رسانه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی

April 14, 2024
21:17 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164275

آزمایش چت‌بات هوش مصنوعی متا در هند و آفریقا برای واتساپ،‌ اینستاگرام و مسنجر

منبع: Peivast

شرکت متا آزمایش چت‌بات هوش مصنوعی را برای کاربران واتساپ، اینستاگرام و مسنجر در هند و بخش‌هایی از آفریقا را تایید کرده است. به نظر این اقدام نشانگر حرکت گسترده متا در اپلیکیشن‌های مختلف و استفاده از پیشنهادات هوش مصنوعی است.

غول شبکه اجتماعی با وجود اقدامات بزرگی از سوی رقبا از جمله اوپن‌ای‌آی، هنوز در عرضه خدمات هوش مصنوعی موفقیت چندانی نداشته است.

متا در ماه فوریه ۲۰۲۳ از تلاش خود برای ساخت و آزمایش چت‌بات و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی خبر داد. هند به عنوان اولین جایی که در ماه‌های اخیر به چت‌بات‌های هوش مصنوعی متا اشاره کرده است یک بازار مهم برای این شرکت محسوب می‌شود: منزلگاه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک و واتساپ که بزرگترین بازار متا به حساب می‌آید.

بازارهای در حال توسعه، جایی که تعداد کاربران گوشی هوشمند با سرعتی بیشتر از بازارهای توسعه یافته مثل آمریکا در حال افزایش است نیز هدف مهمی برای آزمایش خدمات به حساب می‌آید. کاربرانی از آفریقا نیز نشانه‌هایی از هوش مصنوعی متا در واتساپ را گزارش کرده‌اند.

متا در بیانیه‌ای این اقدامات را تایید کرده است. یکی از سخنگویان متا به تک‌کرانچ گفت: «تجربه‌های هوش مصنوعی مولد ما در مراحل مختلفی در حال توسعه هستند و ما برخی از آنها به صورت عمومی و با ظرفیت محدود آزمایش می‌کنیم.»

متا از لحاظ ساخت ابزارهای هوش مصنوعی برای کاربران تا حدودی دیرتر از رقبا اقدام کرده است. این موضوع تا حدی به دلیل آماده نبودن فناوری هوش مصنوعی است. اوپن‌ای‌آی به وضوح عکس این مساله را اثبات کرده و حالا متا در این رقابت گوی سبقت را باخته است.

یان لی‌کان، پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی متا، این هفته در یک «روز هوش مصنوعی» در دفتر لندن متا گفت:‌«دسرتسی به ChatGPT توجه و شوق عمومی را به خود جلب کرد. آنچه از ChatGPT برای مردم عجیب بود فناوری یا عملکرد این سیستم نبود. مساله اصلی توجهی بود که عموم به آن می‌کرد. این موضوع همه را متعجب کرد. حتی اوپن‌ای‌آی نیز متعجب شد.» به گفته او در گذشته از مدل‌های هوش مصنوعی استقبال چندانی نمی‌شد و حتی برخی آنها را به سخره می‌گرفتند اما حالا جامعه فناوری رویکردی بازتر و راحت‌تر به نسبت مدل‌ها دارد.

اقدامات هوش مصنوعی متا چند دلیل اصلی دارد. اولی حفظ کاربرانی که از اپلیکیشن‌های مختلف این شرکت استفاده می‌کنند و دوم حفظ سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند شاهد تعهد متا به عصر جدید رایانشی باشند.

اما مساله بعدی حفظ غرور شرکتی است که خود را در حوزه شبکه اجتماعی و تبلیغات به اثبات رسانده و می‌خواهد در مرحله جدید هم جایگاهی داشته باشد.

طیف گسترده کاربران شبکه اجتماعی و میلیارد‌ها کاربر فعال ماهانه باعث شده تا متا فرصت فوق‌العاده‌ای برای عرضه گسترده پیشنهادات هوش مصنوعی در اختیار داشته باشد. با ادغام هوش مصنوعی در واتساپ و اینستاگرام، شرکت مادر می‌تواند مدل زبانی و قابلیت‌های مولد تصویر خود را در اختیار بیشمار مخاطب قرار دهد و نفوذ بیشتری را به نسبت رقبا ممکن سازد.

شرکت همچنین از عرضه مدل زبانی جدید به نام Llama 3 خبر داده که نسل بعدی هوش مصنوعی شرکت است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.