تلفن همراه

گوشی

March 29, 2024
10:29 جمعه، 10ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163393

مدیر سابق اپل: کوپرتینویی‌ها برای حفظ هویت خود با دولت آمریکا می‌جنگند

منبع: Digiato

اپل سال‌هاست که با آیفون‌هایش در قله بازار گوشی‌های هوشمند می‌درخشد. بااین‌حال به‌ اعتقاد وزارت دادگستری آمریکا، انحصارگرایی کوپرتینویی‌ها موجب محدودیت‌های بسیاری شده است و اپل باید سیاست‌های تجاری خود را دستخوش تغییر کند. در همین راستا، یکی از مدیران سابق اپل می‌گوید که کوپرتینویی‌ها در یک جنگ بزرگ قرار دارند؛ جنگی که می‌تواند روح اصلی اپل را به خطر بیندازد.

در دیجیاتو خواندید که شکایت دولت آمریکا از اپل به چه دلیل رخ داده است و چه عواقبی را در پی دارد. وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) طرف اصلی این شکایت است. این نهاد دولتی ادعا می‌کند که سیاست‌های تجاری اپل، بازار گوشی‌های هوشمند و فعالین آن‌ را به‌ خطر انداخته است و علاوه‌براین، محدودیت‌های آیفون سبب شده که محدودیت‌های زیادی گریبان‌گیر کاربران باشد. بااین‌حال، اپل سال‌هاست که سیاست نسبتاً ثابتی دارد و این برند با همین سیاست از دیگران متمایز شده است. حالا این‌بار یکی از مدیران سابق اپل از شکایت DOJ از اپل انتقاد کرده است.

اپل با همین هویت شناخته شده: جاه‌طلبی و تمایز
گزارش‌ها از صحبت‌های جدید مدیر ارشد سابق بازاریابی اپل، «مایکل گارتنبرگ»، حکایت دارند. گارتنبرگ اظهار می‌کند که اقدامات اخیر دولت آمریکا، جنگی تمام‌عیار علیه اپل است؛‌ اقدامی که هویت اصلی اپل را به‌ خطر می‌اندازد:

«این نبرد برای روح و هویت اپل است. دولت‌های سراسر جهان در تلاش هستند تا رشته به رشته آنچه را که DNA اصلی اپل را تشکیل داده است، از هم باز کنند.»

به‌ ادعای گارتنبرگ، کوپرتینویی‌ها همواره کوشیده‌اند خود را به‌عنوان برندی مشتری‌محور معرفی کنند؛ درحالی‌که DOJ می‌گوید اپل صرفاً سهامدارانش را در اولویت می‌گذارد. گارتنبرگ زمانی که در اپل مشغول به‌ کار بوده نیز با چنین پرونده‌هایی در مورد انحصارگرایی اپل دست‌و‌پنجه نرم کرده است.

او پیش‌تر با «فیل شیلر»، معاون ارشد سابق تیم بازاریابی جهانی، در این زمینه همکاری‌هایی کرده تا در برابر اظهارات مشابه علیه اپل دفاع کنند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که حتی شیلر هم تا حدودی رفتار انحصارگرایانه داشته است. از قضا، DOJ نامه شیلر به «تیم کوک» در سال ۲۰۱۶ را به‌عنوان مدرکی علیه اقدامات اپل ارائه داده که چنین مضمونی دارد: «پیام‌رسانی از iMessage به اندروید بیش‌ از آنکه سودمند باشد، به ما ضرر می‌رساند.»

آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟
کارمندان و مدیران اپل برخلاف آنچه که وزارت دادگستری آمریکا اظهار دارد، به‌هیچ‌وجه اعتقادی به انحصارگرایی ندارند. از نظر کارکنان اپل، این برند به مشتری‌ها اهمیت زیادی می‌دهد؛ اما موفقیت‌های کوپرتینویی‌ها سبب شده است تا دیگران به‌دنبال ممانعت از پیشرفت آن باشند. کارمندان ادعا دارند که سیاست‌های اپل هم برای مشتریان و هم برای همکاران اپل کاملاً سودمند بوده است.

اپل خیلی وقت است که مورد انتقاد قرار دارد. این انتقادات حتی وارد مراجع رسمی هم شده است و بسیاری از دولت‌ها در تلاش برای تغییر سیاست‌های اپل هستند. پیش‌ازاین، اتحادیه اروپا کوپرتینویی‌ها را مجبور کرد پورت USB-C را در سری آیفون ۱۵ به‌کار بگیرند. این‌بار اما نوبت به وزارت دادگستری آمریکا رسیده است تا کوپرتینویی‌ها را به تغییرات اساسی وادار کنند.

سال‌های سال است که اپل سیاست شناخته‌شده‌ای دارد؛ اما ظاهراً این سیاست‌ها کاربران را محدود کرده‌اند. نبود سایدلودینگ و پورت ارتباطی قدیمی از مواردی بوده‌اند که اپل مسئله آن‌ها را حل کرده است. بااین‌وجود، ظاهراً هنوز DOJ تلاش‌های اپل برای جلب رضایت سایرین را کافی نمی‌داند. شکایت وزارت دادگستری آمریکا به‌دلیل اختلال عملکرد اپ‌ها، اشکالاتی در پیام‌رسانی و عدم سازگاری گجت‌های پوشیدنی شخص ثالت در آیفون مطرح شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.