سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

April 13, 2024
16:33 شنبه، 25ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164216

تراشه تحریمی آمریکا از لپ تاپ جدید چینی سر در آورد!

منبع: مهر

یک شرکت چینی از رایانه شخصی هوش مصنوعی رونمایی کرد که مجهز به جدیدترین تراشه اینتل است و با سیستم عامل ساخت چین کار می کند.

به گزارش نیکی آسیا، رایانه مذکور با سیستم عامل HarmonyOS کار می کند و از هوش مصنوعی مدل زبانی بزرگ «پاناگو» استفاده می کند که توسط شرکت چینی ساخته شده است. مدل های زبانی بزرگ در حقیقت الگوریتم های هوش مصنوعی هستند که برای تولید محاوره و عکس های مشابه انسان و ترجمه متون به کار می روند.

در رونمایی محصول اعلام شد در آن از پردازشگر Core Ultra۹ اینتل استفاده شده که نخستین تراشه این شرکت با فناوری لیتوگرافی فرابنفشEUV به حساب می آید.

اینتل پردازشگرCore Ultra را به عنوان یک عنصر حیاتی برای رایانه های شخصی معرفی کرده بود تا بتوانند به جای اتکا به سرورهای هوش مصنوعی روی ابررایانشی، خود فعالیت های مورد نظرشان را انجام دهند.

لپ تاپ جدید مجهز به نمایشگر ILED انعطاف پذیر است که وزن دستگاه را کاهش می دهد و تضاد رنگی بهتری فراهم می کند. نمایشگرهای او ال ای دی هم اکنون به یکی از عناصر اصلی موبایل ها از جمله آیفون تبدیل شده اند. در کنار این موارد وزن رایانه شخصی مذکور ۹۸۰ گرم است وبه این ترتیب حتی از مک بوک پرو ۱۴ اینچی با وزن ۱.۶ کیلوگرم نیز سبک تر است.

در این میان رویترز در خبری اعلام کرد قانونگذاران جمهوریخواه مجلس آمریکا پس از رونمایی این لپ تاپ چینی از دولت بایدن انتقاد کردند. چراکه آمریکا فروش فناوری به ویژه تراشه را به شرکتهای چینی تحریم کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.