اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

خبر اول

رگولاتوری

رگولیشن

فیبرنوری

مخابرات فضایی

March 30, 2024
15:00 شنبه، 11ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163418

مروری بر بحث‌های انجام گرفته در خصوص تغییر معیار جدید سرعت پهنای باند FCC 

ICTna.ir – رگولاتور آمریکا، FCC، برای افزایش معیار «پهن باند» خود از 25 مگابیت بر ثانیه دانلود و 3 مگابیت سرعت آپلود را به 100 مگابیت بر ثانیه دانلود و 20 مگابیت آپلود حرکت کرد. اما پشت این اقدام بحث‌های جاری در مورد سرعت‌های متقارن و نقش FWA و ماهواره‌ها وجود دارد. FCC در هفته گذشته رای به اعمال افزایش 4 برابری معیار “پهن باند” خود، از 25 مگابیت بر ثانیه به 100 مگابیت بر ثانیه داد، اما این تصمیم عقبه و بحث های زیادی را پشت سر خود داشت.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در یک بیانیه، FCC توضیح داد که در آخرین گزارش آن در مورد پهنای باند در ایالات متحده آمریکا “به این نتیجه رسیده است که قابلیت های مخابراتی پیشرفته بر اساس تعداد کل آمریکایی ها به صورت معقول و به موقع به کار گرفته نمی شود.”

رگولاتوری فدرال آمرکیا گفت که «سرویس پهنای باند ثابت زمینی» که FCC تاکید کرده ماهواره شامل آن نیست، به طور فیزیکی برای تقریباً 24 میلیون آمریکایی، از جمله تقریباً 28 درصد آمریکایی‌ها در مناطق روستایی، مستقر نشده است.

FCC توضیح داد که ارزیابی سالانه‌اش از بازار پهنای باند از بخش 706 قانون ارتباطات از راه دور در سال 1996 نشات می‌گیرد که به چنین گزارش‌هایی نیاز دارد. آژانس همچنین خاطرنشان کرد که این قانون به FCC اجازه می دهد تا تعریفی برای پهنای باند ایجاد کند. آخرین باری که FCC این کار را انجام داد در سال 2015 بود که معیار خود را 25 مگابیت بر ثانیه تعیین کرد.

جسیکا روزن وورسل، رئیس FCC، در بیانیه‌ای در مورد معیار جدید 100 مگابیت بر ثانیه اف سی سی گفت: «این اصلاح به تاخیر افتاده بود».

صرف نظر از این، این اقدام FCC تأثیر فوری چندانی بر کاربران آمریکایی مخابرات نخواهد داشت. همانطور که توسط Engadget اشاره شده است، ارائه دهندگان اینترنت ایالات متحده که سرعت را تحت معیار جدید ارائه می دهند، نمی توانند خدمات خود را “باند پهن” در برچسب های اطلاعات مخابراتی جدید که FCC به زودی شروع به درخواست آنها خواهد کرد، نام ببرند. با این حال، ارائه دهندگان ملزم به افزایش سرعت 100 مگابیت بر ثانیه جدید FCC نیستند.

علاوه بر این، برنامه عظیم 42.45 میلیارد دلاری NTIA برای سهام، دسترسی و استقرار پهنای باند (BEAD) که در حال حاضر به سرعت 100/20 مگابیت بر ثانیه در شبکه های دریافت کننده یارانه دولتی نیاز دارد، نخواهد داشت.

به گفته رئیس Rosenworcel، اقدام جدید اف سی سی “همچنین یک هدف بلندمدت 1 گیگابیت بر ثانیه دانلود و 500 مگابیت بر ثانیه آپلود، برای سرعت پهنای باند تعیین می کند تا به سهامداران یک هدف جمعی برای تلاش برای رسیدن به آن بعنوان یک سیستم ارتباطی بهتر، سریع تر و قوی تر برای مصرف کنندگان آمریکایی تعیین کند.”

 

نه خیلی گرم، نه خیلی سرد

در اوراق پیش از رای‌گیری FCC در هفته گذشته، تعدادی از لابی‌گران بحث کردند که آیا FCC باید معیار سرعت خود را افزایش دهد یا خیر؟ و اگر چنین است، چگونه؟

TechFreedom، یک اندیشکده غیرانتفاعی در این خصوص نوشت: کمیسیون باید بداند که افزایش معیار برای آنچه که پهنای باند را تشکیل می‌دهد، فوراً شکاف دیجیتال را افزایش می‌دهد. اگر FCC بخواهد که دریافت‌کنندگان آینده بودجه دولتی بر اساس این ویژگی جدید بسازند؛ پیشرفت در اتصال روستایی آمریکا و سرزمین‌های قبیله نشین کند می‌شود و پول به مناطقی که قبلاً خدمات داده می‌شد، سرازیر می‌شود، اما اکنون دوباره تعریف می‌شوند تا بدون خدمات باشند.

TechFreedom همچنین خاطرنشان کرد که معیار جدید در درجه اول به سمت برنامه های سرگرمی است تا سلامت از راه دور یا سایر استفاده های اینترنتی! اما اکثر سازمان‌های لابی مخابراتی، از CTIA گرفته تا NCTA، نیاز به افزایش معیار “پهن باند” را از 25 مگابیت بر ثانیه را تایید کردند. اما برخی در مورد اینکه استاندارد جدید چگونه باید باشد، اختلاف نظر داشتند.

انجمن باند پهن فیبر در این خصوص گفته بود: ما معتقدیم دیدگاه کمیسیون باید جاه طلبانه تر از 100 مگابیت بر ثانیه باشد و استدلال می کند که اپراتورهای فیبر در حال حاضر خدمات 1 گیگابیت بر ثانیه را به تقریباً نیمی از خانواده های ایالات متحده ارائه می دهند. FBA همچنین از رگولاتورها خواسته است که معیار را متقارن کنند، به این معنی که سرعت آپلود و دانلود یکسان باشد. این سازمان استدلال کرد که FCC باید تا حدی این کار را انجام دهد زیرا “فناوری‌های جدید، از جمله ویدیوی 8K، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) باعث افزایش آینده در نیاز به پهنای باند پایین‌دستی و بالادستی می‌شوند.

اما لابی‌های دیگر، مانند کسانی که ارائه دهندگان کابلی و بی‌سیم ثابت را نمایندگی می‌کنند، با این دیدگاه ها مخالفت کردند.

CTIA که نماینده ارائه دهندگان FWA مانند T-Mobile و ورایزون است، در این خصوص گفته بود: سال گذشته، 90 درصد از مشترکان پهن باند خانگی جدید، دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) را به عنوان راه‌حل خود انتخاب کردند، حتی اگر سرعت‌های متقارن عموماً قابل دست‌یابی نیست. حتی با ادامه بهبود سرعت های FWA، سرعت های نامتقارن در تعادل مناسب باقی می ماند.

جای تعجب نیست که این موقعیت ها عمدتاً با قابلیت های شبکه سازی عمومی اعضای هر سازمان همخوانی دارند. شبکه های فیبر به طور کلی قابلیت پشتیبانی از سرعت های متقارن را دارند، اما شبکه های کابلی و FWA این قابلیت را ندارند.

 

ماهواره ها

تعریف FCC از پهنای باند از ماهواره ها در زمان سرمایه گذاری های دیوانه وار در خدمات اینترنت از فضا اجتناب می کند. شرکت هایی از آمازون گرفته تا OneWeb و Telesat که توسط استارلینک ایلان ماسک ستاره شده اند، در حال برنامه ریزی صورت فلکی ماهواره ای مشابه مدار پایین زمین (LEO) برای اینترنت مبتنی بر فضا هستند.

شرکت مادر استارلینک، یعنی اسپیس ایکس، این هفته آزمایش دیگری از موشک عظیم استارلینک خود انجام داد. این موشک تا حدی برای پرتاب ماهواره های نسل دوم استارلینک در نظر گرفته شده است.

با این حال، FCC چنین تلاش های ماهواره ای را از بیشتر برنامه های پهنای باند خود حذف کرده است. برای مثال، درخواست استارلینک برای تأمین مالی دولتی از طریق برنامه صندوق فرصت دیجیتال روستایی (RDOF) خود را رد کرده بود.

بنیاد Free State، یک اتاق فکر دیگر  در خصوص این طرح گفته بود: بدیهی است که ارائه‌های دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) در حال حاضر به شدت با سرویس‌های باند پهن سیمی سنتی رقابت می‌کنند و سرویس‌های ماهواره‌ای LEO نیز آماده انجام همین کار هستند. بر این اساس، هر سه باید به عنوان رقبای قوی در یک «اینترنت خانگی» تلقی شوند.

به گفته برندن کار ، کمیسر FCC و یک جمهوری‌خواه، اف سی سی به طور خاص استارلینک را از تلاش‌های کلی خود مستثنی می‌کند زیرا فکر می‌کند رئیس جمهور بایدن از ایلان ماسک، مدیر اجرایی اسپیس ایکس خوشش نمی‌آید. کار می‌گوید: دولت بایدن اولویت‌بندی اهداف سیاسی و ایدئولوژیک خود را به قیمت ایجاد ارتباط بین آمریکایی‌ها انتخاب می‌کند.

طبق گفته Ookla ، استارلینک با حدود 5هزار ماهواره خود در حال حاضر سرعت متوسطی در حدود 64 مگابیت بر ثانیه ارائه می دهد و حدود 2.6 میلیون مشتری در سراسر جهان دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.