رمز ارز

April 7, 2024
23:54 یکشنبه، 19ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163910

گوگل از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های جعلی معاملات رمزارز شکایت کرد

منبع: Zoomit

گوگل پس‌ از شناسایی و حذف اپلیکیشن‌های جعلی معاملات رمزارز، از توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها شکایت کرد.

گوگل از دو توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن که به کلاه‌برداری در حوزه‌ی رمزارز متهم هستند، شکایت کرد. این شرکت ادعا می‌کند که کلاه‌برداران با سوءاستفاده از پلی‌ استور، اپلیکیشن‌های جعلی معاملات و سرمایه‌گذاری رمزارز را منتشر و سرمایه‌ی کاربران را سرقت کرده‌اند.

متهمان دو توسعه‌دهنده‌ی ساکن چین و هنگ‌کنگ هستند که با انتشار ۸۷ اپلیکیشن جعلی، بیش از ۱۰۰ هزار کاربر را فریب دادند و به‌دام انداختند. کاربران این اپلیکیشن‌ها هر نفر مبلغی بین ۱۰۰ دلار تا ده‌هاهزار دلار را از دست داده‌اند. ظاهراً این اپلیکیشن‌ها و نمونه‌های مشابه حداقل از سال ۲۰۱۹ با هدف کلاه‌برداری به‌کار گرفته شده‌اند.

به‌نوشته‌ی ورج، گوگل خود را اولین شرکتی می‌داند که علیه اپلیکیشن‌های جعلی رمزارز اقدام به شکایت قانونی می‌کند. این شرکت پس‌ از شناسایی ماهیت فریبنده‌ی اپلیکیشن‌های جعلی ارز دیجیتال، آن‌ها را از پلی‌استور حذف کرد.

مشاور ارشد حقوقی گوگل می‌گوید: «این پیگیری حقوقی گامی مهم در جهت پاسخ‌گوکردن توسعه‌دهندگان فریب‌کار و ارسال پیامی روشن است که نشان می‌دهد به‌طور جدی به‌دنبال کسانی هستیم که قصد دارند از کاربران سوءاستفاده کنند.»

گوگل ادعا می‌کند کلاه‌برداران علاوه‌بر کاربران به این شرکت نیز آسیب رسانده‌اند؛ زیرا به اعتبار پلی‌ استور خدشه وارد شده و منابع گوگل نیز برای شناسایی و مقابله با این فعالیت غیرقانونی از بین رفته‌ است.

طبق اعلام گوگل، صرفاً روند بررسی و پیگیری این کلاه‌برداری بیش از ۷۵ هزار دلار به آن‌ها خسارت وارد کرده است.

شیوه‌ی کلاه‌برداری برنامه‌های جعلی رمزارز بدین‌صورت بوده است که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های جعلی را با عنوان معامله و سرمایه‌گذاری در رمزارزها طراحی می‌کردند. آن‌ها برنامه‌هایشان را با فریب‌کاری به‌عنوان اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری قانونی در پلی‌ استور منتشر می‌کردند و با جعل اطلاعاتی مثل موقعیت جغرافیایی نیز، شرایط را برای ارائه در پلی‌ استور فراهم می‌آوردند. کلاه‌برداران در گام بعد ازطریق ارسال پیام‌های فریبنده، کاربران را به پلتفرم‌های جعلی هدایت می‌کردند.

اولین پیام‌هایی که اپلیکیشن‌های جعلی ارسال می‌کردند، برای کسانی آشنا به‌نظر می‌رسد که تجربه‌ی دریافت هرزنامه را داشته باشد؛ پیام‌هایی مانند «من سوفیا هستم، من را به خاطر داری؟» اگر این پیام‌ها با پاسخی همراه می‌شد، کلاه‌برداران سعی می‌کردند مکالمه را آغاز کنند و در‌نهایت آن را به پلتفرمی مثل واتساپ بکشانند و قربانی را متقاعد می‌کردند یکی از اپلیکیشن‌های جعلی را دانلود و در آن سرمایه‌گذاری کند.

شکایت گوگل ادعا می‌کند که توسعه‌دهندگان یا هم‌دستان آن‌ها گاهی اوقات قربانیان را با وعده‌ی دریافت پورسانت ازطریق معرفی و تبلیغ این اپلیکیشن‌ها به‌عنوان همکار فریب می‌دادند.

پس از ورود کاربران به برنامه‌های جعلی، توسعه‌دهندگان با نمایش موجودی و سودهای حاصل‌ از سرمایه‌گذاری، ظاهری قانع‌کننده را به‌تصویر می‌کشیدند. مشکل اصلی این بود که کاربران نمی‌توانستند پولشان را بردارند.

گوگل می‌گوید که گاهی‌ اوقات این اپلیکیشن‌ها اجازه‌ی برداشت مقادیر اندکی را می‌دادند یا برای خروج سرمایه، کاربر را به پرداخت هزینه یا داشتن حداقل موجودی مجبور می‌کردند که درنهایت، به سرقت حجم بیشتری از سرمایه‌ی قربانیان منجر می‌شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.