هوش مصنوعی

March 31, 2024
21:48 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163459

اجرای آفلاین جمینای نانو روی گوشی‌ها به رم بالایی نیاز دارد

منبع: Digiato

مدل هوش مصنوعی جمینای گوگل چندی قبل از طریق اپ اندرویدی خود در اختیار برخی از گوشی‌ها قرار گرفت اما پیکسل 8 به این قابلیت دسترسی پیدا نکرد. حالا یکی از مدیران گوگل اعلام کرده است که اجرای مدل‌های هوش مصنوعی در گوشی‌ها به حافظه رم بالایی نیاز دارد.

«سیانگ چائو»، معاون بخش دستگاه‌ها و خدمات نرم‌افزاری گوگل در پادکست Made by Google اعلام کرد که پیکسل 8 پرو با 12 گیگابایت رم گزینه ایده‌آلی برای اجرای مدل هوش مصنوعی جمینای نانو است. اما پیکسل 8 که 4 گیگابایت رم کمتر دارد، ظاهراً نمی‌تواند تجربه جالبی در اجرای این مدل‌های هوش مصنوعی داشته باشد.

جمینای نانو باید دائماً در رم گوشی‌ها حضور داشته باشد
چائو می‌گوید گوگل می‌خواهد بخشی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، مثل پاسخ هوشمند، در حافظه رم حاضر باشند. به‌عبارت دیگر، این ویژگی‌ها به‌صورت دائمی بخشی از رم را اشغال می‌کنند تا در لحظه بتوانند پاسخگوی نیازهای کاربر باشند.

البته گوگل در گفت‌وگو با وب‌سایت آرس‌تکنیکا گفته بود که گوشی‌های این شرکت درحال‌حاضر مدل جمینای را درون حافظه نگه نمی‌دارند، و برای دسترسی به چنین امکانی باید یک فلگ خاص توسعه‌دهندگان را فعال کنید.

با توجه به این این صحبت‌ها، احتمالاً این سؤال برای خیلی از کاربران پیش می‌آید که آیا اجرای آفلاین مدل جمینای نانو ارزش ازدست‌دادن بخشی از حافظه رم دستگاه را دارد یا خیر. با توجه به اینکه رم نقش مهمی در روان‌بودن دستگاه‌ها ایفا می‌کند، درگیرشدن بخشی از ظرفیت آن می‌تواند به تجربه کاربری بعضی از گوشی‌ها آسیب بزند.

اگرچه پیکسل 8 رم کافی برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی را ندارد، اما گوگل همچنان به کاربران این گوشی اجازه می‌دهد که به جمینای نانو دسترسی پیدا کنند، اما این دسترسی از طریق ویژگی توسعه‌دهندگان در یک آپدیت در آینده عرضه می‌شود. بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند این مدل هوش مصنوعی را امتحان کنند، اما کاربران عادی که آگاهی فنی بالایی ندارند، همچنان از گود خارج خواهند ماند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.