بازی

فناوری اطلاعات

April 6, 2024
22:20 شنبه، 18ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163814

روسیه کنسول بازی اختصاصی می‌سازد

رئیس‌جمهور روسیه به دولت دستور داده است الزامات سازماندهی تولید کنسول‌های بازی خانگی و قابل حمل در روسیه را بسنجد.
به گزارش تسنیم، بر اساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه گذشته در وب‌سایت رسمی کرملین منتشر شد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به دولت دستور داده است الزامات سازماندهی تولید کنسول‌های بازی خانگی و قابل حمل در روسیه را بسنجد.

دستور پوتین پس از نشستی در مورد توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه کالینینگراد صادر شد. علاوه بر کنسول‌ها، رئیس جمهور روسیه همچنین از کابینه وزیران خواست که توسعه یک سیستم عامل ویژه و یک سیستم ابری برای ارائه بازی‌ها و برنامه‌ها به کاربران را بررسی کند.

آخرین مهلت برای اجرای این دستور 15 ژوئن 2024 تعیین شده است. میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به‌عنوان مسئول نظارت بر تکمیل این وظیفه تعیین شده است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین توضیح داد که دستور رئیس جمهور روسیه برای بررسی ساخت یک کنسول تولید داخلی با هدف توسعه صنعت بازی بومی روسیه است. سازمان توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی (RVI) در ماه فوریه یک نقشه راه 5ساله به دولت روسیه ارائه کرد که یک برنامه 83ماده‌ای برای توسعه بازی‌های ویدئویی در روسیه ارائه کرد.

RVI بیان کرد که امسال قصد دارد روابط خود را با صندوق‌ها و سازمان‌های مختلف در زمینه بازی‌های بین‌المللی که با روسیه ارتباط دارند برقرار کند و راه‌هایی برای حمایت مداوم از توسعه بازی‌های ویدئویی در داخل کشور روسیه ایجاد کنند. این سازمان همچنین گفته است که ساخت یک کنسول بازی برای سال‌های 2026 ‌ـ 2027 برنامه‌ریزی شده است.

در همین حال، اوایل این ماه، روسیه اولین مسابقات بازی‌های آینده (Game of the Future) خود را بین 21 فوریه و 3 مارس در شهر کازان برگزار کرد. این مسابقات که در یک ترکیب منحصربه‌فرد از 21 رشته ورزشی سنتی و سایبری تشکیل می‌شدند، در قالب فرمتی فیزیکی و دیجیتال برگزار شدند. بعضی از این رشته‌ها شامل فوتبال، هاکی و بسکتبال و همچنین ورزش‌های مجازی سنتی‌تر و مسابقات با فناوری پیشرفته مانند مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین، برنامه‌نویسی رقابتی و نبرد ربات‌ها بودند. به‌گفته دیمیتری چرنیشنکو، معاون نخست وزیر روسیه، اولین دوره این مسابقات با حضور بیش از 270 تیم از 107 کشور جهان برگزار شد و مخاطبان جهانی آن را تماشا کردند.

اگرچه سناریوی احتمالی این است که با توجه به تحریم‌های جهانی علیه روسیه پس از جنگ اوکراین اهمیت و لزوم تولید ملی و صادرات برای پوتین و روسیه اهمیت فراوانی پیدا کرده است و این شاید در بسیاری از صنایع ضروری باشد اما چنین دستوری نشان از ناآگاهی کامل به شرایط صنعت بازی‌های ویدئویی و وضع کنسول‌های خانگی دارد. اگرچه روسیه توانست در زمینه‌هایی به‌خوبی با تحریم‌های جهانی مقابله کند و اثر آن را در مواردی خنثی سازد اما تولید یک کنسول بازی قضیه کاملاً متفاوتی است، البته، توسعه سیستم ابری یا گسترش تولید بازی‌ها زمینه دیگری است که امکان‌پذیر است و پتانسیل برای آن وجود دارد.

در زمان حاضر 3 شرکت تولیدکننده کنسولی وجود دارند که هرکدام سال‌ها در این صنعت حضور داشته و تجربه فراوانی را کسب کرده‌اند اما آن‌ها با وجود هزینه‌های فراوان و تحقیقات و تجربه‌ای که روی این کار گذاشته‌اند، با چالش‌های دشواری مواجه هستند که وضعیت را حداقل برای بعضی از آن‌ها نگران‌کننده کرده است. مایکروسافت که یکی از ابرشرکت‌ها و پردرآمدترین‌ شرکت‌های جهان است، 4 نسل در صنعت بازی به‌عنوان تولید‌کننده کنسول حضور دارد و به یکی از باتجربه‌های آن تبدیل شده است اما همچنان از مشکلات فراوانی در این زمینه رنج می‌برند. در این شرایط، روسیه می‌خواهد کنسول داخلی قابل‌توجهی بسازد که شانس رقابت را داشته باشد؟ آن هم در یک بازه زمانی چندساله؟ یا شوخی است یا توهم؟!

روسیه در زمان حاضر شرایط برای ساخت یک کنسول بازی موفق را ندارد و احتمالاً این واقعیت را در تحقیقات خودشان هم متوجه می‌شوند وگرنه احتمالاً همان سناریوی توهم برقرار است. در شرایط فعلی شاید فقط کشور چین بتواند در چنین راهی قدم بگذارد و شانس خوبی برای کسب نتیجه مطلوب داشته باشد. اگر هر کشور دیگری هم نیاز به تولید ملی را در این صنعت پولساز حس کرده است و بخواهد به‌درستی حضور خود را در این صنعت گسترش دهد، راه چاره سرمایه‌گذاری روی بخش نرم‌افزاری و توسعه بازی است و نه توسعه سخت‌افزار. در واقع، لازمه سخت‌افزار خوب هم در اختیار داشتن بازی‌های ارزشمند است و اگر قرار باشد روزی کشور دیگری در زمینه سخت‌افزار بازی تولید و استقلال داشته باشد، بدون قوی شدن در تولید نرم‌افزار (بازی) موفق نخواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.