تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 1, 2024
9:42 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163525

دو سال است که انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی برگزار نشده است

منبع: Peivast

لغو انتخابات اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ و طولانی شدن مدت برگزاری آن، این شائبه را به وجود آورده که تمایلی به ادامه فعالیت این اتحادیه وجود ندارد. به عبارتی با اتمام سال ۱۴۰۲، دو سال است که انتخابات به تعویق افتاده و اکنون گمان می‌رود در بهترین حالت زمانی، انتخابات اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

انتخابات اتحادیه کسب‌و‌کار‌های مجازی اوایل سال ۱۴۰۱ یکبار به دلیل تقارن زمانی با ماه رمضان و بار دیگر به دلیل تفکیک اتحادیه‌ها توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت و دستور وزیر صمت لغو شد. این انتخابات در ابتدا قرار بود در آبان ۱۴۰۰ برگزار شود اما به ۲۳ فروردین ماه موکول شد. ۲ روز مانده به برگزاری، این انتخابات باز هم به تعویق افتاده و قرار شد ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار شود. اما با تمام انتقاداتی که به نحوه برگزاری این انتخابات در آن دوره وارد شد در نهایت زمان برگزاری انتخابات به تعویق افتاد و تاکنون که دو سال از آن زمان می‌گذرد نه تنها هنوز انتخابات برگزار نشده بلکه زمان دقیقی نیز برای برگزاری آن اعلام نشده است.

اکنون در اسفندماه بعد از فراز و فرود‌های بسیار تفکیک اتحادیه کسب و کار‌های مجازی و به تعویق افتادن دو ساله انتخابات، حدود ۱۰۰ نفر کاندیدای هیأت مدیره این اتحادیه شده‌اند اما با این وجود گمان می‌رود یکی از دلایل به تأخیر افتادن طولانی مدت انتخابات اتحادیه کسب و کار مجازی، بی‌میلی به دایر بودن این اتحادیه است.

در شرایطی هنوز تکلیف زمان برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی مشخص نیست که طی این دوره زمانی دو رئیس انتصابی اتحادیه نیز به دلایل مختلف استعفا دادند.

آرمان صفایی به عنوان اولین رئیس انتصابی اتحادیه کسب و کارهای مجازی که با هماهنگی هیات عالی نظارت به عنوان رئیس اتحادیه منتصب شد دلیل استعفای خود را حاشیه‌های زیاد اتحادیه کسب و کارهای مجازی اعلام کرد. درست پس از آن مینا مهرنوش از سویی هیات عالی نظارت به عنوان رئیس اتحادیه انتخاب شد.

انتصاب‌های پی‌درپی برای ریاست اتحادیه کسب و کارهای مجازی مورد اعتراض بسیاری از فعالان این کسب و کار قرار گرفت و در نهایت ۲۷ کسب و کار اینترنتی در روزهای پایانی مرداد ماه ۱۴۰۱ خواستار برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی شدند اما برگزاری این انتخاب تا به امروز به طول انجامیده است.

هر چند منصوب شدن مینا مهرنوش به عنوان رئیس اتحادیه با مخالفت‌های زیادی مواجه بود اما طبق آ‌نچه خودش اعلام کرده است در دوره فعالیتش به بسیاری از کسب و کارهایی که پشت در اتحادیه برای گرفتن جواز کسب مانده بودند جواز کسب داد. اما در نهایت تلاش‌های مینا مهرنوش نیز برای برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به جایی نرسید و او در دی‌ماه ۱۴۰۲ استعفا داد.

او علت استعفای خود را نداشتن توجه اتاق اصناف به برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی عنوان کرد و توضیح داد: «با تمام فشارهایی که در این مدت بر من وارد شده بود من در سمت سرپرست اتحادیه کسب و کارهای مجازی مانده بودم، اما قرار شده بود انتخابات تا دی ماه برگزار شود که همچنان برگزار نشده است و گویا اتاق اصناف هیچ همتی برای انجام این کار ندارد. به همین خاطر و برای اینکه بیش از این حقوق کاربران و اعضای صنف تضییع نشود من از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم.»

استعفای مینا مهرنوش نیز نتوانست برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی را جلو بیندازد. هر چند کاندیداهای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و پروسه طولانی اولیه طی شده است اما هنوز اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده اعلام نشده از همین رو نمی‌توان مشخص کرد چه زمانی به صورت دقیق کاندیداها معرفی می‌شوند. از همین رو اگر زمان ۱۰ الی ۱۵ روزه اعتراض به نتیجه تایید صلاحیت‌ها و پس از آن زمان تبلیغات برای برگزاری انتخابات را در نظر بگیریم، زمان و پروسه زیادی تا برگزاری انتخابات باقی مانده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.