تلفن همراه

گوشی

April 15, 2024
15:21 دوشنبه، 27ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164314

کاهش فروش آیفون به دلیل مشکلات بازار چین و اوج دوباره سامسونگ

منبع: Peivast

مقدار مرسوله‌های آیفون از شرکت اپل حدود ۱۰ درصد در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۴ به نسبت دوره مشابه سال گذشته ریزش داشته است. یکی از دلایل این ریزش را می‌توان فشار ناشی از رشد چشمگیر تولیدکنندگان چین از جمله شیائومی و ترنسیون دانست.

داده‌های IDC نشان می‌دهد که اپل ۵۰.۱ میلیون واحد در اولین سه ماهه سال ارسال کرده است و این رقم نشانگر یک رکود ۹.۶ درصدی به نسبت ۵۵.۴ میلیون مرسوله این شرکت در دوره مشابه سال گذشته است. از بین پنج برند برتر گوشی هوشمند، اپل بیشترین ریزش را تجربه کرده است.

پس از آنکه سامسونگ سال گذشته جایگاه اولین فروشنده گوشی را به اپل باخت حالا غول کره‌ای با سهم بازار ۲۰.۸ درصدی دوباره به صدر جدول بازگشته است. سال گذشته و دو دوره مشابه سهم بازار سامسونگ ۲۲.۵ درصد از سه ماهه اول بود.

اپل سال گذشته در حالی از سامسونگ پیشی گرفت که سهم شرکت کره‌ای از ۲۰.۷ درصد در سال پیش از آن به تنها ۱۷.۳ درصد کاهش یافت.

رایان ریت، نایب‌رئیس بخش تحرکات جهانی و ردیابی دستگاه‌های مصرفی در شرکت IDC،‌ می‌گوید:‌«با اینکه IDC انتظار دارد این دو شرکت سلطه خود بر بازار گران‌قیمت را حفظ کنند، بازگشت دوباره هواوی در چین و رشد چشمگیر سهم بازار شیائومی،‌ ترنسیون، اوپو/وان‌پلاس و ویوو باعث می‌شود تا هردو تولیدکننده به دنبال حوزه‌هایی برای توسعه و تنوع باشند.»

مرسوله‌های شیائومی در اولین سه ماهه با رشد ۳۳.۸ درصدی به ۴۰.۸ میلیون واحد رسیده در حالی که ترنسیون با جهشی ۸۴.۹ درصدی حالا ۲۸.۵ میلیون گوشی را در این سه ماهه به فروش رسانده است.

ترنسیون، تولیدکننده گوشی مستقر در شنژن چین مالک برند‌های Tecno، Itel و Infinix است و بدون سر و صدا به پنجمین تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند در جهان تبدیل شده است.

از لحاظ سهم بازار تولید‌کننده‌های چینی یعنی شیائومی (۱۴.۱ درصد)، ترنسیون (۹.۹ درصد) و اوپو (۸.۷ درصد) رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم را براساس مرسوله‌های خود در سه‌ماهه گذشته در اختیار گرفتند.

نابیلا پوپال، مسئول تحقیقات تیم ردیابی بین‌المللی IDC، می‌گوید: «شیائومی با قدرت در حال احیا از رکود‌های بزرگی است که در دو سال گذشته تجربه کرد و ترنسیون با رشد جدی در بازارهای بین‌المللی در حال تثبیت حضور خود در بین پنج تولیدکننده برتر است.»

با این حال میزان مرسوله‌های اوپو، دیگر تولیدکننده چینی، نیز با کاهش ۸.۵ درصدی به ۲۵.۲ میلیون دستگاه در اولین سه ماهه سال رسید.

هواوی و آنر، به لیست پنج تولیدکننده برتر دست نیافتند. این دو براساس داده‌های شرکت تحقیقاتی کانترپوینت،‌ بهترین برند‌ها از لحاظ عملکردی در اولین شش هفته ۲۰۲۴ به حساب می‌آیند.

اپل به ویژه از سمت هواوی در چین با فشار روبرو است و تولیدکننده چینی با عرضه گوشی میت ۶۰ دوباره به صحنه تجاری چین بازگشته است.

میزان مرسوله‌های گوشی هوشمند در سطح جهانی با رشد ۷.۸ درصدی به نسبت سال گذشته به ۲۸۹.۴ واحد رسیده است و با این تفاسیر سومین سه ماهه متوالی از افزایش میزان فروش به ثبت رسید.

شرکت تحقیقاتی IDC می‌گوید با وجود چالش‌های کلان اقتصادی این موضوع یک «نشانه قدرتمند از بهبودی بازار است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.