بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 7, 2024
16:02 یکشنبه، 19ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163860

گزارش شاپرک: ۳۰ درصد تراکنش‌ کارتخوان‌ها به خرید شارژ اختصاص دارد

منبع: Peivast

خرید شارژ تلفن همراه اعتباری بر اساس گزارش شاپرک به طور میانگین ۳۰ درصد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی و ۲۰ درصد تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی را تشکیل می‌دهد.

گزارش شاپرک از تراکنش‌های الکترونیکی اسفند ۱۴۰۲ نشان می‌دهد از ابزار کارتخوان فروشگاهی و ابزار پذیرش موبایلی به طور عمده برای خرید کارت‌های شارژ تلفن همراه اعتباری استفاده می‌شود و به طور متوسط حداقل ۳۰ درصد از تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی و ۲۰ درصد از تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی مربوط به خرید کارت تلفن همراه اعتباری بوده است. بر اساس گزارش شاپرک، بیشترین سهم بازار برای کارتخوان فروشگاهی با بیش از ۹۱ درصد است و بعد از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۱۵ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۲.۲۸ درصد سهم بازار باقی‌مانده تراکنش‌های شبکه پرداخت را در اختیار دارند.

همچنین در سهم تعدادی خدمات شاپرکی، خرید کالا و خدمات با بیش از ۸۹ درصد بیشترین از نظر تعداد دارد و پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و نیز مانده‌گیری به ترتیب در جایگاه بعدی این شاخص قرار می‌گیرند. همچنین آمارها در این گزارش نشان می‌دهد ابزار مطلوب انجام تراکنش‌های خرید برای دهک دهم درآمدی، ابزار پذیرش اینترنتی است.

در اسفندماه بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک، بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۳ تراکنش در شبکه پرداخت نهایی شده است. در ماه پایانی سال مبلغ و تعداد تراکنش‌های شاپرکی، با رشد ۲۸۹ همت در مبلغ و ۲۷۹ میلیون در تعداد تراکنش نسبت به بهمن‌ماه روبه‌رو بوده است.

مقایسه رشد اسمی و حقیقی ارزش ماهانه تراکنش‌های شاپرک

بر این اساس، در سال ۱۴۰۲ در اسفندماه بیشترین رشد در مبلغ اسمی تراکنش‌ها به ثبت رسیده است و همچنین ارزش اسمی تراکنش‌ها در اسفندماه نسبت به بهمن‌ماه ۲۶.۲۲ درصد رشد داشته است. این در حالی است ارزش تورم‌زدایی شده تراکنش‌ها در اسفندماه نسبت به بهمن‌ماه حاکی از ۲۳.۷۵ درصد تغییر در تبدیل ارزش اسمی به ارزش حقیقی است.

مقایسه رشد حقیقی و اسمی نقطه به نطقه ارزش تراکنش‌های شاپرک

این اختلاف در نسبت مقایسه‌ای میان اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، به کاهش منفی ۱۰ درصد در ارزش حقیقی تراکنش‌ها می‌رسد که نشان از تاثیر تورم بر مبلغ تراکنش‌ها در شبکه پرداخت است. چراکه رشد اسمی مبلغ تراکنش‌ها در مدت زمان مورد اشاره در بالا بیش از ۱۸ درصد بوده است که اختلاف معنادار ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌ها خبر می‌دهد.

مقایسه تعدادی ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در شبکه پرداخت

در شاخص ابزارهای پذیرش سیستمی در مجموع تمام ابزارهای پذیرش در شبکه پرداخت رشدی معادل ۱.۶۰ درصد داشته‌اند که بیشترین رشد به ابزار پذیرش اینترنتی با ۳.۱۴ درصد تعلق می‌گیرد. بعد از آن به ترتیب کارتخوان فروشگاهی با ۱.۴۳ درصد، ابزار پذیرش موبایلی با ۰.۱۷ درصد در جایگاه بعدی رشد تعدادی قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش شاپرک، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کارتخوان فروشگاهی، ۱ میلیون و ۱۶۹ هزار ابزار پذیرش اینترنتی و ۶ هزار و ۴۷۱ ابزار پذیرش موبایلی در شبکه پرداخت به عنوان ابزار پذیرش فعال شناسایی شده است. در گزارش شاپرک سهم هر ابزار پذیرش به صورت متوسط ۳۶۷ تراکنش ثبت شده است که در اسفند به نسبت بهمن‌ماه بیش از ۵ درصد رشد داشته است.

همچنین در شاخص، دامنه مبلغی در اسفندماه ۱۴۰۲ بیش از ۹۳ درصد از تعداد تراکنش‌های با کارتخوان‌های فروشگاهی مبلغی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان داشته‌اند و ۶.۵۷ درصد از تراکنش‌ها در بازه مبلغی ۶۰۰ تا ۲ میلیون تومان بوده‌اند و تنها ۰.۱۳ درصد از تراکنش‌ها مبلغی بیشتر از ۲ میلیون تومان داشته‌اند.

همچنین در شاخص سهم بازار شرکت‌های پرداخت الکترونیکی از نظر مبلغ تراکنش‌ها، شرکت به‌پرداخت با کاهش سهم بازار به ۱۹.۷۷ درصد همچنان صدرنشین است و بعد از آن پرداخت الکترونیکی سامان با اختلافی نزدیک به نیم درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

مقایسه سهم بازار شرکت‌های پرداخت الکترونیکی

پرداخت الکترونیکی سداد با بیش از ۱۲ درصد و تجارت الکترونیکی پارسیان با بیش از ۱۰ درصد و پرداخت الکترونیکی پاسارگاد در جایگاه بعدی از نظر سهم بازار قرار می‌گیرند. دو شرکت الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید نیز در با کمترین سهم بازار در جایگاه آخر در میان شرکت‌های PSP قرار می‌گیرند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.