تلفن همراه

گوشی

April 3, 2024
10:15 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163644

چرا طراحی تکراری گوشی‌های هوشمند یک مشکل بزرگ نیست؟

با وجود اینکه خوره‌های تکنولوژی از طراحی‌های خلاقانه برای گوشی‌های هوشمند استقبال می‌کنند، ولی واقعیت این است که بیشتر کاربران چنین خواسته‌ای ندارند. وقتی طراحی یک گوشی هوشمند خوب است، ما می‌خواهیم که خوب باقی بماند و صادقانه بگویم، اکثر گوشی‌های مدرن خوب هستند. اینکه گوشی‌ها تا حد زیادی سال به سال شبیه هم به نظر می‌رسند، در واقع یک نعمت است، نه یک نفرین.

اگر از رونمایی گوشی‌های هوشمند بدون تغییر در طراحی ناامید شده‌اید، در ادامه به نکات مثبتی در مورد این وضعیت اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند مشخص شده است

در ابتدای ظهور هر تکنولوژی، آزمون و خطا حرف اول را می‌زند. در آن دوران، نه از دوام ایده‌آل برای طراحی دستگاه‌ها خبر داریم، نه از روش‌های ضدآب کردن آن‌ها و نه حتی از راهکارهای خنک‌کننده‌ی غیرفعال. در کل، مطمئن نیستیم چه ویژگی‌هایی اهمیت دارند.

اما اکنون شرایط کاملاً متفاوت است. سازندگان گوشی‌های هوشمند یاد گرفته‌اند که دستگاه‌هایی فوق‌العاده قدرتمند، سبک، زیبا و با دوامی مثال‌زدنی بسازند. البته می‌توان در طراحی آن‌ها تغییراتی ظریف ایجاد کرد، اما این کار اغلب با معایبی همراه است. به همین دلیل، وارد عصر یک‌نواختی در طراحی گوشی‌های هوشمند شده‌ایم. در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند، تغییرات ظاهری عموماً صرفاً برای خود تغییر صورت می‌گیرند و هدف خاص دیگری ندارند.

حتی در مورد گوشی‌های تاشو هم، توسعه‌دهندگان می‌دانند چطور نمونه‌های عالی بسازند. بیشتر آزمایش‌ها در حال حاضر روی دوام و کوچک‌سازی قطعات متمرکز شده‌اند تا بتوان دوربین‌های پرچمدار را روی دستگاهی جای داد که هر نیمه از آن باید نازک‌تر از یک گوشی معمولی باشد. البته از بین بردن خط چین‌خوردگی نمایشگر هم ایده‌ی جذابی است. اما اصول بنیادی طراحی این نوع گوشی‌ها دیگر مشخص و تثبیت شده‌اند.

ثبات طراحی برای هویت و شناسایی برند اهمیت زیادی دارد

بسیاری از افراد به طور مرتب پیگیر رونمایی از هر گوشی جدید نیستند. آن‌ها گوشی خود را خریداری می‌کنند، دو یا سه سال از آن استفاده می‌کنند و سپس اقدام به تعویض آن می‌کنند. در صورتی که از گوشی خود راضی باشند، به احتمال زیاد به دنبال موبایلی مشابه مدل فعلی خود می‌گردند.

در این میان برندهای مختلف از طریق تغییر در طراحی، به دنبال ایجاد تمایز هستند. هر نسل از گوشی‌های جدید ممکن است با توجه به شباهت‌های ظاهری با نسل قبلی، کسل‌کننده به نظر برسد. با این حال، تغییر دادنِ دائم این ویژگی‌ها می‌تواند باعث شود دیگر نتوانیم برندها را با مشخصه‌های ظاهری‌شان بشناسیم.

امکان انتخاب از بین برندهای مختلف با طراحی‌های متفاوت

همچنان شاهد تنوع گسترده‌ای در طراحی گوشی‌های هوشمند هستیم. این تفاوت‌ها بیشتر میان برندهاست تا مدل‌های خاص. اگر به طراحی مینیمالیستی علاقه دارید، سامسونگ گزینه مناسبی برای شماست. اگر می‌خواهید برند گوشی‌ هوشمندتان نماد تجمل باشد، لوگوی درشت اپل روی آیفون‌ها گویای همه چیز است. اگر سخت‌افزاری با نورپردازی خاص یا ظاهری به سبک سایبرپانک می‌خواهید، می‌توانید گوشی‌های Nothing Phone یا ROG Phone را انتخاب کنید.

این موضوع در مورد تجربه نرم‌افزاری نیز صدق می‌کند. گوشی‌های هوشمند اپل و گوگل بر تجربه‌ای یکپارچه و با امکانات ضروری تأکید دارند. سامسونگ به کاربران امکان می‌دهد تقریباً هر چیزی را طبق سلیقه خود تنظیم کنند. موتورولا و ایسوس تجربه‌ای میانه را ارائه می‌دهند. بنابراین، هر وقت از یکنواختی خسته شدید، می‌توانید با تغییر برند، تازگی را به دنیای دیجیتال خود بیاورید. در عین حال، می‌دانید که همیشه امکان بازگشت به برند و رابط کاربری آشنا برایتان وجود دارد.

خرید نسل جدید گوشی فعلی

اگر از گوشی که دارید راضی هستید، گاهی اوقات تنها چیزی که از مدل جدیدتری انتظار دارید، نسخه‌ای بسیار مشابه اما کمی بهبود یافته و اصلاح‌شده است. شما خواهان سخت‌افزار قوی‌تر، رفع باگ‌ها و شاید چند ویژگی نرم‌افزاری اضافی هستید. شاید طراحی فیزیکی کمی نازک‌تر باشد (یا بر خلاف اولویت اکثر بررسی‌کنندگان، ضخیم‌تر) با خمیدگی‌های نرم‌تر.

اگر سال‌ها پیش عاشق یک گوشی اندرویدی شده بودید، احتمالا دیگر نمی‌توانید گوشی‌ای شبیه به آن پیدا کنید. گوشی‌های پیکسل مدرن گوگل با سری نکسوس قدیمی این شرکت بسیار متفاوت هستند. گوشی‌های جدیدتر سامسونگ هم شباهت کمی به گلکسی اس ۳ دارند. با این حال، از آنجایی که گوشی‌های جدیدتر هر دو شرکت سازگاری بیشتری پیدا کرده‌اند، اگر از آن‌ها خوشتان بیاید، می‌توانید راحت‌تر روی این موضوع حساب کنید که در آینده هم بتوانید مدل‌های بعدی‌شان را تهیه کنید.

این موضوع برای مدت زیادی به نفع آیفون عمل کرده است. هر آیفون یک کالای شناخته‌شده است. حذف دکمه هوم، بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه نمایش برای پر کردن کل جلوی دستگاه و اضافه شدن برآمدگی دوربین شاید قابل توجه‌ترین تغییرات در طراحی این گوشی از زمان عرضه اولین مدل باشد. این تکامل تدریجی به این معنی است که هر آیفون، سال به سال برای افرادی که مدل‌های قبلی را دارند، قابل شناسایی است.

افزایش بهره‌وری در صورت ثابت ماندن ویژگی‌ها

بسیاری از ما در سنین پایین خواهان تجربه و امتحان چیزهای جدید هستیم، اما این تمایل با افزایش سن کاهش می‌یابد. هر تغییر کوچک می‌تواند برنامه کاری ما را به هم بریزد. حتی تغییر یک تنظیم ساده می‌تواند باعث اتلاف یک ساعت از کار شود. ثبات یک ویژگی است، در حالی که تغییر می‌تواند حکم باگ را داشته باشد.

قابل پیش‌بینی بودن برای دورکاری که امروزه رواج بیشتری پیدا کرده، حتی حیاتی‌تر است. ما ابزارهایی را انتخاب می‌کنیم که به انجام کارمان کمک کنند و انتظار داریم این ابزارها هر زمان که نیاز داشتیم در دسترس باشند. شاید به نظر برسد که گلکسی اس ۲۳ اولترا شباهت زیادی به نسل قبلی خود دارد، اما طبق گزارش وبسایت Android Police، فروش این گوشی نسبت به مدل قبلی بیش از ۶ میلیون واحد بیشتر بوده است. سامسونگ به خاطر اینکه تغییرات زیادی اعمال نکرده، تنبیه نشد. برعکس، به نظر می‌رسد که پاداش هم گرفته است.

تغییر سخت‌افزار نمی‌تواند پیوسته باشد

یکی از جنبه‌های منفی اقتصاد مدرن ما این است که چیزهایی که کاملا کاربردی هستند، به دلایل غیرمنطقی تغییر داده می‌شوند؛ تنها هدف این کار ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید دوباره‌ی همان کالایی است که از قبل دارند. این رویه ذاتا اتلاف منابع است. چرخه‌ی جایگزینی محصولات در صنعت فناوری، به نسبت بسیاری از صنایع دیگر، بسیار سریع‌تر است. ممکن است ما یک چکش را برای ده یا بیست سال داشته باشیم و به ندرت به فکر عوض کردن آن بیفتیم. اما یک لپ‌تاپ؟ شاید تا پنج سال کار کند. یک گوشی موبایل چطور؟ هر یک یا دو سال! تولیدکنندگان و شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی خدمات تلفن همراه همگی خواهان آن هستند که ما به دفعات زیاد گوشی‌های هوشمند را ارتقا دهیم.

هر بار که شکل ظاهری یک گوشی تغییر می‌کند، به این معناست که قاب‌های محافظ قدیمی دیگر قابل استفاده نیستند. مجبور می‌شویم کابل‌های شارژ و هندزفری‌هایمان را دور بیاندازیم و مدل‌های جدید تهیه کنیم. تأثیر این رویه در کل زنجیره‌ی تأمین بسیار گسترده‌تر است. انواع قطعات گوشی باید کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شوند و خط تولید برای ساخت آن‌ها دوباره راه‌اندازی شود. هر چه بتوانیم در طول سال‌های مختلف اجزای بیشتری را ثابت نگه داریم، به میزان بیشتری می‌توانیم ما و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از همان وسایلی که داریم استفاده مجدد کنیم.

حتی خوره‌های تکنولوژی هم تغییرات زیادی نمی‌خواهند

منتقدان گجت‌های نوآورانه، ناخواسته و بیشتر از آنچه تصور می‌کنند، مانع نوآوری می‌شوند. به عنوان مثال، کمپانی سامسونگ با در نظر گرفتن قابلیت خم‌شدن گوشی‌های سری Z Fold، آن‌ها را با عرض کمتر و خوش‌دست‌تر طراحی کرد. اما بسیاری از این تغییر استقبال نکردند و ادعا کردند که همچنان اندازه و شکل یک گوشی استاندارد را ترجیح می‌دهند. در مقابل، گوشی تاشوی جدید وان‌پلاس «اوپن» به دلیل شباهت به گوشی‌های معمولی در حالت بسته، مورد تحسین قرار گرفت. به نظر می‌رسد هدف نهایی این است که گوشی‌های تاشو تا حد ممکن از گوشی‌های هوشمند معمولی قابل تفکیک نباشند.

این تنها نمونه‌ای از یک رویه‌ی کلی است. منتقدان تمایل دارند گوشی‌هایی را که با سلایق آن‌ها همخوانی ندارند، نکوهش کنند و بالعکس، دستگاه‌هایی را که بهترین ویژگی‌های رقبا را کپی کرده‌اند، مورد ستایش قرار دهند. نتیجه‌ی این رویکرد، یکسان‌سازی بیش از حد سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند است. آیا این همان چیزی است که ما می‌خواهیم؟

بهتر کردن گوشی‌های هوشمند و در عین حالت ثابت نگه داشتن طراحی آن، همچنان یک نوآوری محسوب می‌شود. در حال حاضر طراحی گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی به بلوغ رسیده و قرار نیست شاهد تغییرات گسترده در زمینه‌ی طراحی باشیم. ما نیازی به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه برای تغییر جزئی ظاهر تلفن‌ها در هر سال نداریم. بنابراین به جای آن، شرکت‌ها باید بیش از پیش به دنبال نوآوری در سایر حوزه‌ها باشند.

منبع: HowToGeek
ترجمه: دیجیکالا

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.