آزمایش چتبات هوش مصنوعی متا در هند و آفریقا برای واتساپ، اینستاگرام و مسنجر
شرکت متا آزمایش چتبات هوش مصنوعی را برای کاربران واتساپ، اینستاگرام و مسنجر در هند و بخشهایی از آفریقا را تایید کرده است. به نظر این اقدام نشانگر حرکت گسترده متا در اپلیکیشنهای مختلف و استفاده از پیشنهادات هوش مصنوعی است.
غول شبکه اجتماعی با وجود اقدامات بزرگی از سوی رقبا از جمله اوپنایآی، هنوز در عرضه خدمات هوش مصنوعی موفقیت چندانی نداشته است.
متا در ماه فوریه ۲۰۲۳ از تلاش خود برای ساخت و آزمایش چتبات و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی خبر داد. هند به عنوان اولین جایی که در ماههای اخیر به چتباتهای هوش مصنوعی متا اشاره کرده است یک بازار مهم برای این شرکت محسوب میشود: منزلگاه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک و واتساپ که بزرگترین بازار متا به حساب میآید.
بازارهای در حال توسعه، جایی که تعداد کاربران گوشی هوشمند با سرعتی بیشتر از بازارهای توسعه یافته مثل آمریکا در حال افزایش است نیز هدف مهمی برای آزمایش خدمات به حساب میآید. کاربرانی از آفریقا نیز نشانههایی از هوش مصنوعی متا در واتساپ را گزارش کردهاند.
متا در بیانیهای این اقدامات را تایید کرده است. یکی از سخنگویان متا به تککرانچ گفت: «تجربههای هوش مصنوعی مولد ما در مراحل مختلفی در حال توسعه هستند و ما برخی از آنها به صورت عمومی و با ظرفیت محدود آزمایش میکنیم.»
متا از لحاظ ساخت ابزارهای هوش مصنوعی برای کاربران تا حدودی دیرتر از رقبا اقدام کرده است. این موضوع تا حدی به دلیل آماده نبودن فناوری هوش مصنوعی است. اوپنایآی به وضوح عکس این مساله را اثبات کرده و حالا متا در این رقابت گوی سبقت را باخته است.
یان لیکان، پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی متا، این هفته در یک «روز هوش مصنوعی» در دفتر لندن متا گفت:«دسرتسی به ChatGPT توجه و شوق عمومی را به خود جلب کرد. آنچه از ChatGPT برای مردم عجیب بود فناوری یا عملکرد این سیستم نبود. مساله اصلی توجهی بود که عموم به آن میکرد. این موضوع همه را متعجب کرد. حتی اوپنایآی نیز متعجب شد.» به گفته او در گذشته از مدلهای هوش مصنوعی استقبال چندانی نمیشد و حتی برخی آنها را به سخره میگرفتند اما حالا جامعه فناوری رویکردی بازتر و راحتتر به نسبت مدلها دارد.
اقدامات هوش مصنوعی متا چند دلیل اصلی دارد. اولی حفظ کاربرانی که از اپلیکیشنهای مختلف این شرکت استفاده میکنند و دوم حفظ سرمایهگذارانی که میخواهند شاهد تعهد متا به عصر جدید رایانشی باشند.
اما مساله بعدی حفظ غرور شرکتی است که خود را در حوزه شبکه اجتماعی و تبلیغات به اثبات رسانده و میخواهد در مرحله جدید هم جایگاهی داشته باشد.
طیف گسترده کاربران شبکه اجتماعی و میلیاردها کاربر فعال ماهانه باعث شده تا متا فرصت فوقالعادهای برای عرضه گسترده پیشنهادات هوش مصنوعی در اختیار داشته باشد. با ادغام هوش مصنوعی در واتساپ و اینستاگرام، شرکت مادر میتواند مدل زبانی و قابلیتهای مولد تصویر خود را در اختیار بیشمار مخاطب قرار دهد و نفوذ بیشتری را به نسبت رقبا ممکن سازد.
شرکت همچنین از عرضه مدل زبانی جدید به نام Llama 3 خبر داده که نسل بعدی هوش مصنوعی شرکت است.