پردازنده های AMD، هسته هسته ای انجام دهید، و اکنون حتی اعلام کرده ایم که می توانید این کار را با CPU های انویدیا انجام دهید.

علاوه بر این، به گفته Uitto، پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از نظر فناوری با نیازهای خاص لایه 1 مطابقت دارند. او توضیح داد: واحدهای پردازش گرافیکی، به دلیل پردازش برداری، به خوبی با محاسبات لایه 1 مطابقت دارند. پردازش برداری اساساً می‌تواند یک آرایه کامل از داده‌ها را در یک مرحله شکست دهد و بنابراین با پردازش اسکالر که در یک زمان با یک آیتم داده سروکار دارد متفاوت است.

با این حال، نوکیا به مارول به عنوان تامین کننده سیلیکون لایه 1 خود وفادار است و برنامه ای برای معرفی انویدیا در این بخش از شبکه ندارد. در عوض، قراردادی را اعلام کرده است که در آن انویدیا می تواند از نظر تئوری از برخی از این توابع لایه بالاتر پشتیبانی کند. Uitto گفت: ما می گوییم Layer 2 plus با انویدیا و SmartNIC برای Layer 1، جایی که از تراشه Layer 1 خود استفاده می کنیم. او اشاره می کند که این با پیشنهاد سیلیکون تجاری مارول متفاوت است. البته تراشه ما از نظر عملکرد بهتر است، زیرا تراشه دارای IP اصلی [مالکیت معنوی] از ما، مقداری IP از Marvell و برخی IP شخص ثالث است.

در همین حال، اریکسون در حال حاضر انویدیا را به عنوان گزینه لایه 1 نادیده می گیرد. چندین سال پیش، این وندور سوئدی جفت شدن نرم افزار RAN خود با پردازنده های گرافیکی انویدیا را بررسی کرد. اما اجرا به اندازه کافی خوب تلقی نشد. و پردازنده‌های گرافیکی انویدیا همچنان توسط کارشناسان مختلف صنعت در مقایسه با سایر گزینه‌های سیلیکونی، به‌عنوان یک منبع قدرتمند شناخته می‌شوند. امروزه، جذب اریکسون به انویدیا و مشارکت با AI-RAN Alliance، عمدتاً ناشی از علاقه به آوردن برنامه های کاربردی هوش مصنوعی به RAN است.

انویدیا اذعان کرده است که قرار دادن پردازنده‌های گرافیکی در RAN تنها در صورتی مقرون به صرفه خواهد بود که نقش هوش مصنوعی داشته باشند و صرفاً برای بارهای کاری RAN استفاده نشوند. به عبارت دیگر، موفقیت آن در گرو نیاز به پردازنده‌های گرافیکی برای پشتیبانی از برنامه‌های هوش مصنوعی در لبه مخابرات است. برونو زربیب، مدیر ارشد فناوری اورنج فرانسه، مشکوک است و فکر می‌کند جایگزین‌های تراشه‌های ارزان‌تر در افق هستند. او با اجتناب از اشاره مستقیم به انویدیا گفت: “شما باید در سرمایه گذاری خود بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است در حال حاضر یک محصول GPU را از یک شرکت معروف خریداری کنید که موقعیت انحصاری دارد.”

نگرانی در مورد آن انحصار ممکن است شرکت‌های مخابراتی و سایر شرکت‌ها را در جستجوی جایگزین‌ها تحریک کند. به هر حال، هدف اصلی RAN باز گسترش اکوسیستم فروشنده فراتر از اریکسون و نوکیا بود، زیرا دولت ها علیه هواوی و ZTE چین روی می آورند. سایر سازندگان تراشه که در استقرارهای RAN باز و مجازی قرار می‌گیرند نیز نسبتاً نسبت به انویدیا خوش‌بین هستند.

جوئل برندمدیر ارشد بازاریابی محصول در مارول گفت: “من فکر می کنم آنچه آنها می خواهند این است که تعداد زیادی از ترافیک RAN از طریق پردازنده گرافیکی آنها عبور کند، زیرا حجم زیادی وجود دارد، اما عملکردهایی که آنها ارائه می دهند نیازی به ارتباط با لایه 1 ندارند.  آنها می توانند به امنیت یا مسیریابی یا داده های شبکه برنامه مربوط باشند.”

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.