اپراتورها

خبر اول

مخابرات فضایی

April 2, 2024
19:12 سه شنبه، 14ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163514

جاه طلبی‌های حوزه مخابرات، حالا دیگر نیاز به بازنگری دوره‌ای دارد

ICTna.ir – در میان خوش‌بینی ها، سخنرانان در نمایشگاه تجاری اخیر Satellite 2024، هشدار دادند که سؤالات طولانی در مورد ظرفیت شبکه، هزینه‌های سرمایه گذاری و اینکه چگونه بازیگران در سراسر صنعت با استارلینک روبرو می‌شوند، وجود دارد.

بسیاری از شوخی های آغازین در مورد خدمات ماهواره به تلفن در نمایشگاه تجاری Satellite 2024 اخیر در واشنگتن دی سی، با خوش بینی مبنی بر اینکه اتصال از فضا به زودی از یک اسلاید در عرشه پاورپوینت خارج می شود و به نماد اعلان های صفحه نمایش یک گوشی هوشمند معمولی تبدیل می شود، همراه بود.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، دن دولی، مدیر ارشد تجاری Lynk Global در پانل صبحگاهی همایش Satellite 2024 اظهار داشت: “کل بازار مورد بحث ما تقریباً به اندازه کل صنعت ماهواره است.” او آینده پشتیبان‌گیری یکپارچه ماهواره‌ای را برای سرویس زمینی پیش‌بینی کرد: بچه‌های من، نوه‌های من، حتی نمی‌دانند که در یک ارتباط ماهواره ای هستند یا خیر!

فرانچسکو گریلی، معاون مدیریت محصول کوالکام، در کنار دولی، از اپراتورها و تولیدکنندگان خواست که به هزینه‌های راه‌اندازی تلفن ثابت نگاه کنند: حتی یک تغییر کوچک در سهم بازار برای یک اپراتور یا یک سازنده گوشی می‌تواند به معنای صدها میلیون دلار تفاوت باشد. در درآمد و سود.

چندین سخنران تأکید کردند که ماهواره‌ها با چه سرعتی می‌توانند به اپراتور تلفن همراه اجازه دهند تا از پوشش ناهموار به پوشش کامل برسند.

لیم کیان سون، معاون ماهواره در سینگتل، به تجارت آن شرکت حامل مستقر در سنگاپور در استرالیا، که پوشش زمینی تنها حدود 30 درصد از آن قاره را پوشش می‌دهد، اشاره کرد و گفت: فقط با چند ماهواره، می‌توانید از 30 درصد به پوشش 100 درصدی برسید!

جسیکا روزنورسل، رئیس FCC، یک هفته پس از رأی اعتماد کمیسیون به تصویب چارچوبی برای پوشش تکمیلی از فضا، نظر مثبت خود را در این همایش اعلام کرد. او گفت: برای اینکه ما به همه، همه جا و در هر زمان دسترسی داشته باشیم، به ماهواره نیاز داریم. ما می خواهیم این امکان را فراهم کنیم که همیشه یک نسخه پشتیبان در آسمان وجود داشته باشد.

 

محدودیت های راه اندازی

اما مشاهده پرچم قرمزهایی که توسط سخنرانان در همین همایش به اهتزاز درمی‌آیند در مورد اینکه چقدر خدمات ثابت به تلفن می‌تواند برای پاسخگویی به تقاضای پهنای باند و تعداد افرادی که مایلند برای کسب سود برای شرکت‌های درگیر هزینه بپردازند، به همان اندازه قابل توجه بود.

سرعت دانلود با یکی از سرویس‌های موجود در بازار انبوه آمریکا، یعنی سرویس پیام‌رسانی اضطراری گلوبال استار برای آیفون‌های جدید، نگران کننده نبوده است و برنامه های T-Mobile برای ارائه رومینگ از طریق استارلینک نیز در ابتدا یک پیشنهاد فقط متنی را پیش بینی می کند.

اما جاه‌طلبی‌های AT&T با AST SpaceMobile، انتظارات مشتری را افزایش می‌دهد که فناوری دایرکت تو سل ممکن است نتواند آن را برآورده کند. کریس سامبار، رئیس شبکه AT&T، از طریق قرارداد AT&T با AST SpaceMobile قول “قابلیت پهنای باند واقعی” را داد. سایر مدعیان هم برنامه های مشابهی دارند.

مارک هوگنبوم، مدیر پروژه های ویژه در نوکیا می گوید: موضوع تراکم داده ها یک مسئله کلیدی است و در حالی که اپراتورهای زمینی می توانند سلول ها را به راحتی تقسیم کنند و به راحتی طیف را اضافه کنند، هر دو زمانی که برج های سلولی چند صد مایل بالاتر هستند بسیار سخت تر هستند.

توماس اسکات جنسن، مدیر ائتلاف های استراتژیک در گیت هاوس ساتکام، هشدار داد: اگر انتظار دارید در اینجا همان تجربه ای را در ماهواره داشته باشید که در شبکه تلفن همراه دارید، ناامید خواهید شد. او پیشنهاد کرد که سرعت دانلود 1 مگابیت بر ثانیه همچنان قابل انجام است.

در MWC بارسلون امسال، AST SpaceMobile گفت که قدرت آنتن‌های غول‌پیکر آرایه فازی در ماهواره‌هایش، همراه با بهبود ظرفیت آینده در نسل‌های جدیدتر آن‌ها، ظرفیت خود را با ارائه خدمات اولیه جهانی شامل تنها 90 ماهواره، جلوتر از تقاضا نگه می‌دارد و حتی با کاهش شدید هزینه های پرتاب ناشی از راکت های قابل استفاده مجدد فالکون 9 اسپیس ایکس، سرویس مستقیم به دستگاه (D2D) از ماهواره ها نیز هزینه هایی بسیار فراتر از استقرار زمینی دارد.

مارک دانکبرگ، مدیرعامل ویست، گفت که این بخش نیاز دارد تا هزینه‌های زمان پخش به میزان زیادی کاهش یاب؛ از دلار به ازای هر مگابایت که امروز به دلار در هر گیگابایت که برای بی‌سیم زمینی رایج است، با “پیشرفت‌های مشابه” در سرعت!

مت دش، مدیر عامل Iridium Communications هم در این همایش گفت: هنوز هیچ‌کس نمی‌داند چگونه قرار است در D2D درآمد کسب شود. او پرسید: تی‌موبایل چقدر به استارلینک پرداخت می‌کند؟ آیا تقسیم هزینه بین AT&T و AST است؟

عدم علاقه ورایزون به سرویس های دایرکت تو سلول در مقایسه با دیگر اپراتورها آشکار شده است ، اگرچه این اپراتور به دنبال استفاده از سرویس ماهواره ای آینده آمازون Project Kuiper برای تقویت برگشت به سایت های سلولی راه دور است.

 

دانلود به دلار

یک هفته پس از نمایش، تیم فارار، تحلیلگر از TMF Associates، خطی را از موضوع پهنای باند به نگرانی‌های اصلی ترسیم کرد.

او گفت: اگر واقعاً می‌خواهید هزینه آن را دریافت کنید، بله، باید چیزی فراتر از پیام‌رسانی اولیه ارائه دهید. من فکر می‌کنم این درست است که بگوییم اگر از مردم انتظار می‌رود که مبالغ قابل‌توجهی برای آن بپردازند، به پهنای باند نیاز خواهند داشت.

Sambar از AT&T پیشنهاد کرد که اپراتور می‌تواند رومینگ ماهواره‌ای را با اشتراک‌های داده نامحدود گران‌تر خود همراه کند، اما آن را به عنوان هزینه اضافی برای پیشنهادات ارزان‌تر ارائه می‌دهد.

اما سامبار از گفتن اینکه آیا این اپراتور بودجه ای فراتر از مشارکت خود در دور سرمایه گذاری 155 میلیون دلاری شریک AST SpaceMobile ارائه خواهد کرد، خودداری کرد. او به شوخی از مدیر عامل AST SpaceMobile آبل اولان پرسید: پول بیشتری می خواهید؟ خب، ما انجام می دهیم!

فارار گفت که اپراتورهای ماهواره‌ای که قبلاً فضاپیمایی در مدار دارند – او اسکایلو و ایریدیوم را بررسی کرد و گفت آنها با شانس مناسبی روبرو هستند. اما او گفت که هر کسی که به دنبال پرتاب یک صورت فلکی ماهواره ای جدید است، ابتدا باید به اسپیس ایکس برسد.

او گفت: اسپیس ایکس بسیار جلوتر از دیگران است. ساخت و پرتاب تعداد قابل توجهی ماهواره برای افرادی مانند Lynk و AST چالش برانگیز خواهد بود. اما حتی اسپیس ایکس هنوز در حال مبارزه با راه‌هایی است که خدمات نشسته به تلفن را با آنتن‌های تلفن بهینه‌سازی شده برای مکالمه با دکلهای تلفن در حداکثر چند مایل دورتر انجام دهد.

اسپیس ایکس اخیراً مستنداتی را به FCC ارسال کرده است که در آن درخواست مجوز برای اجرای استارلینک مستقیم به سلول در مدارهایی که از ارتفاع 211 مایلی بالاتر شروع می‌شوند، پایین‌تر از مدارهای اشغال شده توسط منظومه نسل اول استارلینک است و تنها چند روز بعد، FCC درخواست SpaceX در سال 2023 برای ارائه سرویس مستقیم به سلول در فرکانس‌های باند میانی که قبلاً مجوز Globalstar و Dish Network را داشتند و در دو طرف طیف مجاز برای رومینگ ماهواره‌ای T-Mobile قرار دارند، رد کرد!

فارار پرسید: آیا اسپیس ایکس به D2D به اندازه کافی برای سرمایه گذاری میلیاردها دلار در آن اعتقاد دارد؟ آنهم در مقابل صرف این میلیاردها دلار برای رقابت در بازار زمینی؟

او همچنین هشداری را به کاربران آینده پهنای باند sat-to-cell ارائه کرد: “هیچ کس هرگز نگفته است که سرعت آپلینک چقدر است، زیرا بسیار پایین تر از خدمات زمینی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.