هوش مصنوعی

April 3, 2024
22:40 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163706

مرکز پژوهش‌های مجلس: تنقیح قوانین با هوش مصنوعی انجام می‌شود

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد سامانه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی نهایی شده است و تا عید فطر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش پیوست، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد پروژه هوشمندسازی تنقیح قوانین و مقررات با همکاری معاونت قوانین مجلس و برخی اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به صورت دانش‌بنیان آغاز شده است و این مرکز با ایجاد سامانه‌ای بر مبنای هوش مصنوعی پروژه تنقیح قوانین (تخلیص و اصلاح) را در دستور کار قرار داد که این اقدام با صرفه‌جویی‌های چشمگیری در هزینه‌های نیروی انسانی و زمانی همراه بوده است.

نگاهداری این سامانه را دارای ویژگی‌های بومی و مناسب با نظام حقوقی ایران معرفی کرد که در آن از هوش مصنوعی برای تخلیص و اصلاح قوانین استفاده می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد این سامانه گفت: در فاز نخست این سامانه، براساس بانک داده‌‌های قوانین و مقررات مرکز پژوهش‌های مجلس با وجود چالش‌ها، نواقص و مشکلات متعدد، الگوی استخراج شده در امر تنقیح قوانین و مقررات به صورت آزمایشی اجرا و خروجی‌های آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

او در ادامه با اشاره به هوشمندسازی این سامانه گفت: در مرحله دوم این اقدام، طراحی مدل کدگذاری هوشمند تمامی قوانین، ارائه مدل نسخ ضمنی برای همه کدها، طراحی سامانه جامع هوشمند و تعاملی قوانین، تطبیق هوشمند طرحها و لوایح با قوانین و طراحی مدل تنظیم هوشمند قوانین جامع، در دستور کار قرار گرفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.