اپلیکیشن

پیام‌رسان

تلفن همراه

خبر اول

گوشی

March 31, 2024
11:18 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163423

بازگشت چشمگیر عالیجناب RCS!

ICTna.ir – انتظار می رود اپل در اواخر سال جاری پشتیبانی از پیام های RCS را به پلتفرم iOS خود اضافه کند. این حرکت می‌تواند فناوری‌ای را که بسیاری در ایالات متحده آمرکیا آن را چند سال پیش به‌عنوان مرده، رد کرده بودند، تقویت کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اواخر امسال به نظر می رسد که اکثر گوشی های هوشمند جدید در ایالات متحده آمریکا می توانند از استاندارد پیام رسانی خدمات ارتباطات غنی (RCS) پشتیبانی کنند. این وضعیت بدون شک علاقه به یک استاندارد پیام‌رسانی را که وعده می‌دهد پیام‌های SMS فقط متنی با تصاویر، ویدئو، نشانگرهای تایپ، رسید خواندن و سایر عملکردها را شارژ می‌کند، دوباره برانگیخت. اما مطمئناً راه طولانی و سختی طی شده است.

یک صفحه وب گوگل به طور مختصر از ورود RCS به آیفون های اپل خبر داد. به گفته TechCrunch ، صفحه جدید Google Messages به طور خلاصه ادعا کرد که “اپل اعلام کرده است که RCS را در پاییز 2024 پیاده سازی خواهد کرد. هنگامی که این اتفاق بیفتد، به معنای تجربه پیام رسانی بهتر برای همه خواهد بود. با این حال، این پیام اکنون از صفحه پیام های گوگل حذف شده است.

صرف نظر از این، این موضوع با اعلامیه اپل در اواخر سال گذشته مطابقت دارد مبنی بر اینکه در سال 2024 پشتیبانی از RCS را آغاز خواهد کرد: “ما پشتیبانی از RCS Universal Profile را اضافه خواهیم کرد، استانداردی که در حال حاضر توسط انجمن GSM منتشر شده است. ما معتقدیم RCS Universal Profile این کار را انجام خواهد داد. این شرکت در ماه نوامبر در بیانیه‌ای به رسانه‌ها نوشت: این کار در کنار iMessage که همچنان بهترین و امن‌ترین تجربه پیام‌رسانی برای کاربران اپل خواهد بود، ارائه می‌کند .

انتظار می رود اپل نسخه جدیدی از سیستم عامل iOS خود را در رویداد WWDC خود در ماه ژوئن منتشر کند. انتظار می رود این رویداد به شدت بر روی فناوری هوش مصنوعی متمرکز شود و انتظار می رود iOS جدید اپل در ماه سپتامبر و احتمالاً با آیفون جدید عرضه شود.

به نظر می رسد که پشتیبانی جدید اپل از RCS، فناوری را احیا می کند که برخی چند سال پیش آن را حذف کرده بودند. پائولو پسکاتوره، تحلیلگر اخیراً نوشت: در حالی که برخی از چالش‌ها هنوز از نظر قیمت‌گذاری و اطمینان از وجود سیستم‌های صورت‌حساب خودکار مناسب باقی می‌مانند، به نظر می‌رسد که آینده RCS، حداقل در حال حاضر، روشن است.

 

جاده ای طولانی و پر پیچ و خم

فناوری RCS برای اولین بار بیش از یک دهه پیش زمانی که GSMA آن را با نام تجاری Joyn بازاریابی می کرد، ظاهر شد. امید انجمن این بود که اپراتورهایی مانند وودافون و ورایزون از RCS برای ایجاد انواع ویژگی‌های پیام‌رسانی چندرسانه‌ای مشابه با WhatsApp فیس‌بوک استفاده کنند.

در تلاش برای آوردن RCS به ایالات متحده آمرکیا، ورایزون، T-Mobile، AT&T و اسپرینت در سال 2019 ابتکار پیام رسانی Cross Carrier (CCMI) را راه اندازی کردند. با این حال، این ابتکار در سال 2021 از بین رفت. از آن زمان، هر یک از اپراتورهای بزرگ به طور جداگانه خدمات RCS خود را به پلتفرم Jibe Google منتقل کرده اند که باعث شد فروشنده CCMI Synchronoss Technologies اوایل این ماه تجارت پیام رسانی RCS خود را بفروشد.

دیگران از فضای RCS خارج شده اند. به عنوان مثال، Mavenir سال گذشته تأیید کرد که از فناوری پیام‌رسانی RCS دور می‌شود و در عوض بر روی RAN باز و ارائه‌های هسته بسته تمرکز می‌کند.

در همین حال، اپل با یک شکایت ضد انحصار جدید از سوی وزارت دادگستری آمریکا (DoJ) مواجه است که ادعا می کند اپل از اقدامات ضدرقابتی برای محافظت از تجارت گوشی های هوشمند خود استفاده کرده است. از جمله ادعاهای این شکایت این بود اپل از انحصار گوشی های هوشمند خود با “تضعیف و تضعیف برنامه های پیام رسانی بین پلتفرمی و گوشی های هوشمند رقیب” محافظت می کند.

 

فرصت جدید RCS

علاقه گوگل به RCS جای تعجب ندارد. حامی اندروید ارائه‌دهنده RCS Jibe Mobile را در سال 2015 خریداری کرد و از آن زمان در تلاش است تا اپراتورهای شبکه بی‌سیم را به این پلتفرم جمع کند.

این تلاش‌ها سال گذشته زمانی که AT&T ، ورایزون و T-Mobile، سه اپراتور بزرگ شبکه بی‌سیم در آمریکا، عملیات RCS خود را به Jibe منتقل کردند، قوت گرفت.

گوگل در وب سایت خود استدلال می کند که اپراتورهای شبکه بی سیم می توانند انواع خدمات جدید را از طریق RCS Business Messaging (RBM) ارائه دهند. به طور خاص، ادعا می‌کند که اپراتورها می‌توانند از این پلتفرم برای ارائه مراقبت‌های مؤثرتر مبتنی بر متن از مشتری، از جمله پیام‌هایی در مورد تبلیغات، رومینگ و برنامه‌های وفاداری استفاده کنند. این شرکت اضافه کرد که نرخ پاسخ RBMدرصد 150 بهتر از نرخ پاسخ SMS است که معمولاً در محدوده 0.5 درصد تا 3 درصد است.

برای گوگل، RCS نمایانگر جنبه دیگری از تجارت تبلیغاتی عظیم این غول اینترنتی است. این شرکت انواع برنامه های تبلیغاتی مبتنی بر RCS را برای انواع کسب و کار عرضه می کند. برای مثال، زنجیره‌ی فست فود Sonic، در سال 2020 با فروشنده RCS Mobivity همکاری کرد تا اولین کمپین پیام‌رسانی تجاری RCS خود را با هدف افزایش سفارش‌های آنلاین خود اجرا کند.

گوگل گفت که مشتریان کمپین سونیک پنج برابر بیشتر از کسانی که پیام‌های متنی و چندرسانه‌ای استاندارد دریافت کرده‌اند، اپلیکیشن آن را دانلود کرده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.