تلفن همراه

خبر اول

گوشی

April 8, 2024
8:12 دوشنبه، 20ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163759

ظهور مجدد هواوی ممکن است حفره‌ای چند میلیارد دلاری در کوالکام ایجاد کند!

ICTna.ir – کوالکام ممکن است تجارت گوشی های هوشمند هواوی را نجات دهد، اما هواوی هیچ لطف متقابلی نخواهد کرد. در روزهای رو به پایان ریاست جمهوری ترامپ، درست چند هفته قبل از شورش های کنگره در 6 ژانویه 2021، کوالکام از ممنوعیت فروش فناوری ایالات متحده آمریکا به هوآوی معافیت گرفت. برای چندین سال، این فروشنده چینی پردازنده‌های کوالکام را از گوشی‌های خود بیرون می‌کشید و آنها را با تراشه‌های ساخت HiSilicon در تجارت داخلی خود، جایگزین می‌کرد. اما از اوایل سال 2021، انبارهای هواوی شروع به پر شدن از تراشه های کوالکام شدند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبق داده‌هایی که Light Reading مشاهده کرده است، امروزه HiSilicon تنها بین یک پنجم تا یک چهارم گوشی‌های هواوی را تشکیل می‌دهد. بقیه توسط تراشه‌ساز مستقر در سن دیگو یعنی کوالکام تامین می‌شوند. طبق یک برآورد، کوالکام از زمان دریافت این مجوز در اواخر سال 2020، تراشه‌هایی به ارزش 1.2 میلیارد دلار را به هواوی ارسال کرده است و طبق یک تخمین، قیمت‌های بالایی را برای هر واحد برای سیلیکون خود در نظر گرفته است. کوالکام از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

این تجارت پرسود برای کوالکام همچنین راه نجاتی برای کسب‌وکار هوآوی بود، یک نیروگاه گجت‌سازی که در سال 2020 حدود 67 میلیارد دلار فروش داشت. تحریم‌های آمریکا با قطع ارتباط هواوی با سامسونگ و TSMC، تنها کارخانه‌های تراشه‌هایی که قادر به تولید بودند، به شدت آن را از کار انداخت. جدیدترین تراشه های گوشی هوشمند پر از ترانزیستور که HiSilicon طراحی کرده است.

بدون کوالکام، هواوی به سادگی هیچ جایگزین مناسبی نداشت. بر اساس داده های منتشر شده توسط Counterpoint Research که شامل تعداد انگشت شماری از شرکت های بزرگ است، بازار پردازنده های برنامه بسیار متمرکز است . آنها شامل اپل و سامسونگ می شوند که تراشه هایی را برای استفاده در گوشی های هوشمند خود می سازند. مدیاتک تایوان به‌عنوان پیشتاز بازار امروز، درست جلوتر از کوالکام است و 36 درصد از محموله‌های جهانی در سه ماهه پایانی سال 2023 (در مقابل 23 درصد کوالکام) را به خود اختصاص داده است. اما مدیاتک، برخلاف کوالکام، از مجوز صادرات برای خدمات رسانی به هواوی محروم شد. از اوایل سال 2021، به تدریج از گوشی های هواوی ناپدید شد.

 

نجات ببر چینی

مجوز کوالکام که 4G را پوشش می دهد اما فناوری 5G را پوشش نمی دهد، بحث برانگیز است. برای منتقدان آمریکا که به ویژه در مورد چین تندرو هستند، این به هواوی فرصت و زمان داده است تا روی جایگزین های 5G داخلی کار کند. ثمرات این تلاش در سپتامبر گذشته زمانی که هواوی از میت 60 پرو خود، یک تلفن هوشمند 5G با تراشه Kirin 9000s رونمایی کرد، به نمایش گذاشته شد. مانند Kirin 9000، سلف خود، Kirin 9000s توسط HiSilicon طراحی شده است. اما در حالی که 9000 قبلا توسط TSMC ساخته شده بود، با استفاده از یک فرآیند 5 نانومتری (هرچه اندازه گیری کوچکتر باشد، تراشه پیشرفته تر است)، به نظر می رسد 9000s یک تراشه 7 نانومتری باشد که توسط SMIC، یک کارخانه گری مستقر در چین ساخته شده است.

Ying-Wu Liu، تحلیلگر فناوری و هزینه محاسبات و نرم افزار در شرکت تحلیلی Yole Group، در یادداشتی تحقیقاتی نوشت: در Yole Group، ما تأیید می کنیم که ساخت تراشه با راه حل قبلی HiSilicon، Kirin 9000 متفاوت است. در واقع، ما فرض کردیم که قالب SoC 9000s [سیستم روی یک تراشه] با استفاده از فرآیند N+2 (7nm) SMIC، با 13 لایه فلزی، توسعه یافته و ساخته شده است. این ارزیابی پس از “تخریب” Mate 60 Pro توسط Yole Group انجام شد.

SMIC نیز اکنون مشمول تحریم های ایالات متحده است. علاوه بر این، هرگز قادر به دستیابی به ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) مورد استفاده در تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌ها نبوده است. امروزه این ابزارهای EUV صرفاً توسط یک شرکت هلندی به نام ASML ساخته می‌شوند و دولت هلند مدت‌هاست که مجوز صادرات EUV را برای خدمات چین به ASML رد کرده است. راه حل، برای SMIC، به نظر می رسد یک فناوری قدیمی به نام لیتوگرافی فرابنفش عمیق (DUV) بوده است که ASML آن را قبل از تشدید قوانین به چین فروخت. کارشناسان معتقدند ساخت تراشه‌های 7 نانومتری با DUV کارایی کمتری نسبت به تولید آنها با EUV دارد، اما غیرممکن نیست.

به نظر می رسید با انتشار آخرین گزارش سالانه هوآوی در این هفته، شواهد تجاری به دست آمد. فروش سالانه در کسب و کار مصری هوآوی از 67 میلیارد دلار در سال 2020 به کمتر از 30 میلیارد دلار در سال 2022 سقوط کرد، پس از آن که هواوی دارایی های گوشی های هوشمند 5G را تحت برند آنر فروخت. اما سال گذشته، ظاهراً به دلیل تقاضای چینی ها برای Mate 60 Pro، درآمد 17.3 درصد افزایش یافت و به تقریباً 35 میلیارد دلار رسید.

ایوان لام، تحلیلگر ارشد، در یک به‌روزرسانی کوتاه آنلاین نوشت: «هواوی در دو هفته ابتدایی سال 2024 رتبه اول را در چین از نظر فروش گوشی‌های هوشمند به دست آورد، طبق ردیاب فروش مدل هفتگی گوشی هوشمند چینی Counterpoint، این اولین باری است که هوآوی مقام اول را به دست می‌آورد زیرا تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت از سال 2019 به طور مداوم سهم فروش آن را کاهش داده است.

 

شیب تراشه

این خبر بدی برای کوالکام است، همانطور که خود این شرکت در یک پرونده ماه نوامبر در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اذعان کرد. با اشاره به احتمال محدودیت های بیشتر آمریکا “ما مجوزی برای فروش محصولات 5G به هواوی نداریم و هوآوی اخیراً از راه اندازی دستگاه های جدید با قابلیت 5G با استفاده از محصولات مدار مجتمع خود خبر داده است. در نتیجه، ما انتظار نداریم در آینده درآمدهای محصول مادی را از هواوی دریافت کنیم.”

اگر هواوی از سال 2020 حدود 1.2 میلیارد دلار فروش داشته باشد، از دست دادن مشتری برای شرکتی که در سال گذشته 35.8 میلیارد دلار درآمد داشت، فاجعه خواهد بود. اما کوالکام در بحبوحه رکود تقاضای گوشی های هوشمند روزهای سختی را سپری کرده است. فروش در سال مالی گذشته خود 19 درصد کاهش یافت و سود خالص یک سوم کاهش یافت و به کمتر از 9.5 میلیارد دلار رسید، هرچند که رشد درآمد سالانه 5 درصدی را گزارش کرد و به حدود 9.9 میلیارد دلار در سه ماهه اول اخیر (منتهی به دسامبر2024) رسید.

نگرانی بزرگ این است که هواوی با استفاده از تراشه‌های کوالکام، سهم بازار چین را از سایر فروشندگان گوشی‌های هوشمند به دست آورد. علاوه بر این، تا جایی که دستگاه‌های 5G هوآوی از OEMهای چینی [سازندگان تجهیزات اصلی] که از محصولات 5G ما استفاده می‌کنند یا از تولیدکنندگان غیرچینی که از محصولات 5G ما در دستگاه‌هایی که به چین می‌فروشند استفاده می‌کنند، سهم می‌گیرند، درآمدها، نتایج عملیات و کوالکام در پرونده SEC خود اذعان کرد که جریان های نقدی می تواند بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد.

داده های Counterpoint Research نشان می دهد که سهم بازار هوآوی در چین از 9 درصد در شش هفته اول سال 2023 به 17 درصد در دوره مشابه سال جاری افزایش یافته است. علاوه بر اپل، به نظر می رسد بازنده اصلی برندهای چینی مانند اوپو و Vivo باشند که هر دو از مشتریان کوالکام هستند. این فروش تراشه به هواوی ممکن است در نهایت هزینه بسیار بیشتری داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.