اینترنت و شبکه

باندپهن

خبر اول

فیبرنوری

April 3, 2024
10:44 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163623

در ژاپن NTT و NEC به دنبال افزایش چشمگیر ظرفیت فیبرنوری زیردریایی هستند

ICTna.ir – در ژاپن شرکتهای NTT و NEC اعلام کرده اند که یک آزمایش انتقال را با استفاده از فناوری جدید فیبر نوری انجام داده اند که به گفته آنها می تواند ظرفیت کابل های زیردریایی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این شرکت‌ها در آزمایشی که شرایط کابل‌های زیردریایی در کف اقیانوس را شبیه‌سازی می‌کرد، یک فیبر چند هسته‌ای جفت شده 12 هسته‌ای را در فاصله 7280 کیلومتری با موفقیت آزمایش کردند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این شرکت‌ها روز پنجشنبه گفتند که در آزمایشی که شرایط کابل‌های زیردریایی در کف اقیانوس را شبیه‌سازی می‌کند، یک فیبرنوری جفت شده 12 هسته‌ای را در طول 7280 کیلومتر با موفقیت آزمایش کرده‌اند.

NTT و NEC اشاره کردند که کابل‌های زیردریایی نوری موجود از فیبر تک هسته‌ای استفاده می‌کنند که دارای یک مسیر انتقال نوری به نام هسته مرکزی در یک فیبر واحد است. آنها افزودند که محققان در سراسر جهان روی فیبرهای چند هسته ای کار کرده اند که مسیرهای بیشتری را بدون افزایش اندازه فیبر نوری استاندارد با قطر 0.125 میلی متر اضافه می کنند. NTT و NEC روی فیبرهایی کار می کنند که 12 هسته را در آن فضای کوچک بسته بندی می کنند.

این شرکا در بیانیه‌ای گفتند: انتظار می‌رود این دستاورد یک فناوری زیرساخت انتقال نسل بعدی باشد که به تحقق شبکه‌های نوری با ظرفیت بزرگ، از جمله کابل‌های زیردریایی نوری آینده کمک می‌کند.

 

پرداختن به موضوع تداخل

با هسته های بیشتری که در یک فیبر نوری قرار می گیرند، تداخل بین هسته ها رخ می دهد و ظرفیت ارتباطات کاهش میابد. این شرکت ها می گویند: «به خصوص در انتقال از راه دور، به دلیل عدم یکنواختی تأخیر و از دست دادن بین سیگنال های نوری، دریافت دقیق سیگنال های ارسالی دشوار می شود.

برای رفع این مشکل، NEC و NTT الگوریتمی را توسعه دادند تا فناوری خروجی چندگانه ورودی (MIMO) را به شبکه‌های نوری بیاورند. فناوری MIMO به طور گسترده در ارتباطات بی سیم برای جداسازی سیگنال های رادیویی مزاحم متعدد استفاده می شود.

علاوه بر این، شرکت‌ها فناوری‌های طراحی را برای فیبرهای چند هسته‌ای جفت شده و دستگاه‌های ورودی/خروجی نوری (اتصال فن به داخل/فن خروج) توسعه داده‌اند که می‌تواند اثرات عدم یکنواختی بین تاخیر و از دست دادن سیگنال را کاهش دهد.

این دو شرکت در نظر دارند تا فناوری فیبر نوری جدید خود را تا دهه 2030 و درست در زمان راه اندازی 6G برای استقرار تجاری آماده کنند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.