5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

تلفن همراه

خبر اول

فیبرنوری

April 4, 2024
13:45 پنجشنبه، 16ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163712

اپراتورهای ارائه دهنده فیبرنوری؛ بیشتر به همگرایی با تلفن همراه توجه می‌کنند

ICTna.ir – به گفته تحلیلگران نیو استریت، اپراتور فیبر مترونت به نظر می رسد در حال نزدیک شدن به یک معامله تلفن همراه است. در همین حال، Frontier و Lumen برای چنین همگرایی و رویکردی منتظر هستند.

بر اساس تعدادی از گزارش‌های جدید، اپراتورهای فیبر کوچک‌تر از Lumen Technologies گرفته تا Frontier Communications و Metronet در حال بررسی افزودن خدمات تلفن همراه به پیشنهادات فیبر خود هستند. هدف آنها از این کار “حفظ موقعیت رقابتی خود در یک بازار مخابراتی همگرا” است. با این حال، تا کنون به نظر می رسد انگیزه کمی برای حرکت سریع در این موضوع وجود داشته باشد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تحلیلگران مالی در TD Cowen در گزارشی که جزئیات رویداد فیبر اخیر این شرکت را توضیح می دهد، نوشت: ارائه دهندگان فیبر “در حال حاضر نیاز مبرمی به ارائه تلفن همراه نمی بینند، اما همچنان در معرض این امکان هستند.” «مسئله «چه زمانی» است و نه «اگر»!

دیگران موافقند. تحلیلگران مالی در نیو استریت ریسرچ اخیراً نوشتند که موضوع همگرایی «خیلی جالب‌تر» می‌شود. اما در خلاصه رویداد فیبر اخیر خود، آنها نیز خاطرنشان کردند که ادغام فیبر و موبایل به سرعت اتفاق نمی افتد.

در حال حاضر برخی از ارائه دهندگان فیبر، مانند ALLO و Omnipoint، خدمات تلفن همراه را از طریق مشارکت MVNO با AT&T راه اندازی کرده اند و البته، برخی از اپراتورهای بزرگ شبکه بی سیم مانند ورایزون و AT&T به گسترش شبکه های فیبر خود در مکان های جدید ادامه می دهند.

برای روشن شدن، روند مشابهی در صنعت کابل در حال انجام است. ارائه دهندگان کابل از کامکست گرفته تا Charter، Cox، Altice و TVS Cable در حال اضافه کردن خدمات تلفن همراه به خدمات کابلی خود هستند. آنها این کار را از طریق معاملات MVNO با شرکت هایی مانند AT&T (TVS Cable)، T-Mobile (Altice) و ورایزون (Comcast، Charter و Cox) انجام می دهند. اما بر اساس گزارش‌های New Street و TD Cowen، چنین روندهایی آماده شتاب گرفتن هستند.

 

آماده سازی خدمات موبایل

“به نظر می رسد مترونت یک پیشنهاد بی سیم را جدی تر از زمانی که قبلاً با آنها صحبت کردیم در نظر گرفته است. آنها نگران هستند که بدون فرصت بی سیم، بخشی از بازار را که می توانند به آن رسیدگی کنند محدود می کنند. چالش برای آنها دسترسی ایمن به یک بی سیم است. تحلیلگران خیابان جدید در کنفرانس اخیر فیبر به آینده خود نوشتند. اگر اهمیت ارائه بی سیم برای مترونت در حال افزایش است، ما گمان می کنیم که برای سایر اپراتورهای پهنای باند نیز اهمیت داشته باشد.

دفتر مرکزی مترونت در ایوانسویل، ایندیانا قرار دارد و عملیات فیبر را در حدود 200 جامعه در 16 ایالت می‌شمارد.

سایر اپراتورهای فیبر کوچکتر نیز افکار مشابهی دارند. “Frontier در صورت مشاهده دو نقطه داده، راه اندازی یک MVNO بی سیم را در نظر می گیرد: اولا دیگر به نفوذ هدفمند [فیبر] دست نمی یابد، و در ثانی موبایل به یک عامل بسیار مهم در کاهش ریزش تبدیل می شود.

تحلیلگران TD Cowen در سمپوزیوم اخیر FTTH خود نوشتند که نفوذ خوب و ریزش کم رکورد را تجربه می کنند. تحلیلگران TD Cowen نوشتند که Lumen نیز هنوز نیازی به یک سرویس تلفن همراه که ریزش مشتریان فیبر خود را کاهش دهد، نمی بیند. در واقع، مقامات لومن سال گذشته هنگام بحث در مورد این موضوع، همین را گفتند .

لومن، به نوبه خود، اخیراً تکمیل یک بازسازی بدهی را اعلام کرد که به گفته مدیرعامل این شرکت، “باند فرودگاه ما را برای تحول پاک می کند.”

 

حرکت به جلو

در حال حاضر برخی از ارائه دهندگان فیبر به تجارت موبایل وارد شده اند. به گفته تحلیلگران TD Cowen، ALLO اخیراً سرویس تلفن همراه خود را از طریق معامله NCTC با AT&T راه اندازی کرده است. تحلیلگران نوشتند: «برای ALLO، راه‌اندازی عرضه موبایل مدتی طول کشید و این شرکت انتظار ندارد تا 4 تا 5 سال آینده شاهد تعداد مشتریان بی‌سیم معنی‌دار باشد».

مدیر ارشد NCTC اخیراً گفت که این سازمان حدود 100 عضو دارد، از جمله اپراتورهای فیبر و کابل، که چرخهای پیش برنده پیشنهادی MVNO آن که سال گذشته معرفی شد، استفاده می کنند و در جنبه بی سیم، T-Mobile به آزمایش ارائه فیبر ادامه می دهد. این اپراتور شبکه تلفن همراه در حال حاضر خدمات فیبر را در 13 شهر کوچکتر ایالات متحده آمریکا از طریق مشارکت با شرکت های فیبر دسترسی آزاد مانند Tillman FiberCo، SiFi Networks و Intrepid Networks ارائه می دهد. برخلاف AT&T و ورایزون ، T-Mobile شبکه فیبر خود را اداره نمی کند.

با این حال، بر اساس گزارشی که در نشریه آلمانی Handelsblatt منتشر شده ، T-Mobile در حال مذاکره برای سرمایه گذاری تا یک میلیارد دلار در یک سرمایه گذاری مشترک با اپراتور شبکه فیبر منطقه ای Lumos Networks آمریکا است .

تحلیلگران نیو استریت می نویسند: معامله لوموس، اگر صحت داشته باشند، ممکن است آزمایش دیگری باشد یا ممکن است آغاز چیزی بزرگتر باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.