تلفن همراه

خبر اول

هوش مصنوعی

April 4, 2024
11:45 پنجشنبه، 16ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163711

تجهیزات مخابراتی در مرکز رونق هوش مصنوعی آینده خواهد بود

ICTna.ir – مرکز تحقیقاتی معتبر IDC پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای مراکز داده، تلفن‌های هوشمند و تجهیزات شبکه در پنج سال آینده خواهد شد. آخرین گزارش پیش بینی نیمه هادی IDC نشان می دهد که سخت افزار صنعت مخابرات به نظر می رسد یکی از بزرگترین زمینه های رشد در فناوری هوش مصنوعی در سه سال آینده باشد. به طور کلی، این رشد در دو بخش اتفاق می‌افتد: تعبیه مدل‌های هوش مصنوعی تشنه داده در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها، و سیل ترافیک هوش مصنوعی به مراکز داده.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، چشم انداز صنعت تراشه IDC، رشد قوی بازار جهانی را پس از دو سال انقباض، با رشد حدود 20 درصدی در سال جاری و 14 درصدی دیگر در سال 2025 پیش بینی می کند. ماریو مورالس، معاون گروه IDC برای فعال کردن فناوری ها و تراشه ها، گفت 5G بزرگترین عامل است. کاربرد تک نیمه هادی که حدود 30 درصد از بازار را در دستگاه ها و تراشه های شبکه هدایت می کند.

طبق پیش‌بینی IDC، حدود یک سوم از رشد درآمد صنعت تراشه‌های جهانی در سال جاری از گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه‌ها حاصل می‌شود.

مورالس به گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار جدید در نمایشگاه بارسلونای امسال اشاره کرد که قابلیت‌های هوش مصنوعی را پیش‌بینی می‌کنند و شروع به انتقال پردازش هوش مصنوعی از فضای ابری به خود دستگاه‌ها می‌کنند. او در اوایل این ماه در یک ارائه آنلاین گفت: “ما فکر می کنیم این چیزی است که در نیمه دوم سال جاری شروع به افزایش می کند و با ورود به سال 2025 واقعاً شتاب می گیرد.”

 

دو برابر شدن دستگاه‌های لبه هوش مصنوعی

مورالس گفت که تعداد دستگاه‌های متصل در لایه اج، از سال 2022 تا 2027 دو برابر خواهد شد و در نهایت حجم عمده ترافیک هوش مصنوعی را به خود اختصاص خواهند داد. بیشتر این استنتاج هوش مصنوعی است، که به جای آموزش ایجاد مدل ها، خرد کردن داده ها را انجام می دهد که پاسخ هایی را بر اساس مدل های موجود ارائه می دهد.

او گفت: «استنباط هوش مصنوعی در واقع بزرگتر از چیزی است که قبلاً در آموزش در مرکز داده و زیرساخت دیده‌ایم، و فکر می‌کنیم که چشم‌انداز بازار را در بلندمدت به خوبی نشان می‌دهد».

همچنین انتظار می‌رود مراکز داده به‌طور چشمگیری رشد کنند، با رشد 45 درصدی برای سال 2024، طی پنج سال آینده، IDC پیش‌بینی می‌کند که مراکز داده به بزرگترین منبع تقاضا در بازار نیمه‌رساناها تبدیل خواهند شد و از رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند پیشی خواهند گرفت.

مورالس گفت تقاضا برای تراشه های شبکه ارتباطی که حدود 10 درصد از کل بازار را تشکیل می دهد، در سال جاری حدود 61 میلیارد دلار ارزش دارد که 13.5 درصد افزایش یافته است. او گفت: بسیاری از رشدی که ما معتقدیم در بازار وجود دارد، حداقل طی پنج تا هفت سال آینده قطعاً پایدار است.

جدای از مخابرات، نظرسنجی IDC در دسامبر 2023 همچنین نشان داد که سطح فعالیت هوش مصنوعی نسل سازمانی در حال حاضر فوق‌العاده بالا است. داده های نظرسنجی نشان می دهد که 41 درصد از شرکت ها در سراسر جهان در حال حاضر به طور قابل توجهی در زیرساخت های هوش مصنوعی ژنرال سرمایه گذاری می کنند، بودجه تعیین کرده اند و نرم افزارهای هوش مصنوعی یا خدمات مشاوره ای را خریداری کرده اند.

این نظرسنجی نشان داد که 22 درصد دیگر در حال انجام آزمایشات اولیه هستند و یک برنامه هزینه در 18 ماه آینده دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.