تلفن همراه

خبر اول

فناوری اطلاعات

گوشی

April 1, 2024
9:21 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163520

وابستگی متقابل اپل و چین به یکدیگر

ICTna.ir – روز دوشنبه در شانگهایی تیم کوک، رئیس اپل، احساسات خود را نسبت به چین به دنیا اعلام کرد؛  پکن و اپل در زنجیره تامین عظیم چین به یکدیگر نیاز دارند. او به خبرنگاران گفت : “من اینجا را دوست دارم، من مردم چین را دوست دارم . ” اینجا بسیار پر جنب و جوش و پویا است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این نوع فوران احساسات بیش از حد در سال‌های ابتدایی قرن جاری عادی بود، اما امروزه بسیار دور از ذهن است. اپل همچنان برای چینی ها قابل توجه است زیرا، علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است، معتبرترین برند غربی فناوری اطلاعات و ارتباطات در چین است و هنوز هم تجارت قابل توجهی در چین دارد. این شرکت، مطمئنا تنها شرکت گوشی غیر چینی با هر نوع ردپایی در چین است. سامسونگ ممکن است رتبه دوم گوشی های هوشمند در سراسر جهان را داشته باشد ، اما سهم بازار چین غیر قابل مقایسه است و حتما دوم نیست!

حتی مهمتر از حضور اپل در بازار، نقش اساسی آن به عنوان ستونی از زنجیره تامین چین است. در نشریه حزبی گلوبال تایمز، کوک که برای یک سری ملاقات از چین و همچنین برای یک سری جلسات، از جمله گفتگو با خود شی جین پینگ، بازدید کرده، گفت: “هیچ زنجیره تامینی در جهان وجود ندارد که برای ما حیاتی تر از چین باشد.”

 

چین به اپل نیاز دارد

اما همه چیز مربوط به اپل نیست. چین با تعقیب بسیاری از شرکت های فناوری خارجی و با توجه به اینکه اقتصاد در حال منحرف شدن است و ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است که بهترین فناوری خود را با یک رقیب استراتژیک به اشتراک نگذارد، به اپل نیز نیاز دارد.

جدا از اینکه این شرکت همچنان در بین مصرف کنندگان محبوبیت زیادی دارد، این شرکت مقیاس عظیمی را برای زنجیره تامین به ارمغان می آورد و به طور مستقیم یا غیرمستقیم صدها هزار شغل ایجاد می کند.

این شرکت آمریکایی همچنین از طریق تمایل مقامات چینی برای تطبیق با الزامات امنیتی دقیق آنها، مورد توجه مقامات چینی قرار گرفته است. تحقیقات نیویورک تایمز نشان داد که اپل «ده‌ها هزار برنامه» را از اپ استور چینی خود حذف کرده است، از جمله رسانه‌های خبری خارجی، سرویس‌های دوستیابی همجنس‌گرایان، پیام‌های رمزگذاری شده و برنامه‌های دالایی لاما. علاوه بر این، اپل موافقت کرده است که داده‌های مشتریان چینی خود را در سرورهای کنترل‌شده دولتی ذخیره کند و عملاً کنترل نحوه مدیریت داده‌ها و دسترسی افراد به آن را واگذار کند.

این برخلاف موضع عمومی رسمی آن است که از احترام به حقوق بشر و حمایت از حریم خصوصی افراد حمایت می کند.

اما جایگاه خوب اپل در پکن، آن را از موج قوانین امنیتی و اقداماتی که شرکت‌های خارجی را هدف قرار می‌دهد، مصون نمی‌دارد، مانند کمپین دولت برای کاهش استفاده از آیفون توسط کارمندان دولتی و نظایر آن. این قوانین جدید درست زمانی که بازار شروع به دور شدن از اپل کرده است و فروش آن در شش هفته اول سال حدود 24 درصد کاهش یافته است.

تحقیقات کنترپوینت می‌گوید این تا حدی به دلیل حجم بالای معاملات در سال 2023 است، اما همچنین به دلیل تجدید حیات هواوی و افزایش رقابت قیمتی است. این به دنبال کاهش 13 درصدی درآمد فروش در سه ماهه چهارم به 21 میلیارد دلار یا 17 درصد از کل درآمد است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.