اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

خبر اول

March 31, 2024
11:11 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163431

اپراتورهای FWA روستایی آمریکا شروع به توسعه می‌کنند

 

ICTna.ir – بیل بیکر، مدیرعامل Nextlink می‌گوید فن‌آوری‌ها و قابلیت‌های جدید به ارائه‌دهندگان خدمات بی‌سیم ثابت روستایی این امکان را می‌دهد تا به بازارهای شهری که به خوبی تحت پوشش پهنای باند سیمی نیستند، دست پیدا کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مدیر عامل شرکت Nextlink Internet، ارائه دهنده پهنای باند بی سیم و بی سیم در بخش هایی از هشت ایالت، گفت: برای اپراتورهای روستایی، فن‌آوری‌های دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) به‌خوبی برای «نزدیک شدن» و ارائه خدمات به مناطقی که از طریق شبکه‌های کابلی و فیبری مقرون‌به‌صرفه به آن‌ها دسترسی ندارند، عمل کرده‌اند. اما به لطف اقتصاد سودمند FWA همراه با برخی از قابلیت‌های باندل شده در آخرین نسل تجهیزات، این اپراتورها همچنین به دنبال «نسخه‌گذاری» و آوردن پهنای باند بی‌سیم به بازارهای شهری هستند که به اندازه کافی تحت پوشش سیمی نیستند.

بیکر این هفته در طی وبینار “LiveLearning” با تمرکز بر فن آوری ها و روندهای FWA در ارتباط با SCTE میزبانی شد، توضیح داد: هزینه های راه اندازی FWA کم است و استقرار تجهیزات محل مشتری (CPE) بر اساس یک مدل مبتنی بر موفقیت انجام می شود. بر خلاف ساخت فیبر، استقرار FWA در چنین بازارهایی “نیازی به 30 تا 40 درصد سهم بازار ندارد تا از نظر مالی منطقی باشد. آنها به 2 تا 1.5 درصد نیاز دارند.” “این یک بازی توپ کاملاً متفاوت از نظر اقتصادی در سمت بی سیم ثابت است.”

 

هدف قرار دادن مناطق شهری و برون شهری

این امکان می تواند برخی از اپراتورهای متمرکز روستایی را در مناطق شهری قرار دهد که توسط اپراتورهای شبکه تلفن همراه مانند ورایزون ، T-Mobile و اخیراً AT&T مورد هدف FWA قرار گرفته اند.

جک برتون، مدیر شرکت Broadband Success Partners، یک شرکت مشاوره که متخصص در بررسی دقیق فنی برای ارائه دهندگان خدمات و خدمات است، گفت: FWA همچنین در برخی مناطق حومه شهر با استفاده از شبکه های مش که از برج به خانه و خانه به خانه پرش می کنند، مستقر شده است.

این مسیر همچنین به ارائه‌دهندگان خدمات این امکان را می‌دهد تا اتصالات پشتیبان را ایمن کنند و از چندین مسیر برای ارائه خدمات استفاده کنند.

جاستین تروی، معمار شبکه در این شرکت، گفت: اگرچه edge-in ها به یک گزینه تبدیل شده اند، Midco از FWA برای حذف شبکه های فیبر و کابل خود به شکل هدفمند استفاده می کند. Midco به دلیل آب و هوای مناطقی که در بخش‌هایی از ایالت‌هایی مانند مینه‌سوتا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی و ویسکانسین به آن خدمات می‌دهد، فصل ساخت و ساز نسبتاً کوتاهی دارد.

TerWee گفت: “ما ساخت خط سیمی را متوقف می کنیم و بی سیم ثابت می گذاریم تا به آن دسته از مشتریان آنلاین برسیم.”

 

مزایا و موانع FWA

برتون گفت که بزرگترین مزایای FWA هزینه های سرمایه بسیار کمتر در مقایسه با ساخت شبکه های فیبر به محل (FTTP) و فیبر/هم محور (HFC) هیبریدی و استفاده از یک مدل استقرار مبتنی بر موفقیت است. با استفاده از چنین مدلی، اپراتور تنها زمانی که مشتریان برای خدمات ثبت نام می کنند، مشترکین را متصل می کند و CPE را به کار می گیرد.

استقرارها نیز سریعتر هستند. بیکر گفت که ساخت یک شبکه فیبر غیرعادی نیست که یک سال طول بکشد تا زمانی که مجوز در نظر گرفته شود، آنلاین شود. اما استقرار FWA، به ویژه در برج های اجاره ای، معمولاً می تواند “در عرض چند هفته” فعال شود.

مت لارسن، مدیر عامل Vistabeam، یک اپراتور بی سیم ثابت و با سیم، موافق است که با الزامات بسیار کمتر مجوز و نیاز کمتر به ایجاد حق عبور، مشکلی که اکثر فیبرها با آن مواجه هستند، FWA یک نوع “بای پس نظارتی” را امکان پذیر می کند. خدمات باند پهن مبتنی بر بخش هایی از کلرادو، وایومینگ، نبراسکا و کانزاس. او گفت: بی سیم ثابت درست در اطراف آن قرار می گیرد.

لارسن گفت که رشد دسترسی به طیف بدون مجوز، به ویژه در باند 6 گیگاهرتز، همچنین استقرار را کاهش می دهد و عملکرد خدمات بهتری را ایجاد می کند. بیکر تاکید کرد که دسترسی به طیف بدون مجوز به باز کردن گزینه‌ها کمک می‌کند.

بیکر گفت: قبلاً این ساحل واقعاً شلوغ بود. گاهی اوقات حوله گذاشتن روی زمین سخت بود. اکنون، طیف زیادی در دسترس است – که به نوعی مانعی است که برطرف شده است.

اما زمین همچنان یکی از بزرگترین موانع FWA است. برتون گفت که دستیابی به خط دید مناسب در مناطق کوهستانی و جنگلی متغیری است که همه ارائه دهندگان خدمات FWA باید با آن مقابله کنند.

بیکر خاطرنشان کرد که اپراتورهای FWA در برخورد با زمین های سخت بهتر شده اند. او گفت که هر اپراتور FWA “فهم” برای حل این مشکلات از نقشه های سه بعدی Lidar (تشخیص نور و محدوده نور) و ابزارهای نرم افزاری دقیق استفاده می کند.

بیکر گفت: “ما به معنای واقعی کلمه از نظر مکان نوری تا فوت مربع می دانیم” برای استقرار تجهیزات. تکنسین ها هنرمندانی در فضای بی سیم ثابت هستند.

 

FWA “کار را انجام می دهد”

لارسن یک مانع بزرگتر را می بیند: این تصور که FWA در مقایسه با FTTP یا HFC یک محصول “کمتر” است.

لارسن گفت: بی سیم ثابت بیش از توانایی پاسخگویی به نیازهای 99 درصد مردم است. او افزود: “این کار را انجام می دهد. و در بسیاری از جاها اکنون کار را بهتر از کابل انجام می دهد.”

به گفته لارسون، استفاده از طیف 6 گیگاهرتز، شرکت هایی مانند Vistabeam را در مسیری قرار می دهد که حدود 1 گیگابیت بر ثانیه را در پایین دست و در همسایگی 500 مگابیت بر ثانیه تا 600 مگابیت بر ثانیه در بالادستی ارائه کنند.

در همین حال، طیف موج میلی متری به قرار دادن FWA در رقابت سرعت با HFC و فیبر کمک می کند.

بیکر گفت که به هر حال سرعت‌ها و فیدهای سطح بیلبورد چیزی نیست که باعث موفقیت اخیر FWA شده است، به‌ویژه در بازارهای شهری! او گفت که FWA در آنجا موفق شده است، “زیرا نیازهای مشتری را برآورده می کند و رک و پوست کنده، مردم می توانند در برخی موارد 20، 30، 40 دلار پس انداز کنند.”

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.