اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

خبر اول

رگولیشن

فیبرنوری

April 9, 2024
8:25 سه شنبه، 21ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163777

شبکه‌های مخابراتی مسی در آمریکا بی‌سر و صدا از کار می‌افتند

 

ICTna.ir – اپراتورهای آمریکایی Frontier، TDS، AT&T و ورایزون از جمله اپراتورهای شبکه فیبر هستند که برای خاموش کردن شبکه های مسی قدیمی خود تلاش می کنند. اما تعداد کمی از شرکت ها می خواهند در مورد میزان تلاش خود یا پیامدهای مالی صحبت کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، برخی از ارائه‌دهندگان کوچک‌تر خدمات مخابراتی ایالات متحده آمریکا، پس از سال‌ها تلاش پیشگام توسط اپراتورهای شبکه بزرگ‌تری مانند AT&T و ورایزون، با ایده تعطیل کردن شبکه‌های مسی خود بازی می‌کنند. با این حال، اکثر بازیکنان در بازار چیز زیادی برای گفتن در مورد حرکات خود ندارند.

به عنوان مثال، مقامات Frontier و TDS Telecom از ارائه جزئیات در مورد فعالیت ها یا برنامه های خود برای از کار انداختن شبکه مخابراتی مسی خودداری کردند. اما، به گفته تحلیلگران مالی در نیو استریت ریسرچ، هر دو شرکت به صرفه جویی هایی چشم دوخته اند که ممکن است از فن آوری شبکه های قدیمی به دست آورند.

تحلیلگران در گزارش اخیر خود نوشتند: “TDS شروع به از کار انداختن شبکه مسی خود کرده است و آنها فکر می کنند که صرفه جویی می تواند مادی باشد. Frontier در حال آزمایش از کار انداختن شبکه زیرساخت مسی در چند بازار است.”

یکی از نمایندگان فرانتیر گفت که این شرکت هنوز آماده بحث در مورد تلاش های خود برای از بین بردن خدمات مبتنی بر کابل مسی نیست. به گفته FierceTelecom ، مدیر عامل Frontier در سال گذشته گفت که این شرکت انتظار دارد شبکه مسی خود را در سه تا پنج سال آینده تعطیل کند.

به طور مشابه، یکی از مقامات TDS Telecom به رسانه ها گفته که این شرکت در حال آزمایش یک پروژه از کار انداختن مس در بازاری نامشخص است و این شرکت امیدوار است تا پایان سه ماهه دوم سال جاری این مکان به طور کامل از رده خارج شود. این مقام از ذکر نام بازار یا بیان اینکه چه تعداد مشتری تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، خودداری کرد.

 

یک روند رایج

تقریباً تمام اپراتورهای مخابراتی بازار آمریکا برای ساخت و ارتقای شبکه جدید خود از مس به فیبر تغییر می‌کنند. در واقع، انجمن فیبر پهنای باند و تحقیقات و مشاوره بازار RVA تخمین می‌زنند که خطوط فیبر اکنون از نزدیک به 78 میلیون خانه در آمریکا عبور می‌کنند که 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. یارانه های دولت آمریکا  باید این تلاش ها را تسریع بخشد.

از این گذشته، فناوری شبکه مسی مربوط به اواخر دهه 1800 است و نگهداری آن بسیار کندتر و گرانتر از فناوری فیبر جدید است.

به گفته تحلیلگران نیو استریت، ورایزون اعلام کرده که در طول هفت سال گذشته چندین میلیون خانه را از از شبکه مسی خود خارج کرده‌اند و با سرعت چند صد هزار خانه در سال به کار خود ادامه می‌دهند.

به طور مشابه، AT&T قصد دارد تا سال 2025 حدود نیمی از شبکه مس قدیمی خود را از رده خارج کند.

اما هر دو شرکت در حال ساخت فیبر برای جایگزینی بسیاری از این اتصالات از دست رفته هستند. AT&T در حال برنامه ریزی برای رسیدن به 30 میلیون مکان با فیبر تا سال 2025 است و ورایزون همچنان به گسترش شبکه فیبر Fios خود به حدود 400هزار مکان جدید در هر سال ادامه می دهد.

با این حال، چیزی که مشخص نیست این است که آیا هر مکان مسی که از رده خارج شده است توسط فیبر سرویس خواهد شد یا خیر؟ برای مثال، AT&T در حال جایگزینی برخی از اتصالات مسی با محصول جدید دسترسی بی سیم ثابت (FWA) خود است.

به گفته بلر لوین، مشاور سیاست نیو استریت ریسرچ و یکی از مقامات بلندپایه سابق FCC، مقامات یوتا اخیراً درخواست CenturyLink برای از کار انداختن یک شبکه مسی را رد کردند و «پیشنهاد می‌کردند که شرکت‌های تلفن در ایالت‌های انتقالی به دور از تعهدات سنتی با مشکل مواجه خواهند شد.»

 

زاویه خروج

همانطور که توسط Ars Technica اشاره شد، FCC در سال 2015 قوانینی را برای حامل هایی که قصد خاموش کردن شبکه های مسی و جایگزینی آنها با فیبر را دارند، مشخص کرد. این آژانس خاطرنشان کرد که اپراتورها تا زمانی که به ارائه خدمات به مشتریان ادامه می دهند، باید احساس راحتی کنند که این تغییر را انجام دهند.

رگولاتوری آمریکا، FCC، در وب سایت خود ، از سال 2017 خاموش شدن شبکه مس را ردیابی کرده است. به عنوان مثال، در سال 2023، ورایزون برنامه های خاموشی را در 38 مکان مختلف در سراسر کشور ارائه کرد. برای AT&T، این رقم در سال 2023 حدود 134 نقطه بود.

اما سایر اپراتورهای کوچکتر اعلامیه های مشابهی را ارسال کرده اند. به عنوان مثال، در سال 2022 اپراتورهایی از جمله Pioneer Telephone، Frontier، Tennessee Telephone، Ziply Fiber، CenturyLink، Wilton Telephone، Hollis Telephone و Windstream از جمله شرکت‌های کوچک‌تری بودند که هشدارهایی را به FCC ارسال کردند تا در مورد خاموش شدن مس هشدار دهند.

با این حال، این اپراتورهای AT&T و ورایزون بودند که بیشترین اخطارهای خاموش شدن را در سال 2022 و همچنین در سال‌های دیگر به رگولاتوری ارسال کردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.