هوش مصنوعی

April 14, 2024
12:00 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164239

رونمایی از هوش مصنوعی Grok-1.5 Vision ایلان ماسک برای درک تصاویر و اسناد

منبع: Zoomit

استارتاپ جدید ایلان ماسک هوش مصنوعی چندحالته‌ی Grok 1.5V را با توانایی درک تصاویر معرفی کرد.

استارتاپ xAI از هوش مصنوعی جدید Grok 1.5V رونمایی کرد. این شرکت می‌گوید هوش مصنوعی جدید توانایی‌های فراتر از درک متن دارد و می‌تواند اسناد، نمودارها و عکس‌ها را بفهمد.

هوش مصنوعی جدید xAI در معیارهای کلیدی از رقبای پیشرو، بهتر عمل می‌کند. Grok 1.5V در مجموعه‌داده‌های RealWorldQA با ارزیابی بیش از ۷۰۰ تصویر واقعی همراه با سؤال، نسبت‌ به رقبایی ازجمله GPT-4V برتری پیدا کرد. این مجموعه‌داده توانایی هوش مصنوعی را در درک سناریوهای بصری پیچیده، ارزیابی و پیشرفت آن را اندازه‌گیری می‌کند.

درک چندحالته‌ی Grok 1.5V از طریق مثال‌هایی مانند تبدیل نقاشی کودک به داستان قبل از خواب نشان داده شد. در تست‌های انجام‌شده، Grok 1.5V توانست الگوهای رفتاری را توضیح دهد، جداول را به فرمت CSV تبدیل کند و مشکلات مربوط به تزئینات چوب را تنها براساس تصاویر تشخیص دهد. xAI معتقد است که چنین وظایف متنوعی پتانسیل Grok-1.5V را برای کاربردهای متنوع نشان می‌دهند.

ایلان ماسک xAI را در جولای ۲۰۲۳ (تیر و مرداد ۱۴۰۲) راه‌اندازی کرد. ماسک در آن زمان گفت که هدف شرکت جدیدش ساخت هوش مصنوعی شفاف‌تر و پاسخگوتر است تا بتواند بهتر با انسان‌ها کار کند.

یکی از مسائل مهم در مورد هوش مصنوعی، ورود آن به حوزه‌های مختلف است. برخی می‌گویند هوش مصنوعی پایانی برای نیروی کار انسانی خواهد بود، برخی دیگر از توانایی‌های هنری آن متنفرند و ادعا می‌کنند که واقعاً هنر نیست و برخی دیگر شکایت دارند که دانش‌آموزان نباید از آن برای انجام تکالیف استفاده کنند.

در ماه‌های آینده xAI می‌خواهد تحقیقات خود را روی چندین حوزه‌ی کلیدی متمرکز کند. هدف این شرکت بهبود قابلیت تجسم و توانایی استدلال چندحالته‌ی Grok است. دسترسی به نسخه‌ی بتای گراک در ابتدا محدود به کاربران سرویس اشتراکی ایکس پریمیوم خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.