تلفن همراه

خبر اول

فناوری

هوش مصنوعی

April 14, 2024
11:00 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164080

شرکت‌های مخابراتی در هوش مصنوعی کدام طرف خواهند رفت؛ اینتل یا انویدیا؟

ICTna.ir – انحصار انویدیا در تراشه‌های هوش مصنوعی و اتصال بین آنها برخی اپراتورها را نگران میکند، اما ممکن است جایگزین‌هایی برای برآورده کردن تقاضای به‌ظاهر افسارگسیخته در حال ظهور وجود داشته باشد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ظاهراً باهوش ترین افراد جهان احمقانه ترین چیزها را در مورد هوش مصنوعی (AI) می گویند. آخرین مورد از قهرمان آزادی بیان، ایلان ماسک است، که این هفته ظهور ابر هوش مصنوعی را پیش‌بینی کرد ، که از قدرت شناختی هر مرد یا زن در سال آینده فراتر می‌رود، الیته به شرطی که شبکه برق خراب نشود یا یخ‌های قطبی در حال ذوب شدن نباشند. هوش مصنوعی ظاهرا زمین را زودتر از آنچه هشداردهنده های اقلیمی انتظار داشتند به یک لجنزار غول پیکر تبدیل خواهد کرد.

جدول زمانی ماسک حتی ترسناک تر از زمانبندی مورد نظر جنسن هوانگ به نظر می رسد. در اوایل این ماه، رئیس انویدیا ورود هوش مصنوعی عمومی (AGI، به دوستداران مخفف سازی، در مقابل GenAI هوش مصنوعی مولد) را تا سال 2029 پیش بینی کرده بود. این همان هوش مصنوعی است که در رمان ها می خوانید یا در فیلم ها می بینید، جایی که ماشین ها از انسان قابل تشخیص نیستند و آرنولد شوارتزنگر حتی رباتیک‌تر از حد معمول می‌گوید، “من برمی‌گردم”، قبل از اینکه همه چیز را با گلوله‌هایش تمام کند.

اصلاً AGI یا هوش مصنوعی فوق بشری به چه معناست؟ ماشین‌ها قبلاً در پیچیده‌ترین بازی‌ها مردم را شکست می‌دهند. از زمان شروع ماشین حساب، آنها در محاسبات پایه از ما پیشی گرفته اند. اما هوش انسان به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست. مغز انسان از تراشه‌ها و سیم‌های سیلیکونی ساخته نشده است که کارمندان هوانگ بتوانند با آن‌ها دستکاری کنند. این یک لکه خاکستری است که پیچیدگی درونی آن با درک باهوش ترین عصب شناسان مخالف است. معادل سازی یک نمونه بیولوژیکی خروجی یک فرآیند تکاملی که میلیون ها سال طول کشید، با برخی از خطوط تازه نوشته شده از کدهای کامپیوتری، کار بیهوده ای است.

هوش مصنوعی همه جا حاضر

البته ماسک و هوانگ این کار را انجام می دهند، زیرا تیترها را به خود اختصاص می دهد و سهام را بالا می برد. انویدیا، ذینفع اصلی انقلاب هوش مصنوعی، حدود پنج سال پیش کمتر از 50 دلار برای هر سهم ارزش داشت. امروزه بیش از 850 دلار معامله می شود و ارزش بازار آن بیش از 2 تریلیون دلار است. این برای شرکتی که تراشه‌هایش، که اساساً می‌توانند چندین محاسبات را به طور همزمان انجام دهند، خیلی خوب است، تراشه هایی که در ابتدا برای گرافیک در بازی‌ها طراحی شده بودند و از این رو برچسب واحد پردازش گرافیکی (GPU) نامگذاری شد. این روزها، البته، آنها قبل از هر چیز تراشه های هوش مصنوعی هستند. جای تعجب دارد که برچسب GPU هنوز زنده مانده است. در مورد ماسک، مگالومانیا توضیح کافی برای طغیان های منظم است.

قیمت سهام انویدیا (دلار) در نزدک

در همین حال، به نظر می رسد که همه می خواهند به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی دیده شوند. به نظر می رسد همه چیز از هوش مصنوعی پشتیبانی می کند. اما همین فناوری اکنون تقریباً به طور قطع به عنوان هوش مصنوعی پیش بینی کننده به بازار عرضه می شود، حتی اگر هیچ چیز تغییر نکرده باشد. تجزیه و تحلیل داده ها هوش مصنوعی است. تمام تشخیص الگوها هوش مصنوعی است. هر چیزی که شامل اصلاح نیمه خودکار تصاویر باشد، مانند عکس بدنام کیت میدلتون، هوش مصنوعی است. معلوم شد که او به صورت دیجیتالی در میان خانواده‌اش قرار گرفته بود، کاری که کارکنان مجله می‌توانستند وقتی می‌توانستند در دفتر سیگار بکشند، انجام دهند.

تیموتئوس هوتگز، رئیس همیشه هیجان‌انگیز دویچه تلکام، امروز در بیانیه‌ای گفت: هوش مصنوعی آینده است. ما اکنون از هوش مصنوعی در حدود 400 پروژه استفاده می‌کنیم. او دوست دارد که قیمت سهام شرکتش مثل انویدیا پرواز کند. اما متأسفانه، ارزش سهام اپراتور آلمانی از 15 یورو به ازای هر سهم پنج سال پیش فقط به حدود 22.50 یورو در این هفته رسیده است، که حداقل از همتایان مخابراتی خود در سراسر اروپا بهتر عمل کرده است.

دیگران به وضوح معتقدند که باید کاری در مورد انویدیا انجام شود. برونو زربیب، مدیر ارشد فناوری جدید اورنج، در طی مصاحبه ای در کنگره جهانی موبایل امسال (MWC) گفت: این لحظه بسیار عجیبی است که در آن برق بسیار گران است، منابع طبیعی کمیاب و GPU ها بسیار گران هستند. شما باید در سرمایه گذاری خود بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است در حال حاضر یک محصول GPU را از یک شرکت معروف خریداری کنید که موقعیت انحصاری دارد.

 

خانواده مقدس تراشه های اینتل

او احتمالاً از آخرین به روز رسانی اینتل استقبال خواهد شد، سازنده تراشه ای که به نظر می رسد دین خود را از دست داده است. اینتل هنوز هم تقریباً تمام پول خود را از واحدهای پردازش مرکزی (CPU) بر اساس معماری x86 خود که در رایانه‌ها و سرورهای شخصی ذخیره می‌شود، به دست می‌آورد. این تراشه‌های “عمومی”، همانطور که از اسمش پیداست، بسیار متنوع هستند. اما، مانند هر کلی گرا، آنها در وظایف خاص، از جمله برنامه های کاربردی متعددی که در زیر چتر هوش مصنوعی جمع شده اند، برتری ندارند. از این رو، اینتل به چیزی که «شتاب‌دهنده» می‌گوید، گرایش پیدا کرده است و آخرین، Gaudi 3، مستقیماً انویدا را هدف قرار می دهد.

این رقیب کمتر از شش بار در بیانیه مطبوعاتی اصلی اینتل در مورد Gaudi 3 ذکر شده است. این تراشه، به ادعای اینتل، 40 درصد انرژی کمتری نسبت به پرفروش‌ترین پردازنده گرافیکی Nvidia H100 دارد و با کسری از هزینه موجود است. با توجه به پارامترهای خاصی، آموزش Gaudi 3 بر روی Llama2، یک مدل زبان بزرگ منبع باز (گوبین های پشت برنامه هایی مانند ChatGPT) به نصف زمان نیاز دارد. و برخلاف انویدیا، اینتل در تلاش است تا یک پلتفرم نرم افزاری “باز” ​​برای Gaudi 3 ایجاد کند که شامل بسیاری از شرکت های دیگر و ابزارهای رایج است. CUDA، نرم افزاری که زیربنای پردازنده های گرافیکی انویدیا است، به دلیل مالکیتی بودن مورد انتقاد قرار گرفته است.

اینتل همچنین اترنت را به عنوان چسب اتصال برای این شتاب دهنده های هوش مصنوعی قرار می دهد. اولویت انویدیا فناوری به نام Infiniband است که با تصاحب 7 میلیارد دلاری ملانوکس در سال 2020 آن را به ارث برد. این موضوع افراد نگران انحصار انویدیا را آزار می دهد زیرا انویدیا از طریق Mellanox عملاً تنها فروشنده فناوری Infiniband است. به دلایل تکنولوژیکی نیز نگران کننده است.

هاوارد واتسون افسر ارشد امنیت و شبکه BT می‌گوید: روشی که در حال حاضر کار می‌کند این است که باید این مزرعه‌های خوشه‌ای واقعاً بزرگ از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا را داشته باشید، و دلیل اینکه آنها در کنار هم قرار می‌گیرند این است که از باند Infini با تأخیر بسیار پایین استفاده می‌کنند که آنها را به یکدیگر – بین پلتفرم‌های محاسباتی متصل می‌کند.

واتسون ادامه داد: آنچه که من واقعاً می‌خواهم ببینم این است که در یک نقطه به اترنت تغییر می‌کند، بنابراین می‌توانید شروع به توزیع آن GPUها در مکان‌های بیشتر و بیشتری کنید. دیدگاه من در نهایت این است که می‌توانیم خوشه‌های GPU کوچک را در شبکه میزبانی کنیم. شما می‌توانید از آنها برای مرحله آموزش هوش مصنوعی مولد و سپس – در مرحله استنتاج – فرصت‌های زیادی برای نحوه توزیع محاسبات در سراسر شبکه استفاده کنید.

 

قدرت تانسور

پس از عرضه این تراشه ها در اواخر سال جاری مشخص خواهد شد که آیا ادعاهای اینتل افزایش می یابد یا خیر؟ اما Gaudi 2، نسل فعلی تراشه هوش مصنوعی اینتل، در سال گذشته، زمانی که فروش در مرکز داده و واحد هوش مصنوعی اینتل نزدیک به 4 میلیارد دلار کاهش یافت، به 15.5 میلیارد دلار کاهش یافت و در مقایسه با سود 1.3 میلیارد دلاری در سال 2022، حدود 500 میلیون دلار زیان عملیاتی متحمل شد.

این تا حدودی به دلیل کاهش هزینه های CPU توسط hyperscalers بود، که در عوض بسیاری از این هزینه ها را به انویدیا منتقل کرد. برخلاف اینتل، انویدیا برای سال مالی منتهی به ژانویه 2024، 126 درصد افزایش درآمد، به حدود 60.9 میلیارد دلار، گزارش داد و 29.8 میلیارد دلار سود خالص، یعنی افزایش 581 درصدی، به جیب زد. فقدان قابل توجه رقابت GPU در حاشیه ناخالص آن با افزایش 15.8 درصدی به 72.7 درصدی مشهود بود.

قیمت سهام اینتل (دلار) در نزدک

یک خطر برای اینتل این است که Gaudi 3 فروش CPU را به خطر می اندازد، اگرچه اینتل احتمالاً در صورتی که مشخصات مالی آن قابل مقایسه با انویدیا باشد، به آن رضایت می دهد. با این حال، در جاهای دیگر، مانند بازار شبکه دسترسی رادیویی، به نظر می رسد که شتاب دهنده های خود را صرفاً به عنوان یک مکمل یا “تقویت” CPU ارائه کند و نه به عنوان مدرکی برای سفارشی سازی سنگین تر!

مشکل هوش مصنوعی اینتل این است که شرکت های متعدد دیگری نیز به دنبال انویدیا هستند. بزرگترین چالش برای کسب و کار هوانگ احتمالا از بزرگترین مشتریان و سرمایه گذاری های داخلی سیلیکون آنها ناشی می شود. برای مثال، واحدهای پردازش تانسور (TPU) گوگل می‌توانند در برخی موارد جایگزین پردازنده‌های گرافیکی انویدیا شوند. قیمت سهام انویدیا از 942.89 دلار در 22 مارس 9.5 درصد کاهش یافته است. اما از آنجایی که ماسک و هوانگ در مورد ماشین هایی با ویژگی های انسانی صحبت می کنند، رشد بیشتر هیچ کس را شگفت زده نمی کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.