اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

April 3, 2024
9:49 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163617

ورایزون خطاب به رگولاتوری آمریکا: در شرایط بازکردن قفل گوشی‌های سیم‌لاک تجدید نظر کنید!

ICTna.ir – ورایزون به FCC اعلام کرد: شرایط باز کردن قفل ممکن است اپراتور را از تخفیف قابل توجه تلفن منصرف کند، زیرا نمی تواند یارانه خود را بازگرداند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ورایزون FCC را متهم به “سیاست گذاری مقطعی” و “تنظیم نامتقارن” کرد که منجر به رویکردی “تصادفی” در روند باز کردن قفل تلفن در آمریکا شده است. این شرکت از رگولاتوری آمریکا می‌خواهد تا اوضاع را اصلاح کند.

ورایزون در جدیدترین گزارش خود نوشت: اکنون زمان آن است که تجزیه و تحلیل کاملی از این موضوع انجام دهیم. کمیسیون باید هزینه ها و مزایای یک سیاست باز کردن قفل را ارزیابی کند، اینکه آیا این سیاست رفاه مصرف کننده را افزایش می دهد و اگر چنین است، آیا باید به طور یکسان اعمال شود یا خیر باید بررسی شود.

اخیراً، برخی از گروه‌های منافع عمومی از FCC خواسته‌اند تا الزامات باز کردن قفل تلفن را بر T-Mobile به عنوان شرط موافقت با خرید اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) معروف Mint Mobile اعمال کند.

ورایزون خود با الزامات باز کردن قفل تلفن های سیم لاک مواجه است که شرط دستیابی به طیف 700 مگاهرتز در سال 2021 و خرید ارائه دهنده پیش پرداخت TracFone در همان سال بوده است.

ورایزون در پرونده FCC خود استدلال کرد که در برخی موارد قفل تلفن می تواند برای مصرف کنندگان مفید باشد.

این شرکت نوشت: شرایط باز کردن قفل ممکن است یک اپراتور را از تخفیف قابل توجه روی گوشی تلفن منصرف کند، زیرا اگر مشتری فوراً به اپراتور دیگری نقل مکان کند، نمی‌تواند یارانه خود را بازگرداند.

ظاهراً قفل‌های تلفن به این منظور در نظر گرفته شده‌اند که به ارائه‌دهندگان خدمات بی‌سیم این امکان را می‌دهند که با آگاهی از اینکه اپراتور می‌تواند هزینه تلفن را از طریق صورت‌حساب‌های ماهانه جبران کند، گوشی های تلفن‌هایی را با هزینه کم به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. اگر مشتری می‌توانست فوراً به ارائه‌دهنده دیگری سوئیچ کند، اساساً یک تلفن رایگان دریافت می‌کردند!

اما قفل ها همچنین می توانند توسط ارائه دهندگان به عنوان راهی برای جلوگیری از تغییر اپراتور مشتریان به ارائه دهنده دیگری استفاده شوند.

تقریباً یک دهه پیش، قفل تلفن یا همان گوشی سیم لاک در آمریکا رایج بود تا اینکه FCC در سال 2014 صنعت بی‌سیم را به اجرای یک فرآیند واضح برای باز کردن قفل تلفن از شبکه ارائه‌دهنده سوق داد، در نتیجه به مشتریان اجازه می‌داد تلفن خود را به ارائه‌دهنده دیگری ببرند.

با این حال، FCC در برخی موارد الزامات خاص را برای باز کردن قفل تلفن اعمال کرده است. به عنوان مثال، ورایزون باید دستگاه های خاصی را 60 روز پس از فعال سازی به عنوان شرط خرید TracFone باز کند.

ورایزون این هفته به FCC گفت که این نوع الزامات می توانند نتیجه معکوس داشته باشند. این اپراتور نوشت: «برخلاف زمینه پس‌پرداخت (سیم کارت دائمی)، که در آن مصرف‌کنندگان با پروفایل اعتباری قوی دستگاه‌هایی را با هزینه‌های اولیه کم اعتباری دریافت می‌کنند، مصرف‌کنندگان پیش‌پرداخت (سیم کارت اعتباری) ممکن است به ارائه‌دهندگانی وابسته باشند که دستگاه‌های یارانه‌ای سنگین را برای کاهش هزینه‌های اولیه دستگاه ارائه می‌دهند».

ورایزون افزود: «ارائه دهندگان برای حفظ توانایی خود در ارائه چنین یارانه‌هایی به قفل‌های دستگاه متکی هستند. دوره‌های قفل کردن دستگاه، در واقع ممکن است به نفع مصرف‌کنندگان کم‌درآمد باشد، زیرا دستگاه‌ها را مقرون به صرفه‌تر می‌کنند و مانع ورود به سرویس تلفن همراه را کاهش می‌دهند.»

ورایزون در پرونده خود گفت که هیچ موضعی در مورد خرید پیشنهادی T-Mobile برای Mint Mobile ندارد. در عوض، ورایزون از FCC خواست “تجزیه و تحلیل کاملی از سیاست باز کردن قفل خود انجام دهد و سیاست های خود را بر اساس یک سابقه کاملا توسعه یافته استوار کند.”

مؤسسه فناوری باز و دانش عمومی نیو آمریکا هم در این خصوص اعلام کرد: «حامیان مصرف‌کننده مدت‌ها استدلال کرده‌اند که تلفن‌های همراه باید به‌طور پیش‌فرض قفل شوند و به کاربران این امکان را می‌دهند که راحت‌تر درباره دستگاه و خدماتی که خریداری می‌کنند، انتخاب کنند، همانطور که برای اکثر محصولات می‌توانند.» این گروه ها خاطرنشان کردند که در نتیجه رگولاتورها در بریتانیا و کانادا محدودیت هایی را برای قفل تلفن اعمال کرده اند.

مؤسسه فناوری باز آمریکا و دانش عمومی در استدلال خود از FCC خواستند که T-Mobile را ملزم کند تا قفل تلفن های خود را 60 روز پس از فعال سازی باز کند، و آن را به عنوان شرط خرید پیشنهادی 1.3 میلیارد دلاری Mint Mobile، که توسط رایان رینولدز بازیگر مطرح شده است، در نظر بگیرد.

FCC هنوز در حال بررسی خرید پیشنهادی T-Mobile برای Mint Mobile است. مقامات T-Mobile گفته اند که انتظار دارند این معامله در سه ماهه اول سال 2024 بسته شود. این نشان دهنده تاخیر در برنامه اولیه شرکت برای بستن قرارداد تا پایان سال 2023 است.

در ماه اکتبر، FCC مجموعه ای از سوالات را در مورد خرید پیشنهادی Mint Mobile از سوی این شرکت در T-Mobile مطرح کرد.

مؤسسه فناوری باز آمریکای جدید و دانش عمومی در مورد شرایط باز کردن قفل تلفن در T-Mobile برای مقابله با کاهش تعداد MVNOها بحث کردند. این گروه ها نوشتند: از دست دادن مداوم MVNO های مستقل به طور پیوسته رقابت و انتخاب مصرف کننده در بازار خدمات داده تلفن همراه را تضعیف می کند.

در یک پرونده در سال گذشته ، ورایزون استدلال کرد که T-Mobile “سیاست های قفل بسیار محدودتری دارد که توانایی مصرف کنندگان را برای تغییر اپراتورها یا دستگاه ها محدود می کند.”

به طور خاص، ورایزون اشاره کرد که T-Mobile گوشی های مشتریان پس پرداخت خود را قفل می کند تا زمانی که دستگاه ها به طور کامل پرداخت شوند، که ممکن است تا دو سال طول بکشد. ورایزون در آن زمان افزوده بود: «مشتریان پیش‌پرداخت باید 365 روز پس از فعال شدن دستگاه در شبکه T-Mobile منتظر بمانند و مشتریان محدود به دو باز کردن قفل دستگاه در هر دوازده ماه هستند».

در همین حال، ورایزون معمولاً بعد از 60 روز قفل تلفن های خود را باز می کند .

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.