اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فیبرنوری

April 6, 2024
22:59 شنبه، 18ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163776

پروژه پهنای باند ملی مالزی تا 2025 تکمیل می شود

ICTna.ir – مالزی انتظار دارد که ارتقاء زیرساخت پهنای باند این کشور تا پایان سال آینده تکمیل شود. طبق به روز رسانی اخیر وزیر ارتباطات، فهمی فاضل، برنامه شبکه ملی دیجیتال مالزی، که برای ارتقای زیرساخت پهنای باند این کشور ایجاد شده است، در مسیر تکمیل تا پایان سال 2025 است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبق گزارش The Edge Malaysia ، فهمی گفت که 2395 دکل مخابراتی جدید، نزدیک به 62 درصد از 3884 دکل برنامه ریزی شده، در حال حاضر تا پایان ژانویه 2024 راه اندازی شده اند و افزود که 39983 ایستگاه فرستنده از 40214 برنامه ریزی شده در طول این دوره ارتقا یافته است.

در بخش تلفن ثابت، وزیر طی گزارشی گفت 3.32 میلیون محل از 4.19 میلیون برنامه ریزی شده به اتصال فیبر نوری مجهز شده اند.

برنامه شبکه دیجیتال ملی (محلی به نام Jendela) که در آگوست 2020 راه اندازی شد، یک ابتکار دو مرحله ای تحت دوازدهمین برنامه توسعه مالزی (2021-2025) است. این طرح با ارزش 21 میلیارد رینگیت مالزی (4.4 میلیارد دلار آمریکا)، در مرحله اول شامل گسترش پوشش تلفن همراه 4G به 96.9 درصد در مناطق پرجمعیت، افزایش سرعت پهنای باند تلفن همراه به 35 مگابیت بر ثانیه و رساندن پهنای باند خط ثابت با سرعت گیگابیت به 7.5 میلیون محل است.

مرحله دوم شامل گسترش 5G در سراسر مالزی است. فهمی در ژانویه گفت که اپراتور عمده فروشی شبکه 5G مالزی Digital Nasional Bhd (DNB) اکنون بیش از 80 درصد از مناطق پرجمعیت را پوشش می دهد. با رسیدن DNB به این نقطه عطف کلیدی، اکنون مسیر برای راه اندازی دومین شبکه عمده فروشی 5G روشن است.

فهمی در جلسه پرسش و پاسخی که در 25 مارس در Dewan Rakyat – مجلس سفلی پارلمان مالزی – برگزار شد، گفت: «انتظار می‌رود تمام طرح‌های برنامه‌ریزی شده Jendela تا پایان سال 2025 به صورت مرحله‌ای تکمیل و عملیاتی شوند».

فهمی در همان جلسه مجلس دوان راکیات همچنین فاش کرد که 169 “برج خالی” (برج های مخابراتی بدون تجهیزات روی آنها) در ساراواک بین 1 ژانویه تا 22 مارس با موفقیت دوباره فعال شده اند.

طبق گزارش های رسانه های محلی، فهمی گفت که کمیسیون ارتباطات و چند رسانه ای مالزی (MCMC)، وزارت دارایی (MOF) و اپراتورهای مخابراتی در ساراواک توافق کرده اند که منابع را برای فعال کردن مجدد 431 دکل مخابراتی دیگر که در جزیره غیرفعال هستند، جمع کنند.

او گفت: «به طور کلی، 206.78 میلیون رینگیت (43.49 میلیون دلار) توسط MCMC، MOF و شرکت های مخابراتی هزینه خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که 600 برج ساخته شده توسط اداره چندرسانه ای ساراواک می توانند به طور کامل مورد استفاده قرار گیرند.

برنامه این است که تمام 600 دکل مخابراتی ظرف سه سال به بهره برداری برسد.

انتظار می‌رود که ساکنان خارج از مرکز شهر ساراواک بتوانند پس از راه‌اندازی و راه‌اندازی 600 دکل مخابراتی، به پوشش اینترنت 4G دسترسی داشته باشند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.