بازار سرمایه

بازی

فناوری اطلاعات

April 1, 2024
9:53 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163542

واکنش بازار سهام به شایعه تاخیر GTA 6

منبع: زومیت

شایعه‌ی تأخیر انتشار GTA 6 نه‌تنها کاربران را نگران کرد، بلکه به سقوط سهام ناشر این بازی منجر شد.

هفته‌ی گذشته وبسایت کوتاکو با انتشار گزارشی اعلام کرد که بازی GTA 6 به‌جای سال ۲۰۲۵، احتمالاً در سال ۲۰۲۶ منتشر می‌شود. این موضوع، موجی از نگرانی را در میان طرفداران بازی ایجاد کرد که البته، فقط به همین نگرانی ختم نشد.

به‌دنبال انتشار گزارش کوتاکو، سهام Take-Two، ناشر بازی Grand Theft Auto VI، حدود ۵٫۲ درصد سقوط کرد. اتفاقی که کاملاً برعکس روند رشد سهام این شرکت در پاییز سال گذشته و پس از انتشار تریلر جی تی ای ۶ بود.

موضوع تأخیر در زمان انتشار هشتمین نسخه از سری پرطرفدار Grand Theft Auto بعداً توسط یکی از افشاگران سرشناس اینسایدر گیمینگ تکذیب شد؛ اما باز هم تأثیر خود را روی سهام ناشر این بازی گذاشت.

تأخیر در زمان انتشار بازی‌های مورد انتظار، اتفاقی معمول در صنعت ویدئوگیم است

تأخیر در انتشار بازی‌ها، اتفاق ناآشنایی در دنیای ویدئوگیم نیست و بسیاری از بازی‌های مشهور دیگر نیز با یک یا چند بار تأخیر روانه‌ی بازار شدند. براین‌اساس، سقوط یا رشد سهام تولیدکنندگان و ناشران فعال در صنعت ویدئوگیم، نباید عامل نگرانی کاربران باشد.

واقعیت این است که جاه‌طلبانه و مورد انتظار بودن بازی GTA 6، توجیه خوبی برای تأخیر در عرضه‌ی این بازی است. راک‌استار دو مرتبه تاریخ عرضه‌ی بازی Red Dead Redemption 2 را تغییر داد و این بازی که ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۷ منتشر شود، در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ (۴ آبان ۱۳۹۷) در دسترس قرار گرفت.

از طرف دیگر، تا پایان سال ۲۰۲۵ زمان زیادی باقی‌مانده است و ۲۱ ماه تا آن موقع، زمان قابل‌توجهی برای به پایان رساندن مراحل تولید Grand Theft Auto VI خواهد بود؛ اگرچه حتی در صورت عالی بودن همه‌چیز، باز هم کسی نمی‌تواند تأخیر را پیش‌بینی کند.

Grand Theft Auto VI هشتمین بازی مجموعه‌ی GTA است؛ بازی جنایی جهان‌بازی که در میامی جریان دارد و نسخه‌ی قبلی آن با فروش بیش از ۱۹۵ میلیون نسخه، پس از Minecraft در جایگاه دوم فهرست پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ قرار دارد.

فروش بالا و محبوبیت سری GTA، انتظار برای عرضه‌ی نسخه‌ی جدید را آن هم بعد از گذشت ۱۱ سال از انتشار نسخه‌ی قبلی، بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد و طبیعی است که کاربران با شنیدن خبر تأخیر در زمان عرضه‌ی این عنوان محبوب، تا این اندازه آشفته شوند.

پوستر بازی ‌GTA6
دلایل مختلفی برای تأخیر در انتشار GTA 6 وجود دارد؛ اما سیاست‌های جدید راک‌استار برای الزام به حضور کارمندان و توسعه‌دهندگان GTA در دفتر اصلی این شرکت از ۱۵ آوریل ۲۰۲۴ (۲۷ فروردین ۱۴۰۳) می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در به‌تعویق‌افتادن انتشار بازی باشد.

راک‌استار تصمیم خود را به پخش گسترده‌ی گیم‌پلی اولیه‌ی GTA 6 در سال ۲۰۲۲ و انتشار زودهنگام تریلر این بازی ربط می‌دهد و می‌خواهد با الزام به کارِ حضوری توسعه‌دهندگان، مانع از ایجاد نقص‌های امنیتی مشابه در آینده شود.

جنیفر کولبه، مدیر اجرایی راک‌استار، علاوه بر حفظ امنیت پروژه، افزایش بهره‌وری تیم را به‌عنوان هدف دیگر از این تصمیم‌گیری عنوان می‌کند. او می‌گوید که پس از ۲۷ فروردین، توسعه‌دهندگان GTA 6 فقط از داخل دفتر این شرکت امکان ورود به شبکه‌ی راک‌استار را خواهند داشت.

حضوری اجباری توسعه‌دهندگان GTA 6 در دفتر راک‌استار، یکی از دلایل احتمالی تأخیر این بازی است

بازگشت به دفتر برای کارمندان راک‌استار چندان خوشایند نیست و شاید آن‌ها را به کار کردن در روزهای تعطیل مجبور کند؛ اما گویا تصمیم‌گیرندگان راک‌استار، امنیت پروژه را به دورکاری و راحتی کارمندان خود ترجیح می‌دهند.

توسعه‌ی یک بازی، مسیری است پر از چالش‌های فنی و هنری که در نهایت، باید به تولید اثری منجر شود که نه‌تنها مطابق انتظار سازندگان باشد، بلکه بتواند به اندازه‌ی کافی برای کاربران سرگرم‌کننده، زیبا و جالب به نظر برسد.

در مسیر توسعه‌ی بازی Grand Theft Auto VI، هزاران نفر دخیل هستند؛ از برنامه‌نویسانی که کدهای مربوط به فیزیک محیط و آب‌وهوای بازی را می‌نویسند تا بازیگران اصلی. تمامی این افراد، در قالب تیم‌هایی کار می‌کنند که به یکدیگر وابستگی زیادی دارند. این وابستگی تا حدی است که تأخیر در انجام وظایف یک تیم، منجر به ایجاد تأخیر در کل پروژه خواهد شد.

تصمیم جدید راک‌استار مبنی بر کارِ حضوری برای تمام کارکنان خود که احتمالاً باعث ایجاد اختلال در ارتباط کارکنان در خارج از محیط شرکت یا حتی از دست‌دادن کارکنان کلیدی می‌شود، می‌تواند باعث برهم‌خوردن روند کاری تیم‌های مختلف GTA 6 و در نهایت، تأخیر در عرضه‌ی این بازی شود.

راک‌استار همچنان این تصمیم خود را سازنده می‌داند و ادعا می‌کند که کارِ تیمی به شکل بهتری در مقایسه با دورکاری توسعه‌دهندگان و سایر کارکنان این شرکت پیش می‌رود؛ ادعایی که کاملاً با نظر کارمندان این شرکت متفاوت است.

با وجود همه‌ی اخبار ضدونقیض درباره‌ی انتشار مورد انتظارترین بازی جهان‌باز فعلی دنیا، باید حداقل تا پایان سال ۲۰۲۵ برای تجربه‌ی این بازی منتظر بمانیم. بازی GTA 6 برای کنسول‌های پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس منتشر خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.