امنیت

فناوری اطلاعات

April 15, 2024
15:29 دوشنبه، 27ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164326

کلاهبرداری با شگرد کلیک روی لینک جعلی استعلام کالا‌برگ الکترونیک اهدایی دولت

کلیک روی لینک جعلی استعلام کالا‌برگ الکترونیک اهدایی دولت، 920 میلیون ریال برای شاکی آب خورد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی از کشف پرونده‌ای خبر داد که فردی با کلیک بر‌روی لینک جعلی استعلام کالا‌برگ الکترونیک اهدایی دولت،920 میلیون ریال از حسابش برداشت شده بود، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ الوانی رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی در تشریح این خبر گفت: فردی به پلیس فتا مراجعه و با ارائه شکوائیه اعلام داشت چند‌روز قبل از طرف یکی از مخاطبینم در شبکه اجتماعی تلگرام پیامی مبنی‌بر استعلام مبلغ شارژ کالا‌برگ اهدایی دولت دریافت کردم، که در آن لینک قرار داشت و از من خواسته شده بود برای استعلام مبلغ کالا‌برگ اهدایی وارد لینک جعلی شوم ، از آن‌جایی‌که به وی اعتماد داشتم، بر‌روی لینک موجود کلیک کردم و پس از وارد‌کردن اطلاعات حساب بانکی ،متوجه برداشت مبلغ 920 میلیون ریال از حساب بانکی خودم شدم ،لذا من از این موضوع شاکی بوده و خواهان رسیدگی می‌باشم.

این مقام سایبری افزود:به‌ منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌ دیده و احقاق‌حق آنان، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار‌داده و پرونده اولیه در این خصوص تشکیل گردید.

سرهنگ الوانی افزود: با اقدامات تخصصی و فنی انجام شده توسط کارشناسان پلیس فتا و استخراج مستندات و ادله دیجیتال لازم ، فرد کلاهبردار که در خارج از استان سکونت داشت، شناسایی گردید.

وی افزود:در ادامه با هماهنگی مقام قضایی و با تلاش کارشناسان پلیس فتا مبلغ به حساب شاکی برگشت داده شد و پرونده نیز برای سیر مراحل قضایی به دادسرا ارسال گردید.

سرهنگ الوانی خاطر‌نشان کرد : مجرمین سایبری با انتشار تبلیغات گسترده دریافت کالا‌برگ الکترونیکی هدیه دولت و با ارسال پیام حاوی لینک در شبکه‌های اجتماعی و یا از طریق پیامک ، کاربران را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و حساب بانکی آنان را خالی می‌نمایند،لذا به شهروندان توصیه می‌شود از باز‌کردن لینک‌های ارسالی به‌صورت پیامکی و یا در شبکه‌های اجتماعی و منابع نامعتبر که از سوی افراد ناشناس یا دوستان و آشنایان ارسال می‌شود، جدا خودداری نمایند و اخبار مربوطه را تنها از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری معتبر کشور پیگیری کنند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی از شهروندان خواست: هشدار‌های پلیس فتا را جدی گرفته و در‌صورت اطلاع از هر‌گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی سایت پلیس‌ فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند و همچنین شماره تماس 096380 مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور می‌باشد

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.