هوش مصنوعی

April 2, 2024
19:25 سه شنبه، 14ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163608

مدیر هوش مصنوعی گوگل: تزریق زیاد پول به حوزه AI منجر به حباب و تجمل‌گرایی می‌شود

دمیس حسابیس، هم‌بنیان‌گذار دیپ‌مایند و مدیر ارشد بخش هوش مصنوعی گوگل، می‌گوید حجم عظیم پولی که به سمت هوش مصنوعی روانه شده به یک جو کریپتو مانند دامن زده است که از پیشرفت علمی در این حوزه جلوگیری می‌کنند.

به گزارش پیوست به نقل از فایننشال تایمز، او می‌گوید میلیارد‌ها دلاری که به سمت استارت‌آپ‌ها و محصولات هوش مصنوعی مولد روانه شده است «با خود حجم زیادی جو بیهود و شاید کلاهبرداری و چیزهای دیگر را به همراه می‌آورد که در حوزه‌های داغی مثل کریپتو یا غیره شاهدش هستیم.»

او افزود: «بخشی از اینها حالا به هوش مصنوعی وارد شده که به نظر من کمی ناامید‌کننده است و علم و تحقیقاتی که یک پدیده است را در سایه قرار می‌دهد. به نوعی می‌توان گفت حتی به اندازه کافی از هوش مصنوعی استقبال نشده اما به نوعی هم جو بیش از حد داغی اطراف آن است. ما درمورد خیلی چیزها صحبت می‌کنیم که واقعی نیستند.»

عرضه چت‌بات ChatGPT در نوامبر سال ۲۰۲۲ باعث توجه گسترده سرمایه‌گذاران به استارت‌آپ‌های تولید کننده هوش مصنوعی شد و جذب سرمایه‌های جسورانه را افزایش داد.

براساس داده‌های شرکت CB Insights، گروه‌های سرمایه‌گذاری جسورانه سال گذشته رقم خیره کننده ۴۲.۵ میلیارد دلار روی ۲ هزار ۵۰۰ استارت‌آپ هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کردند.

سرمایه‌گذاران بازار سهام عمومی نیز به سمت ۷ شگفت‌انگیز بازار از جمله مایکروسافت، الفابت و انویدیا رفته‌اند. رشد این شرکت‌ها باعث شد تا بهترین عملکرد را در اولین سه‌ماهه سال‌ها به نسبت پنج سال گذشته در بازار‌های سهامی داشته باشیم.

اما رگولاتور‌ها به دلیل ادعاهای اشتباه هوش مصنوعی از شرکت‌ها انتقاد کرده‌اند. گری گنسلر، مدیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، در ماه دسامبر گفت: «نباید تظاهر دروغین به حمایت از محیط‌زیست کردن و توجه دروغین به هوش مصنوعی هم اشتباه است.»

حسابیس می‌گوید با وجود بخشی از جو گمراه‌کننده‌ای که در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد، همچنان معتقد است که این فناوری یکی از تحول‌آفرین‌ترین‌ها در تاریخ بشری است.

او گفت: «به نظرم تنها بخشی از آنچه در یک دهه و اندی آینده ممکن می‌شود را دیده‌ایم. احتمالا ما در ابتدای مسیر یک عصر طلایی از کشفیات علمی هستیم، یک رنسانس تازه‌.»

به گفته او اثبات مفهومی که نشان می‌دهد هوش مصنوعی چطور به تسریع تحقیقات علمی کمک می‌کند مدل AlphaFol از شرکت دیپ‌مایند بود که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

مدل AlphaFold به پیش‌بینی ساختار ۲۰۰ میلیون پروتئین کمک کرد و در حال حاضر بیش از یک میلیون بیولوژیست در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. دیپ‌مایند همچنین در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های جدید بیولوژی و کمک به تحقیقات مربوط به کشف و تحویل دارو، موضوعات علمی، ریاضیات، پیش‌بینی هوا و فناوری هم‌جوشی هسته‌ای است. حسابیس می‌گوید که هدف او همواره این بوده که از هوش مصنوعی به عنوان «ابزار عالی برای علم» استفاده کند.

دیپ‌مایند سال ۲۰۱۰ در لندن و با هدف دستیابی به «هوش مصنوعی عمومی» که قابلیت‌هایی مشابه انسان دارد، آغاز به کار کرد. برخی از محققان می‌گویند با AGI یا هوش مصنوعی عمومی، حتی اگر هم شدنی باشد، چندین دهه فاصله داریم.

به گفته حسابیس پیش از رسیدن به AGI به یکی دو پیشرفت مهم نیاز داریم. با این حال او می‌گوید: «تعجب نمی‌کنم اگر در یک دهه بعدی شاهدش باشیم. منظوم این نیست که حتما رخ می‌دهد اما تعجب نمی‌کنم. می‌شود گفت یک شانس ۵۰ درصدی وجود دارد و این زمان‌بندی از زمان آغاز به کار دیپ‌مایند تا به امروز تغییر چندانی نکرده است.»

حسابیس معتقد است که با توجه به قدرت AGI،‌ بهتر است تا از نگاهی علمی آن را دنبال کنیم. او که به تازگی با دولت انگلستان توصیه داده است از گفتمان جهانی در این باره استقبال می‌کند.

حسابیس‌ و دیپ‌مایند همچنین در حوزه توهم ابزارها نیز به دنبال راهکارهای تازه‌ای برای حقیقت سنجی هستند و برای مثال ممکن است که مدل‌ها پاسخ خود را با بخش جستجوی گوگل یا بخش Google Scholar حقیقت‌سنجی کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.