امنیت

فناوری اطلاعات

April 12, 2024
20:21 جمعه، 24ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164137

صدرنشینی روسیه در اولین رده‌بندی شاخص جهانی جرایم سایبری

منبع: Digiato

روسیه یکی از کشورهایی است که در لیست‌های متعددی رتبه اول را به خود اختصاص داده است؛ از میزان ذخایر گاز طبیعی گرفته تا پهناورترین کشور روی کره زمین. با این حال منابع طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی تنها زمینه‌هایی نیستند که در آن روسیه مقام اول را دارد؛ بلکه این کشور در زمینه جرائم سایبری هم رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. طبق رتبه‌بندی صورت گرفته در شاخص جهانی جرائم سایبری که به‌تازگی منتشر شده‌است، ایران نیز وضعیت مطلوبی در مقایسه با همسایگان خود ندارد و به یکی از قطب‌های این نوع جرائم تبدیل شده است.

اولین شاخص جهانی جرائم سایبری پس از سه سال مطالعه و پژوهش از سوی محققان امنیتی دانشگاه‌های آکسفورد و نیو ساوث ولز استرالیا (UNSW) تدوین شده‌است و به رتبه‌بندی کشورها براساس منشأ جرائم و تهدیدهای امنیت سایبری می‌پردازد. دور از ذهن نیست که کشورهای اروپای شرقی در این لیست رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دهند؛ به‌طوری که روسیه در جایگاه اول و پس از آن، اوکراین در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین چین و آمریکا به‌ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم دیده می‌شوند؛ درحالی‌که رتبه پنجم به نیجریه اختصاص یافته‌است. ناگفته نماند که نیجریه تنها کشور آفریقایی است که در ۱۰ رتبه اول این لیست به چشم می‌خورد. همچنین برزیل هم تنها کشور واقع در آمریکای جنوبی به‌شمار می‌رود که با رتبه نهم در میان جایگاه‌های ابتدایی قرار گرفته است.

ایران در رتبه ۱۱ میان ۱۵ کشور در لیست منتشر شده شاخص جهانی جرائم سایبری قرار گرفته است و کشورهایی مانند انگلستان، کره شمالی و رومانی بالاتر از آن قرار دارند. شایان‌ذکر است که حملات سایبری و فنی (مانند بدافزارها) بیشترین میزان جرائم نسبت داده شده به ایران را شامل می‌شود و سرقت هویت و داده، پول‌شویی و کلاهبرداری از نرخ بسیار کمتری در ایران برخوردار است. بدیهی است که کلاهبرداری و سرقت هویت (مانند فیشینگ) در ایران به‌دلیل تفاوت زبان رواج کمتری داشته‌باشد؛ درحالی‌که چنین جرائمی در کشورهایی با زبان رسمی انگلیسی مثل نیجریه و هند بیشتر دیده می‌شوند. همچنین سطح مهارت فنی مرتبط با جرائم در ایران بیشتر از برخی دیگر کشورها مانند نیجریه، برزیل، غنا و آفریقای جنوبی عنوان شده‌است.

شاخص جهانی جرائم سایبری و رتبه‌بندی کشورها در آن براساس داده‌های جمع‌آوری شده از حدود ۱۰۰ متخصص امنیت سایبری تشکیل شده‌است. در این رتبه‌بندی، پنج نوع از انواع مهم و رایج جرائم سایبری درنظر گرفته شده‌است و کشورها طبق سه فاکتور میزان تأثیر جهانی، حرفه‌ای‌گری و سطح فنی جرائم طبقه‌بندی شده‌اند. یکی از محققان دخیل در این پژوهش، عنوان کرده است که هدف آنها از گردآوری داده‌ها و شاخص مذکور، کمک به آژانس‌های امنیتی دولتی و خصوصی جهت تمرکز روی قطب‌های جرائم سایبری تأمین‌کنندگان مالی آنها بوده است. در صورت علاقه می‌توانید جایگاه سایر کشورها در لیست کامل را داخل تصویر پایین مشاهده نمایید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.