سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

April 13, 2024
15:57 شنبه، 25ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164196

هواوی از اولین کامپیوتر هوش مصنوعی خود با چیپ اینتل رونمایی کرد

منبع: Peivast

طبق گزارشی از وبسایت Nikkei Asia، شرکت هواوی چین روز پنجشنبه از اولین کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی خود رونمایی کرد که به گفته شرکت از تازه‌ترین چیپست شرکت اینتل استفاده می‌کند و سیستم عامل بومی دارد.

محصول جدید هواوی در حالی برای بازار آماده می‌شود که ایالات متحده دسترسی این شرکت به فناوری‌های آمریکایی را به شدت محدود کرده است و دولت چین نیز به تازگی استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

این لپتاپ که MateBook X Pro نام گرفته از سیستم‌عامل هارمونی هواوی استفاده می‌کند و به مدل زبانی بزرگ Pangu از این شرکت مجهز است. مدل‌های بزرگ زبانی در واقع قلب تپنده ابزارهای هوش مصنوعی مولدی هستند که در حال حاضر توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. این ابزارها به لطف الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند محتواهای مختلفی همچون متن و تصویر ساخته انسان را شبیه‌سازی کنند.

ریچارد یو، مدیرعامل بخش مصرفی شرکت هواوی، در مراسم بهاره معرفی محصول این شرکت گفت که کامپیوتر جدید این شرکت از پردازنده Core Ultra 9 شرکت اینتل استفاده می‌کند. این اولین چیپست آمریکایی است که به تجهیزات پیشرفته لیتوگرافی نیرومند فرابنفش (EUV) مجهز است.

اینتل پردازنده Core Ultra خود را یکی از عناصر ضروری برای کامپیوترهای هوش مصنوعی می‌داند و به گفته شرکت با استفاده از این چیپ نیازی نیست که به طور کامل تمام قدرت خود را از ابر و سرورهای هوش مصنوعی تامین کنید. تازه‌ترین چیپست اینتل با استفاده از فناوری‌های بسته‌بندی پیشرفته چهار بخش مختلف از جمله پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی را به یکدیگر متصل می‌کند.

یو می‌گوید در حالی که MateBook X Pro با مدل زبانی Pangu از این شرکت طراحی شده اما امکان همخوانی با مدل‌های شرکا از جمله Ernie از شرکت بیدو و Spark از شرکت iFlytek را دارد.

هوش مصنوعی در حال حاضر مهمترین روند صنعت کامپیوتر است که پس از توقف در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ دوباره جان تازه‌آی گرفت. بسیاری از تولیدکنندگان از جمله لنوو، ایسر و ایسوس به آینده دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی در بازار امیدوار هستند. شرکت اینتل پیش‌بینی کرده است که ۱۰۰ میلیون کامپیوتر هوش مصنوعی مجهز به پردازنده Core Ultra این شرکت در سال ۲۰۲۵ روان بازار می‌شوند.

هواوی پیشرفت‌های چشمگیری در بازار نوت‌بوک‌های چین داشته است. داده‌های کانالیز نشان می‌دهد که این شرکت سومین تولیدکننده بزرگ PC در چین است و ۹ درصد از تمام سهم سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ را در اختیار دارد. هواوی به برای ترویج سیستم‌عامل بومی خود روی دنیای کامپیوترها حساب ویژه‌ای باز کرده است.

به گفته این شرکت کامپیوتر جدید از صفحه نمایش‌های منعطف و پیشرفته OLED استفاده می‌کند و در نتیجه وزن و کنتراست رنگ بهتری دارد. صفحه‌ نمایش‌های اولد در حال حاضر بخش مهمی از گوشی‌های پیشرفته هستند و شرکت‌هایی مثل اپل نیز حالا این نمایشگر را در بخش‌های مد نظر دارند. اپل در تلاش است تا از این صفحه نمایش در آی‌پد‌ها استفاده کند و استفاده از آن در مک‌بوک‌ها را نیز زیر نظر دارد.

یو می‌گوید که لپتاپ MateBook X Pro اصلاح ویدیو با وضوح 4K را ۲۷ درصد سریع‌تر از مک‌بوک پرو با پردازنده M3 اپل انجام می‌دهد. این لپتاپ ۹۸۰ گرم وزن دارد و بسیار سبک‌تر از مک‌بوک ۱.۶ کیلوگرمی در نسخه ۱۴ اینچی است.

هواوی می‌گوید روز ۱۸ آوریل فروش این محصول در چین آغاز می شود و قیمت آن ۱۴۹۹۹ یوان یا ۲۰۲۷ دلار است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.