فناوری اطلاعات

April 2, 2024
19:05 سه شنبه، 14ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163598

میلیاردها داده مرور وب توسط گوگل نابود می‌شود

گوگل برای فیصله دادن به شکایت حریم خصوصی که مدعی بود این شرکت مخفیانه، مرور وب محرمانه افراد را رصد کرده است، موافقت کرد میلیاردها داده ثبت شده را نابود کند.

به گزارش ایسنا، مفاد این توافق روز دوشنبه در دادگاه فدرال اوکلند کالیفرنیا، تنظیم شد و مستلزم موافقت ایون گونزالس راجرز، قاضی منطقه‌ای آمریکا است.

وکلای شاکیان، ارزش این توافق را بیش از پنج میلیارد دلار و حداکثر ۷.۸ میلیارد دلار اعلام کرده اند. گوگل، خسارتی پرداخت نمی‌کند اما کاربران ممکن است از این شرکت، به صورت انفرادی، برای دریافت خسارت، شکایت کنند.

این شکایت در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و مشمول میلیون‌ها نفر از کاربران گوگل می‌شود که از اول ژوئن سال ۲۰۱۶، از ویژگی مرور محرمانه استفاده کردند.

کاربران مدعی شدند گوگل آنالیتیکس، کوکی‌ها و اپلیکیشن‌ها، اجازه می‌دهند گوگل به شکل نامناسبی، افرادی که از مرورگر کروم در حالت «ناشناس» و در مرورگرهای دیگر از حالت «محرمانه» استفاده می‌کنند را رصد کند. در نتیجه، گوگل با مطلع شدن از عادت خرید، سرگرمی‌ها، غذاهای مورد علاقه و دوستان کاربران و خصوصی‌ترین مسائل آنها، به مخزنی از اطلاعات بی‌شمار تبدیل شده است.

تحت این توافق، گوگل افشاگری درباره داده‌هایی که در مرور محرمانه وب جمع آوری می‌کند را به‌روز خواهد کرد و به کاربران مرور وب در حالت ناشناس، اجازه می‌دهد کوکی‌های شخص ثالث را به مدت پنج سال، مسدود کنند.

وکلای شاکیان اعلام کردند نتیجه این است که گوگل اطلاعات کمتری از مرور وب محرمانه کاربران جمع آوری خواهد کرد و پول کمتری از این داده‌ها به دست می‌آورد.

خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل اعلام کرد این شرکت از فیصله یافتن این شکایت که آن را همواره بی‌اساس می‌دانست، خوشنود است.

با این حال، دیوید بویز، یکی از وکلای شاکیان، در بیانیه‌ای، این توافق را گامی تاریخی در الزامی کردن صداقت و مسئولیت پذیری از سوی شرکتهای بزرگ فناوری دانست.

بر اساس گزارش رویترز، مفاد این توافق افشا نشده و کلای شاکیان قرار است بعدا، هزینه‌های حقوقی را درخواست کنند که از سوی گوگل پرداخت خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.