5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

April 4, 2024
11:47 پنجشنبه، 16ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163717

رگولاتور فرانسه: شبکه‌های تلفن همراه مصرف انرژی را افزایش می‌دهند!

ICTna.ir – بر اساس داده‌های رگولاتوری فرانسه موسوم به Arcep، انتشار گازهای گلخانه‌ای Scope 1 و 2 اپراتورهای فرانسوی در سال 2022 با ادامه رشد مصرف انرژی در شبکه‌های تلفن همراه، 2 درصد افزایش یافت. بر اساس داده های رگولاتوری فرانسه، در سال 2022، انتشار تجمعی Scope 1 و 2 اپراتورهای فرانسوی Bouygues، Free، اورنج و SFR برای دومین سال متوالی 2 درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آخرین نسخه تحقیق سالانه Arcep با عنوان “دستیابی به پایداری دیجیتال” شاخص‌های انتشار و عملکرد زیست محیطی بخش دیجیتال، شبکه‌های مخابراتی، مراکز داده و انواع خاصی از دستگاه‌ها را گردآوری می‌کند. در حالی که داده‌های Scope 1 به انرژی مصرف شده مستقیم توسط یک شرکت، از جمله از طریق ناوگان خودرو یا بویلرهای در حال کار اشاره دارد، Scope 2 به انتشار غیرمستقیم از انرژی خریداری شده اشاره دارد. دسته اخیر را می توان به دو روش مختلف اندازه گیری کرد.

اولین مورد، که “مبتنی بر مکان” نامیده می شود، تنها ترکیب انرژی کلی در یک منطقه معین را هنگام محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با انرژی خریداری شده از شبکه در نظر می گیرد. در همین حال، رویکرد به اصطلاح مبتنی بر بازار، مکانیسم‌های بازار مانند گواهی‌های انرژی تجدیدپذیر را در نظر می‌گیرد و دستیابی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند.

افزایش 2 درصدی گزارش شده توسط Arcep بر اساس انتشارات Scope 2 مبتنی بر مکان است که 3 درصد افزایش یافته است. این تنظیم کننده همچنین اشاره می کند که افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در سال های 2022 و 2021 پس از کاهش بزرگ ناشی از بیماری همه گیر در سال 2020 اتفاق می افتد.

در متن گزارش کامل فوق که به زبان فرانسوی موجود است، رگولاتور فرانسه همچنین فاش می‌کند که انتشار گازهای گلخانه‌ای 2 مبتنی بر بازار اپراتورها در سال 2022 به میزان 5 درصد کاهش یافت و 25 درصد کمتر از انتشارات مبتنی بر مکان آنها بود، که بینش جالبی را در مورد میزان این دو معیار ارائه می‌دهد. می تواند متفاوت باشد.

 

افزایش ترافیک داده بر تقاضای انرژی تأثیر می گذارد

Arcep گزارش می دهد که مصرف انرژی اپراتورها همچنان به رشد خود ادامه می دهد و در سال 2022 افزایش 7 درصدی را به ثبت رسانده است. این امر عمدتاً به دلیل افزایش مصرف انرژی در شبکه های تلفن همراه است که در سال 2022 حدود 14 درصد رشد داشته است. Arcep این را به افزایش 28 درصدی مصرف دیتا و اضافه شدن 7هزار و 300 سایت موبایل در همان سال نسبت می دهد.

انتظار می‌رود که ترافیک داده در سرتاسر جهان به رشد خود ادامه دهد، به این معنی که بعید به نظر می‌رسد میزان مصرف برق شبکه‌های تلفن همراه به این زودی‌ها کاهش یابد. در حالی که شبکه های 5G به ازای هر واحد داده کارآمدتر انرژی هستند، ظرفیت بیشتر آنها به این معنی است که در کل انرژی بیشتری نسبت به 4G مصرف می کنند. به عنوان مثال، مک‌کینزی انتظار دارد مصرف داده‌ها طی پنج سال آینده به‌طور تصاعدی رشد کند ، و می‌گوید این احتمالاً مزایای به‌دست‌آمده از پروتکل‌های انتقال داده با کارآمدتر انرژی را جبران می‌کند.

با این حال، خبر خوب این است که بسیاری از اپراتورها در سراسر جهان برق تجدیدپذیر را انتخاب می کنند. بر اساس GSMA، سهم برق تجدیدپذیر استفاده شده توسط اپراتورهایی که به CDP، یک سازمان غیرانتفاعی که اثرات زیست محیطی سازمان ها را ردیابی می کند، از 14 درصد در سال 2019 به 33 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. شایان ذکر است که این گروه از اپراتورها حدود 55 اپراتور را نمایندگی می کنند. در فرانسه، همه اپراتورها به غیر از Altice (شرکت مادر SFR) در سال‌های 2022 و 2023 اطلاعاتی را در اختیار CDP قرار دادند.

 

گرفتار شدن به فیبر

در همین حال، Arcep گزارش می دهد که مصرف انرژی در شبکه های ثابت فرانسه در سال 2022 به میزان 14 درصد کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل ادامه گذار از مس به فیبر نوری است. داده‌های تنظیم‌کننده همچنین قبلاً نشان داده بود که اشتراک فیبر نوری معمولاً انرژی کمتری نسبت به تلفن همراه دارد. مصرف برق شبکه‌های ثابت نیز نسبت به اینترنت و ست‌تاپ باکس‌ها که سه برابر بیشتر در طول دوره اندازه‌گیری شده بود، کمتر بود.

در حالی که مصرف انرژی شبکه توسط ترافیک داده دیکته می شود، این عامل تاثیر بسیار کمی در مورد برق مصرفی اینترنت و ستاپ باکس ها دارد. در سراسر دستگاه ها، حدود 95 درصد از مصرف آنها صرف نظر از استفاده از آنها اتفاق می افتد. در همان زمان، Arcep اشاره می کند که بهره وری انرژی از یک دستگاه به دستگاه دیگر به طور قابل توجهی متفاوت است.

مصرف برق جعبه ها

(منبع: Arcep)

وقتی صحبت از دستگاه‌های کاربر می‌شود، داده‌ها نشان می‌دهد که فروش در تمام دسته‌های شامل تلفن همراه، لپ‌تاپ، صفحه‌نمایش رایانه، تلویزیون و تبلت کاهش یافته است. اما مزایای پایداری ممکن است حداقل تا حدی با افزایش اندازه صفحه نمایش تقریباً در همه دسته ها به جز تلویزیون ها جبران شود.

با این وجود، Arcep گزارش می‌دهد که انتشارات Scope 1 و 2 از تولیدکنندگان دستگاه‌های مورد بررسی تا 5.4 درصد در سال 2022 کاهش یافته است. داده‌های جمع‌آوری‌شده بسته به دسته، 70 تا 95 درصد از دستگاه‌های موجود در بازار فرانسه را پوشش می‌دهد، به این معنی که دقیقاً یک دستگاه کامل ارائه نمی‌کند. تصویر با این حال، تنظیم کننده برنامه هایی را برای گسترش داده هایی که در نسخه های بعدی گزارش جمع آوری می کند، اعلام کرده است.

 

چالش های مرکز داده

یکی از راه های محدود کردن اثرات زیست محیطی دستگاه های کاربر، افزایش سهم تجهیزات بازسازی شده است. و در حالی که تقاضا برای گوشی های بازسازی شده در اروپا رو به افزایش بوده است ، نسبت گوشی های بازسازی شده فروخته شده توسط شرکت های مخابراتی فرانسه با 9 درصد کاهش به 4 درصد در سال 2022 رسیده است.

در مقابل، انتشارات مربوط به اپراتورهای مراکز داده در فرانسه 14 درصد در سال 2022 رشد کرد، در حالی که مصرف انرژی آنها 15 درصد افزایش یافت. این تا حد زیادی به دلیل افزایش ظرفیت بود، اما دماهای بالا نیز در آن سال ثبت شد که نیاز به خنک کننده تجهیزات را افزایش داد. Arcep خاطرنشان می کند که بهره وری انرژی مراکز داده متفاوت است و مراکز بزرگتر و جدیدتر معمولاً عملکرد بهتری در شاخص های زیست محیطی دارند.

در حالی که مصرف آب مرکز داده 20 درصد افزایش یافته است، Arcep خاطرنشان کرد که این هنوز هم تنها سهم کمی از مصرف کلی آب مرتبط با فعالیت های صنعتی و اقتصادی را نشان می دهد.

این یافته ها با سایر شاخص های پایداری مرکز داده مطابقت دارد. در حالی که این بخش پیشرفت هایی در بهره وری انرژی داشته است، قدرت کلی و ردپای آب آن هنوز جای نگرانی دارد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) عملکرد زیست‌محیطی این بخش را در سراسر جهان به‌عنوان «تلاش‌های بیشتر مورد نیاز» خلاصه می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.