شیائومی و هواوی در بازار خودروهای برقی رودرروی یکدیگر هستند
ICTna.ir – شرکتهای سنگینوزن فناوری به رقیبی در بازار خودروی بزرگ، اما بیش از حد عرضه شده چین، تبدیل میشوند. اپل ممکن است برنامههای جاهطلبانه خودروهای برقی خود را کنار گذاشته باشد، اما در چین نبرد بین هواوی و شیائومی به تازگی آغاز شده است. شیائومی، سازنده گوشی های هوشمند، اولین خودروی خود، SU7 را تنها سه سال پس از ورود به بازار با سایز بازار 10 میلیارد دلاری روانه بازار کرد. زمانی که این شرکت تحویل خودروهای جدید را به صاحبان خود در چهارشنبه گذشته آغاز کرد، گفت که بیش از 100هزار سفارش برای این خودرو دریافت کرده است. قیمت این خودرو، 30هزار دلار است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)،شیائومی، برند شماره سه گوشی های هوشمند جهان، با گروه خودروسازی غول پیکر BAIC برای مهندسی و ساخت خودرو همکاری می کند. لی جون، مدیرعامل این شرکت میگوید انباشت 130 میلیارد یوان چین (18 میلیارد دلار آمریکا) به شرکت کمک میکند تا از کاهش شدید قیمتها در بازاری که در حال حاضر بیش از حد عرضه شده است، مقابله کند.
در حالی که شیائومی در حال پز دادن در صدر اخبار بود، هوآوی تیترهای خاص خود را ایجاد کرد و از تحویل اولین خودروی توسعه یافته مشترک با چری خبر داد تا نشان دهد بر مشکلات تولیدی که این پروژه را با مشکل مواجه کرده بود غلبه کرده است. انتظار می رود این خودروی میان رده رقیبی برای SU7 باشد.
ریچارد یو، رئیس کسب و کار خودروهای هوشمند هوآوی، اخیراً گفت که با وجود زیان 6 میلیارد یوان (834 میلیون دلار) در سال گذشته، انتظار دارد این شرکت امسال به سود خود برسد.
دسترسی بیش از حد اپل
مطمئناً هواوی انتظارات زیادی از سری Aito دارد که با مشارکت خودروساز کوچک Seres ساخته است.
Aito در سه ماه اول سال با ارسال 31727 دستگاه در ماه مارس، در صدر جدول فروش در بین برندهای رقیب خوردهای برقی در چین قرار گرفته است. طبق گزارشها، هواوی و سرس فروش تمام سال 600هزار دستگاه را هدف قرار دادهاند که ده برابر آمار سال گذشته است.
حال این سوال مطرح میشود که چگونه این شرکتهای فناوری چینی تا کنون، جایی که اپل شکست خورده، موفق بودهاند؟
پاسخ این است که اپل بیش از حد است! این غول آمریکایی فقط در حال برنامه ریزی یک خودروی الکتریکی نبود. پروژه تایتان آن با هدف ایجاد اولین وسیله نقلیه سطح بالا و کاملاً خودمختار در جهان ساخته شد که برای هر شرکتی بسیار بزرگ است.
همانطور که تحلیلگران مورگان استنلی خاطرنشان کردند ، پس از یک دهه تحقیق، اپل هنوز بدون محصول بود، در حالی که 200 شرکت دیگر روی خودروهای برقی و خودروهای خودران کار می کردند و 20 شرکت در حال حاضر بیش از 10هزار دستگاه در سال ارسال می کردند.
البته هواوی و شیائومی فقط با یکدیگر رقابت نمی کنند. آنها در رقابتی ترین و پیشرفته ترین بازار خودروهای برقی در جهان هستند.
اما تقاضا در حال کاهش است و انتظار می رود فروش برای دومین سال متوالی با چشم انداز ضعیف داخلی کاهش یابد، در حالی که تعداد رقبا در حال افزایش است.
با وجود این، تحلیلگران پیشنهاد میکنند که هواوی و شیائومی به لطف برندهای قوی، مشتریان وفادار و عمق مالی و همچنین وجود سیستمعامل گوشیهای هوشمند آشنا در داشبورد، موقعیت خوبی برای بقا دارند.