بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

April 20, 2024
12:54 شنبه، 1ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 164610

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

دنیای‌اقتصاد : در نیمه هفته گذشته خبر خرید دیجی‌‌‌کالا توسط همراه اول در شبکه‌‌‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌‌‌های مختلفی را هم در پی داشت. در برخی از این گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها حتی مطرح شد که همراه اول به زودی با خرید سهام سرآوا و بنیان‌گذاران دیجی‌‌‌کالا، به بزرگ‌ترین سهامدار این غول تجارت الکترونیکی کشور تبدیل می‌شود. با این همه آنچه واضح بود، عدم‌قطعیت و نهایی نشدن فرآیند این واگذاری سهام بود.
پیگیری‌‌‌های خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از روابط عمومی همراه اول نشان می‌دهد که مذاکراتی برای خرید بخشی از سهام دیجی‌‌‌کالا توسط حرکت اول – به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول- در جریان است، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده. روابط عمومی دیجی‌‌‌کالا هم درباره این موضوع به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد که این مذاکرات تنها مربوط به یک راند جذب سرمایه از سوی «حرکت اول» برای دیجی‌‌‌کالا بوده است و فعلا در حد مذاکره باقی مانده و نتیجه‌‌‌ای در پی نداشته است. در نهایت انتشار پستی از سوی حمید محمدی، هم‌‌‌بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره گروه دیجی‌‌‌کالا، در شبکه اجتماعی ایکس، به این شایعات خاتمه داد. او در این پست نوشت: «ما در ماه‌‌‌های گذشته مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه در دیجی‌‌‌کالا داشته‌‌‌ایم که یکی از این شرکت‌ها حرکت اول (شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول) بوده. هیچ یک از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده. مثل همیشه اخبار جذب سرمایه را به اطلاع عموم و همکاران‌‌‌مان خواهیم رساند.»

در ادامه همراه اول هم طی نامه‌‌‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که مذاکرات با دیجی‌‌‌کالا در جریان است و هنوز قراردادی منعقد نشده. در این نامه آمده است: «مذاکراتی در قالب سرمایه‌گذاری برای ورود یکی از شرکت‌های فرعی همراه اول (شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول) به دیجی‌‌‌کالا در جریان است که تاکنون نتیجه نهایی حاصل نگردیده و قراردادی نیز منعقد نگردیده است.» در این نامه مدیرعامل همراه اول خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکید کرد: «پیرو شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی در خصوص خرید سهام گروه تجارت الکترونیک دیجی‌‌‌کالا و همچنین پیگیری‌‌‌های آن سازمان محترم در این خصوص، به استحضار سهامداران محترم می‌‌‌رساند مذاکراتی در قالب سرمایه‌گذاری برای ورود یکی از شرکت‌های فرعی همراه اول (شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول) به دیجی‌‌‌کالا در جریان است و موضوع در حال مذاکره است که تاکنون نتیجه نهایی حاصل نگردیده و قراردادی نیز منعقد نگردیده است.» در پایان این نامه آمده است: «لازم به توضیح است به محض رسیدن نتیجه و انعقاد قرارداد در این خصوص مطابق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس، موضوع از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.»

در حال حاضر سعید و حمید محمدی ۳۲.۳۶‌درصد از سهام دیجی‌‌‌کالا را در اختیار دارند و سهم سرآوا ۲۵.۰۳‌درصد است و باقی ساختار سهامداری گروه تجارت الکترونیک دیجی‌‌‌کالا عبارت است از: ۳۲.۶۷‌درصد متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کورپورتیو یا IIIC)، ۲.۹‌درصد متعلق به مدیران و کارکنان کلیدی دیجی‌‌‌کالا و ۷.۰۴درصد متعلق به سایر شرکت‌های سهامدار. با این اوصاف در صورت نهایی شدن مذاکرات با حرکت اول، بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول با خرید سهام بنیان‌گذاران و سرآوا، با مجموع ۵۷.۳۹‌درصد به سهامدار عمده دیجی‌‌‌کالا تبدیل خواهد شد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، دیجی‌‌‌کالا سومین شرکتی خواهد بود که سرآوا از جدول سهامداری آن خارج شده است. پیش از این سرآوا از ساختار سهامداری استارت‌آپ‌‌‌های جاجیگا و نوار هم خارج شده بود. این در حالی است که در صورت نهایی شدن مذاکرات حرکت اول و دیجی‌‌‌کالا، خروج بنیان‌گذاران دیجی‌‌‌کالا از ساختار سهامداری این شرکت، پس از خروج بنیان‌گذار تپسی، به دومین خروج موفق بنیان‌گذاران از فهرست سهامداران شرکت خود تبدیل خواهد شد.

بیش از چهار سال است که دیجی‌‌‌کالا تلاش می‌کند تا سهام خود را در فرابورس عرضه کند و هنوز در این مسیر موفق نشده است. با این اوصاف اگر خروج بنیان‌گذاران دیجی‌‌‌کالا نهایی شود، نشان می‌دهد که احتمالا سعید و حمید محمدی ترجیح داده‌‌‌اند این مسیر را به جای مسیر پرچالش ورود به بورس دنبال کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.