هوش مصنوعی

April 7, 2024
16:29 یکشنبه، 19ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163863

قرارداد اپل با Shutterstock برای آموزش هوش مصنوعی

منبع: Digiato

در گزارشی از رویترز گفته شده که اپل هم طی توافقی حاضر شده است تا حدود 25 تا 50 میلیون دلار پول بپردازد تا بتواند از میلیون‌ها تصویر Shutterstock برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند.

به‌ گزارش رویترز، شرکت‌های بزرگی همچون اپل، گوگل، متا و آمازون همگی با Shutterstock قراردادی امضا کرده‌اند تا از صدها میلیون محتوای موجود در کتابخانه این سرویس برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره بگیرند.

هزینه این توافقات در ابتدا بین 25 تا 50 میلیون دلار بود اما اکثر آن‌ها بعداً حتی بیشتر شد. این قراردادها ظاهراً چند ماه پس از عرضه ChatGPT امضا شده‌اند. شرکت‌های کوچک‌تر نیز در این زمینه فعال شده‌اند و جریان درآمدی خوبی را برای سایت‌هایی مثل Shutterstock به‌وجود آورده‌اند.

اپل به‌تازگی دعوت‌نامه رویداد توسعه‌دهندگان 2024 یا WWDC 2024 خود را منتشر کرد و نطق آغازین آن در تاریخ 21 خردادماه انجام می‌شود. انتظار داریم که در این رویداد شاهد رونمایی از بخشی از دستاوردهای هوش مصنوعی کوپرتینویی‌ها باشیم. این شرکت نسبت به رقبا در این زمینه عقب مانده است و برای جلب رضایت کاربران و سهام‌داران خود باید به‌نحوی این عقب‌ماندگی را جبران کند.

پیش‌تر اعلام شده بود که اپل همچنین درحال مذاکره با ناشران اخبار است تا قرارداد مشابهی را پیرامون آموزش مدل‌های هوش مصنوعی روی محتواهای آن‌ها امضا کند. این قراردادها برای جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی درزمینه حق نشر امضا می‌شوند.

پیش‌تر نیویورک تایمز از OpenAI شکایت کرده و مدعی شده بود که مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت از محتواهای این نشریه به نفع خود استفاده کرده‌اند. نتیجه آن پرونده هنوز مشخص نشده است.

اپل یا سایر شرکت‌ها هنوز به گزارش رویترز واکنشی نشان نداده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.