اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 14, 2024
17:11 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164254

رابطه اعتیاد به تکنولوژی در کودکی با افزایش ریسک اختلالات روان‌پریشی

منبع: Digiato

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که احتمال بروز اختلالات روان‌پریشی در کودکان معتاد به گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و بازی‌های ویدیویی بیشتر از سایر افراد است. دانشمندان می‌گویند استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در سن بلوغ، با پارانویا، هذیان، توهم و «ایده‌های عجیب» در ۲۳ سالگی ارتباط دارد. اما تکنولوژی علت این مشکلات روانی نیست.

پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل کانادا در مقاله خود به این نکته مهم اشاره می‌کنند که تکنولوژی شاید دلیل این مشکل نباشد. درعوض، اعتیاد کودک به ابزارهای الکترونیکی احتمالاً یک هشدار باشد که او به‌طور کلی در برابر بیماری‌های روانی آسیب‌پذیر است. آن‌ها می‌نویسند:

«به‌نظر می‌رسد استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی و مشکلات سلامت روان، عوامل ریسک مشترکی دارند؛ ازجمله مشکلات سلامت روان والدین، تنهایی، آزار و اذیت و مشکلات رابطه والد-فرزند.»

پژوهشگران هشدار داده‌اند که وادارکردن بچه‌ها به انجام کارهای دیگر و محروم‌کردن ناگهانی آن‌ها از دستگاه‌های الکترونیکی نیز ثمری ندارد و حتی ممکن است آسیب بیشتری به آن‌ها برساند.

متخصصان می‌گویند نباید تکنولوژی را مقصر دانست، بلکه باید دید کودکان به چه علت به آن معتاد می‌شوند.

پژوهشگران عادات مربوط به شبکه‌های اجتماعی و تجربیات روان‌پریشی را در ۱۲۲۶ کانادایی متولد سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ بررسی کردند. آن‌ها دریافتند جوانانی که استفاده خود از کامپیوتر را به‌شدت کاهش داده بودند، فارغ از تجربیات شخصی دیگر، همچنان در بزرگسالی تجربیات روان‌پریشی بیشتری داشتند.

همچنین استفاده از اینترنت نسبت به تلویزیون و بازی‌های ویدیویی، ارتباط عمیق‌تری با بروز افسردگی دارد. درواقع بازی‌های ویدیویی می‌توانند باعث تنظیم احساسات و توسعه مهارت‌های اجتماعی شوند، زیرا برخلاف دیگر گونه‌های تکنولوژی، فرد را در حالت منفعل قرار نمی‌دهند.

پژوهشگران می‌گویند که پزشکان بالینی نباید تکنولوژی را مقصر بدانند. آن‌ها باید به این مسئله بپردازند که چرا یک جوان معتاد تکنولوژی که دچار تجربیات روان‌پریشی است، در کودکی دچار این اعتیاد شده.

متخصصان از این ایده که تکنولوژی‌های دیجیتالی «علت ریشه‌ای» تمام مشکلات در جوانی هستند، فاصله گرفته‌اند. در اغلب موارد، شرایط شخصی از پیش موجود، علت افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشکلات سلامت روان هستند. به‌ عبارت دیگر، استفاده زیاد از تکنولوژی‌های دیجیتالی در بلوغ می‌تواند یک نشانه زودهنگام برای مشکلات سلامت روان در آینده باشد.

اخیراً مطالعه ۱۸٬۰۰۰ خانواده بریتانیایی نشان داده است که تقریباً نیمی از نوجوانان این کشور به شبکه‌های اجتماعی معتاد هستند. یک پژوهش دیگر در دانشگاه کینگز کالج به این نتیجه رسیده است که یک‌سوم افراد به اعتیاد بالینی گوشی‌های هوشمند مبتلا هستند. این افراد نمی‌توانند زمان استفاده از گوشی هوشمند خود را کنترل کنند و هنگامی که به آن دسترسی ندارند، مضطرب می‌شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.